2009-01-04, 00:29
Medlem
paco-s avatar
Tjena!

Den 30e december hade jag inbrott i min bil, en Toyota Corolla -92. Tjuvarna planerade att sno hela bilen. De hade gjort sönder en ruta, låset till dörren och låset till bilen hade dom slitit sönder. En person hade sett att dem vandrade runt och försökte sig på andra bilar, så han ringde polisen.
När polien väl kom dit så satt de två inbrottstjuvarna inne i bilen och försöke förgäves starta bilen med en skruvmejsel.
Polisen kunde därför gripa båda två, men var tvungna att göra sönder ytterligare två rutor.

Polisen ringde imorse och berättade att de skulle ha rättegång den 9e januari och frågade om jag ville ha någon slags ersättning. Jag svarade att jag minst ville ha ersättning för självrisken som kommer gå på ca 2000kr.
Jag har nu vart utan bil 5 dagar och kommer var utan bil ytterligare 5 dagar, minst.

Så till frågan: Vad kan jag få för ersättning för detta?
Citera
2009-01-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paco-
Tjena!

Den 30e december hade jag inbrott i min bil, en Toyota Corolla -92. Tjuvarna planerade att sno hela bilen. De hade gjort sönder en ruta, låset till dörren och låset till bilen hade dom slitit sönder. En person hade sett att dem vandrade runt och försökte sig på andra bilar, så han ringde polisen.
När polien väl kom dit så satt de två inbrottstjuvarna inne i bilen och försöke förgäves starta bilen med en skruvmejsel.
Polisen kunde därför gripa båda två, men var tvungna att göra sönder ytterligare två rutor.

Polisen ringde imorse och berättade att de skulle ha rättegång den 9e januari och frågade om jag ville ha någon slags ersättning. Jag svarade att jag minst ville ha ersättning för självrisken som kommer gå på ca 2000kr.
Jag har nu vart utan bil 5 dagar och kommer var utan bil ytterligare 5 dagar, minst.

Du kunde begärt en högre ersättning.. ofta ställer ju försäkringsbolaget upp med bil vid sådana här händelser. Du brukar få betala någon liten summa... Men du får väl kräva den av dom med.
Citera
2009-01-04, 01:02
Medlem
Arch_Angels avatar
när tjuven torskar så förbättrar det dina odds annars hade du nog måste stå där som ett fån för utan tjuv är dom snåla som fan.

måste du ha bil så skulle du krävt det direkt & sen tagit upp det men lätt att vara efterklok. en släkting råkade ut för samma men minns fan inte hur d gick. dock utan tjuv att åtala så det var en jävla bråk minns jag. han sa dock att det var tur han hade helförsäkrat så d där med hyrbil har nog lite med ditt kontrakt med försäkringsbolaget att göra.
Citera
2009-01-04, 01:17
Medlem
paco-s avatar
Jo jag har läst runt lite på avtalen med försäkringsbolaget.
Men jag undrar mer, vad kan jag få ut av tjuvarna?
Citera
2009-01-04, 02:20
Medlem
Citat:
Tjena!

Kontakta omgående ditt försäkringsbolag och fråga hur du ska göra. Begär du bara 2000 sätter detta processens ram och du riskerar att bli utan försäkringsersättning, eftersom försäkringsbolaget naturligtvis kommer att vilja kräva hela summan av gärningssvinen. Om du med anledning av brottet begär mindre ersättning än kostnaden för skadegörelsen gör detta att försäkringsbolaget inte kan kräva mellanskillnaden, och det står troligtvis i ditt avtal att i fall där du begränsat möjligheten till ersättning gäller inte försäkringen.
Citera
2009-01-17, 16:25
Medlem
paco-s avatar
Var ett tag sedan denna tråden var aktiv, men nu har det kommit lite uppdateringar.
Priset för att laga bilen kommer att gå över bilens värde och kommer därmed att skrotas, förmodligen.
En tekniker kommer att titta på bilen och dem kommer att erbjuda en summa för bilen.

Så tillbaka till topic: Hur mycket kan jag få ut av dem som gjorde inbrottet?

För övrigt: 3 rutor + framrutan + lås till bilen + lås för att kunna starta bilen är kaputt. Verkstaden påstår att detta kommer gå på ca 14.000kr för att laga - troligt?

Toyota Corolla -92
Citera
2009-01-17, 16:29
Medlem
Citat:
Var ett tag sedan denna tråden var aktiv, men nu har det kommit lite uppdateringar.
Priset för att laga bilen kommer att gå över bilens värde och kommer därmed att skrotas, förmodligen.
En tekniker kommer att titta på bilen och dem kommer att erbjuda en summa för bilen.

Så tillbaka till topic: Hur mycket kan jag få ut av dem som gjorde inbrottet?

För övrigt: 3 rutor + framrutan + lås till bilen + lås för att kunna starta bilen är kaputt. Verkstaden påstår att detta kommer gå på ca 14.000kr för att laga - troligt?

Toyota Corolla -92

rutor är svindyrt o köpa nya! kolla med verkstaden om inte det finns på skroten, jag vet när mina rutor på min gamla bil blev sönderslagna skulle dom ha 8000 K för bakrutan och ena sidan. Verkstaden hitta dock för 800 kr på skroten (skroten ville ha 800 för o plocka bort dem, annars var de glada o slippa glaset.)

Ett tips är o be dem kolla där. Om inte försäkringsbolaget hjälper dig med o skaffa ny bil.
Citera
2009-01-17, 16:29
Medlem
Arch_Angels avatar
som jag förstår det hela när det gått så himla fort mellan inbrottet & polisens samtal så är dom åklagade för annat oxå ???

Är det ingen åklagare som ringt dej ??? tycker jag låter jävligt underligt för någon kommer ju att hålla detta åtal å ta upp samtliga av punkterna för det kan OMÖJLIGT vara endast ditt åtal när det gick 10 dagar till rättegång, det fattar ju alla.

ring polisen å kolla vem som har haft hand om detta å vars det är skickat vidare

vad sa dom på rättegången då? den har ju tydligen varit.
Senast redigerad av Arch_Angel 2009-01-17 kl. 16:31.
Citera
2009-01-17, 16:37
Medlem
paco-s avatar
Båda var sen tidigare kända av polisen och den ena var efterlyst. Det hittades även narkotika.
Jag har ingen aning om hur det gick på rättegången, ingen som har hört av sig. Inte ens försäkringsbolaget/verkstaden har hört av sig. Min bil har stått där i 2 veckor och det har inte hänt ett skit. Så jag ringde upp igår så berättade dem detta.
Citera
2009-01-17, 16:40
Medlem
Arch_Angels avatar
nu skall jag inte säga säkert men jag tror att när ditt inbrott var så nära inpå rättegången att antingen gled det mellan säterna ellr så tar dom det nån annan gång. det tar ju tid för en åklagare att få alla papper iordning, speciellt som när du säger ena var efterlyst så ere inga småtjuvar säkert utan återfallsförbrytare.

som sagt, ring polisen för någon håller åtalet å denne kanske kan hjälpa dej. berätta allt för denna person, t ex att polisen ringt dej osv

sen visste dom ju inte ellr vad det kommer att kosta när rättegången var vilket gör att ett skadeståndsbelopp är svårt att utmäta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in