2009-01-03, 14:32
Medlem
Tjena!

Min mor är sängliggandes i förkylning och far min lagar aldrig mat, så jag ska ta och fixa middagen nu i eftermiddag. Jag vill gärna lyxa till det lite men det ska samtidigt inte vara för svårt då jag inte har så mycket erfarenhet av matlagning. Tips? Jag kan springa till affärn och köpa ingredienser så det är bara att vräka ur er alla möjliga tips och knep ni kommer på! Jag postar bild efter middagen hur det gick om det blir lyckat dvs

Tidigare har jag tillagat hamburgare, korv, korvgryta, potatis, pasta, grillat fläskfilé och lax. Det är hela min erfarenhet så det är bra om ni skriver hur man gör osv!
Citera
2009-01-03, 14:50
Medlem
MonkMans avatar
Köp färdig färsk pasta. typ ricotta/spenat fylld tortelini. Stek sedan valfritt kött,salta, peppra, lite timjan, slå på lite grädde i slutet och blanda i lite fransk senap eller svensk, vilket som. Gör en skön sallad med lite getost i o vafria grönsaker, olivolja o vinäger. Köp en bagguett oxå. Klart, tar vell kanske 15 min att slänga ihop.
Citera
2009-01-03, 15:05
Medlem
Det där lät väldigt gott, men vad menar du med att slå på lite grädde i slutet? He på grädden när köttet fortfarande är i stekpannan eller? Och kan man blanda i något annat än senap eller? Varken jag eller min far är förtjust i senap...
Citera
2009-01-03, 15:07
Medlem
BigLuciphers avatar
Eller....

Citat:
Ursprungligen postat av Lillaoffe
Tjena!

Min mor är sängliggandes i förkylning och far min lagar aldrig mat, så jag ska ta och fixa middagen nu i eftermiddag. Jag vill gärna lyxa till det lite men det ska samtidigt inte vara för svårt då jag inte har så mycket erfarenhet av matlagning. Tips? Jag kan springa till affärn och köpa ingredienser så det är bara att vräka ur er alla möjliga tips och knep ni kommer på! Jag postar bild efter middagen hur det gick om det blir lyckat dvs

Tidigare har jag tillagat hamburgare, korv, korvgryta, potatis, pasta, grillat fläskfilé och lax. Det är hela min erfarenhet så det är bra om ni skriver hur man gör osv!

Om du vill lyxa lite hehe:
Köp
kycklingfilé
Alla ingredienser till duchessepotatis (recept på recept.nu)
bacon
färdig bearnaise eller alla ingredienser till beairnaise.

Lägg kycklingbitarna i en påse med kryddor o kanske grillolja, släng in påsen i kylen.
Gör duchessepotatis - spritsa sedan som små trekantiga hattar - panera sedan detta(doppa i först vetemjöl - sen ägg - sen ströbröd).
Sedan ska du fritera detta till bitarna flyter i oljan eller lite längre.

Rulla kycklingfiléerna i bacon och släng in i ugnen på 150 grader.
Börja fritera potatisen(som efter fritering heter Pommes William).
Värm såsen.
Servera tillsammans, gärna med nån grönsak.

Sen är du mammas lilla pojke
Citera
2009-01-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
Text

Jag tror jag taroch köper kycklingfiléen som du sa men jag kör på tortelini istället för duchessepotatis, känner att jag har inte tid att börja med det där nu eftersom det lät svårt, ja får kanske göra det imorgon istället!

Finns det färdiga kycklingfiléer att köpa eller måste man skära och ha sig? Vad ska man ha för kryddor i påsen när man her in dom i kylen? Hur länge?
Citera
2009-01-03, 16:00
Medlem
siddharthas avatar
Köp fileer. Tina dem. Marinera med valfri sörja.

Sedan tar du och steker dem i panna med olja på hög värme.
Ge dem färg omkring på båda sidorna.
Stoppa dem därefter i en ugnsfast form. Sätt en termometer i den tjockaste av dem.

120 graders ugn och 60 graders innetemp på kycklingen. Och glöm inte salta och peppra...
Citera
2009-01-03, 16:12
Medlem
balzams avatar
Köp laxfilér och kleta på olivolja, färdig pesto, smula över fetaost och skjussa in i ugn på 175*C till laxen når innertemperaturen 65-70*C.

Servera med pasta/ris/potatis och eventuellt en romsås. Jag föredrar färsk pasta som blandas med en burk cream fraiche franska örter precis när den är färdigkokt.

Tar inte lång tid.
Citera
2009-01-03, 16:41
Medlem
Stek kycklingfiléer i olivolja på medelhög värme och krydda med pepparmix. När de börjar bli klara så sänker du värmen och slänger i lite couscous med grönsaker.

Enkelt som faan och jävligt gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in