2009-01-03, 19:34
Medlem
Don Toros avatar
Hur snabbt rör sig stöten i t.ex. newtons vagga? Om det är i ljusetshastighet, hur snabbt skulle då om man tog t.ex. en lång fiskelina som går från solen bort till pluto röra sig om man drog lite i den ena änden? Skulle rörelsen inte komma fram förens X-antal minuter senare (som det skulle ta för ljuset) eller skulle den röra sig instant?

Om en rörelse som i ovanstående exempel med fiskelinan är konstant, så skulle man i så fall kunna kommunicera över stora sträckor direkt, utan att få en försening utav ljuset, eller? (Förutsett att man har starka linor, samt en jävla motor som pallar dra dem några ynka millimeter.)
Senast redigerad av Don Toro 2009-01-03 kl. 19:42.
Citera
2009-01-03, 19:48
Medlem
Vappas avatar
Ljudets hastighet om jag inte missminner mig.
Citera
2009-01-03, 19:55
Medlem
Don Toros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Ljudets hastighet om jag inte missminner mig.

Så i vakum där ljudet inte kan röra sig så står allting helt stilla...? Så om jag drar i en fiskelina så rör den sig inte? Eller om jag skulle stoppa in en newtons vagga i en stor tank där det är vakum så står den helt stilla?

Du får gärna förklara lite här...
Senast redigerad av Don Toro 2009-01-03 kl. 20:01.
Citera
2009-01-03, 20:17
Medlem
Vappas avatar
Ljudets hastighet i det medium du avser överföra stöten.

Vill du överföra en stöt i stål, kommer denna att fortplanta sig, likt ljud i luft, men med en hastighet av 5200m/s. Försöker du göra samma stöt i gummi kommer stöten att röra sig i blygsamma 50m/s.
Citera
2009-01-03, 21:51
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Ljudets hastighet i det medium du avser överföra stöten.

Vill du överföra en stöt i stål, kommer denna att fortplanta sig, likt ljud i luft, men med en hastighet av 5200m/s. Försöker du göra samma stöt i gummi kommer stöten att röra sig i blygsamma 50m/s.
Ja, och skulle det fortfarande finnas några oklarheter så kan ju TS kolla i nån utan dom andra 123412356 trådarna som behandlar ämnet.

edit: och ja, det gäller även för "Ultralätta kolfiberstavar"
Senast redigerad av rückblende 2009-01-03 kl. 21:53.
Citera
2009-01-03, 23:08
Medlem
olika medium har olika hastigheter och ljud kan inte fortplanta sig i vackum.
Citera
2009-01-04, 19:16
Medlem
Don Toros avatar
Jag ändrar frågeställningen lite

Känns inte som någon har förstått frågeställningen riktigt, låt mig vinkla om den.

Tänk er en jättelång bräda ute i rymden som sträcker sig härifrån till solen. Anta att Oskar står vid jorden och David står vid solen. David börjar då trycka på plankan mot Oskar, kommer då Oskar att få plankan tryckt på sig "direkt" (förutsatt att David är JÄTTE STARK). Eller kommer han att få plankan i magen 8 minuter senare?

Om Oskar får den på sig direkt, anta då att han kan se plankan hela vägen bort till David (Oskar har super syn ). Då kommer han ju inte se att David puttar på plankan förens 8 minuter EFTER att han fått den i magen. Alltså kommer plankan se mycket längre ut.

Så frågeställningen är: Skulle plankan som trycks på från ena hållet trycka bort åt andra hållet DIREKT, eller skulle det tryckas på efter samma tid som t.ex. ljuset eller någon annan betydande faktor?

Edit: Läste igenom det ni sa en gång till. Alltså skulle plankan tryckas på på andra sidan efter så många minuter det skulle ta för ljudet att ta sig egenom plankan? I så fall skulle Oskar se hur plankan trycks ihop och få en knuff i sig efter ett par timmar, eller? Då lärde man sig något nytt
Senast redigerad av Don Toro 2009-01-04 kl. 19:20.
Citera
2009-01-04, 19:21
Medlem
dumburkens avatar
om oskar har sin fantastiska supersyn så kommer han se att david puttar på plankan före han känner av den då stöten sprider sig med en viss hastighet som beror på materialet och som är mycket mindre än ljushastigheten
Citera
2009-01-04, 19:30
Medlem
Don Toros avatar
Konstigt, frågade min fysiklärare detta i gymnasiet, han hade ingen aning. Men jag tycker att stöten förs i ljudetshastighet borde vara basicfacts för en fysiklärare. Men nu då man vet det så blev allt mycket mer logiskt, tackar!

Lås tråd jag har fått svar på frågan!
Citera
2009-01-04, 19:32
Medlem
Kent_Milles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Toro
Edit: Läste igenom det ni sa en gång till. Alltså skulle plankan tryckas på på andra sidan efter så många minuter det skulle ta för ljudet att ta sig egenom plankan? I så fall skulle Oskar se hur plankan trycks ihop och få en knuff i sig efter ett par timmar, eller? Då lärde man sig något nytt

Det där kan ju inte stämma...
Citera
2009-01-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent_Mille
Det där kan ju inte stämma...

Nej, det låter otroligt.

Så långa plankor finns ju inte.

Citera
2009-01-04, 19:55
Medlem
Don Toros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej, det låter otroligt.

Så långa plankor finns ju inte.

Ne, och vem kan trycka en flera miljonerton planka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in