Citat:
Ursprungligen postat av paco-
Tjena!
Den 30e december hade jag inbrott i min bil, en Toyota Corolla -92. Tjuvarna planerade att sno hela bilen. De hade gjort sönder en ruta, låset till dörren och låset till bilen hade dom slitit sönder. En person hade sett att dem vandrade runt och försökte sig på andra bilar, så han ringde polisen.
När polien väl kom dit så satt de två inbrottstjuvarna inne i bilen och försöke förgäves starta bilen med en skruvmejsel.
Polisen kunde därför gripa båda två, men var tvungna att göra sönder ytterligare två rutor.
Polisen ringde imorse och berättade att de skulle ha rättegång den 9e januari och frågade om jag ville ha någon slags ersättning. Jag svarade att jag minst ville ha ersättning för självrisken som kommer gå på ca 2000kr.
Jag har nu vart utan bil 5 dagar och kommer var utan bil ytterligare 5 dagar, minst.
Så till frågan: Vad kan jag få för ersättning för detta?
Kontakta omgående ditt försäkringsbolag och fråga hur du ska göra. Begär du bara 2000 sätter detta processens ram och
du riskerar att bli utan försäkringsersättning, eftersom försäkringsbolaget naturligtvis kommer att vilja kräva hela summan av gärningssvinen. Om du med anledning av brottet begär mindre ersättning än kostnaden för skadegörelsen gör detta att försäkringsbolaget inte kan kräva mellanskillnaden, och det står troligtvis i ditt avtal att i fall där du begränsat möjligheten till ersättning gäller inte försäkringen.