2009-01-03, 15:03
Medlem
Thubbes avatar
Tjena. Jag har en Midi controller av märket M-audio axiom 61. Den har kontakt med datorn via USB. När jag spelar i Cubase blir det en fördröjning på ca en halv sekund, inte mycket men helt klart tillräckligt mycket för att det ska bli jobbigt att spela i takt. Vad är fel, samt vad kan jag göra åt det?
Citera
2009-01-03, 15:26
Medlem
snattacks avatar
1. Vilket ljudkort har du?
2. Vilken drivrutin använder du i Cubase?

Anledningen är att det är nått fel med buffern, valt fel drivrutin eller har ett slött ljudkort.
Citera
2009-01-03, 15:44
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
1. Vilket ljudkort har du?
2. Vilken drivrutin använder du i Cubase?

Anledningen är att det är nått fel med buffern, valt fel drivrutin eller har ett slött ljudkort.
Ljudkortet är ett Sigma-tel C major och drivrutinen i Cubase heter Asio DirectX full duplex driver.
Citera
2009-01-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Ljudkortet är ett Sigma-tel C major och drivrutinen i Cubase heter Asio DirectX full duplex driver.

Är det ett vanligt ljudkort så är fördröjning att vänta sig. Det går att ställa in fördröjningen i Cubase, minns inte hur, men du kan ju utforska lite och se vad du kan göra.
Citera
2009-01-03, 16:36
Medlem
_R_s avatar
Citat:

Du ska inte köra på den Directx Asion. Byt till ditt ljudkorts i listan. Det bör döda fördröjningen.
Citera
2009-01-03, 16:37
Moderator
Nospheratus avatar
Du spelar antagligen direkt till någon sorts mjukvarusynth i Cubase va? Det är förmodligen en latency på ca en halv sekund som du hör. Den där drivern Asio Direct X ful duplex är egentligen bara ett slags halvdant substitut när det inte finns någon riktig Asio-driver för ljudkortet.

Jag hittar inte direkt någon information om ditt ljudkort någonstans, så jag antar att det är ett vanligt konsumentkort som sitter integrerat på ljudkortet. Antagligen existerar det då inte några Asio-drivers för det heller.
Citera
2009-01-06, 19:37
Medlem
snattacks avatar
Sigmatel, det är ett laptopljudkort antar jag? Det är nog där felet ligger (och att du använder Direct X som driver, men finns inte Asio så finns inga andra alternativ).

Sigmatel-korten duger endast i macbook-datorerna eftersom de använder Core Audio-drivrutinen. Kortet _MÅSTE_ ha Asio-stöd för att det inte skall bli fördröjning. Det finns knep att fulhacka det med olika program, men min erfarenhet är att det trasslar till mer än det hjälper.

Latency ställer man antingen i Cubase eller i kontrollpanelen till respektive ljudkort, det varierar lite.

Köp nytt ljudkort så kommer det lösa sig.
Citera
2009-01-06, 21:24
Medlem
Innan du kastar en massa pengar i sjön provar du asio4all
Citera
2009-01-07, 00:52
Bannlyst
Citat:
Tjena. Jag har en Midi controller av märket M-audio axiom 61. Den har kontakt med datorn via USB. När jag spelar i Cubase blir det en fördröjning på ca en halv sekund, inte mycket men helt klart tillräckligt mycket för att det ska bli jobbigt att spela i takt. Vad är fel, samt vad kan jag göra åt det?

Det är omöjligt. Något måste alltid konvertera signalen från analogt till digital och tillbaka från digitalt till analogt. Man kan kringgå det genom att att skaffa sig en analog mixer mellan dator eller annan digital inspelningsutrustning, då hör man exakt vad man spelar in....men musiken som du har spelat in kommer ändå att vara "fördröjd"...

Nu säger "experterna" att fördröjningen med det och det kortet med den och den saken är "försumbar"....bullshit! Den är alltid där och så länge den är där spelar jag inte in nåt.
Citera
2009-01-07, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Det är omöjligt. Något måste alltid konvertera signalen från analogt till digital och tillbaka från digitalt till analogt. Man kan kringgå det genom att att skaffa sig en analog mixer mellan dator eller annan digital inspelningsutrustning, då hör man exakt vad man spelar in....men musiken som du har spelat in kommer ändå att vara "fördröjd"...

Nu säger "experterna" att fördröjningen med det och det kortet med den och den saken är "försumbar"....bullshit! Den är alltid där och så länge den är där spelar jag inte in nåt.

Vilket är bullshit? Att fördröjningen med rätt utrustning är försumbar?
Citera
2009-01-07, 06:11
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman

En fördröjning upp till ca 8 millesekunder är i princip inte märkbar och är di facto därför "försumbar". Det är längre fördröjning på ett akustiskt piano från det att du slår an tangenten tills tonen klingar. De vettiga ljudkorten har ca 2-5ms fördröjning.

Dessutom har de flesta ljudkort i studioklassen (inkl budgetvarianterna) s.k. "Direct monitoring" som gör att den inte behöver processa ljudet för att man skall höra det, utan den skickar signalen direkt ut i högtalarna OCH till inspelningskanalen.
Citera
2009-01-07, 10:23
Medlem
BF_Swedens avatar
Så vilket ljudkort föreslår ni om man vill få bort latency om man har några tusen att avvara?

Och beror det inte himla mycket på vilken sorts processor man har, och Ramminne och sånt också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in