2009-01-03, 13:58
Medlem
brants avatar
mitt nätagg pajade häromdan. bytte ut det (tillfälligt) mot ett som är till en dell som är fel då min dator är fujitsu siemens. men tänkte att det borde ju ändå funka för det är rätt kontakter liksom.
när jag startar datorn står det att jag ska sätta i systemdisken, står nånting med bootproblem med.jag är inte så sjukt grym så jag förstår inte riktigt. har kopplat in alla diskar o provat men det står likadant.
nån som kan svara på va problemet är?
tack på förhand!
h
Citera
2009-01-03, 16:15
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brant
när jag startar datorn står det att jag ska sätta i systemdisken, står nånting med bootproblem med.

för att vara lite tydligare:

BOOT FAILURE. PLUG IN SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.
Citera
2009-01-03, 16:25
Medlem
Koko-Kids avatar
Kan vara mycket möjligt att du glömt att koppla in kontakterna ordentligt. Dra ut dom och sätt in allt igen. Kan även vara att datorn inte har något att BOOT:a upp med vilket du kan fixa i BIOS genom att ställa allt till default och skulle det inte funka så får du väl göra allt manuelt.
Citera
2009-01-03, 16:49
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko-Kid
Kan vara mycket möjligt att du glömt att koppla in kontakterna ordentligt. Dra ut dom och sätt in allt igen. Kan även vara att datorn inte har något att BOOT:a upp med vilket du kan fixa i BIOS genom att ställa allt till default och skulle det inte funka så får du väl göra allt manuelt.

jag har kopplat in och ut allt några gånger. samma sak hela tiden.
har tre diskar. vet inte riktigt vilken av dom som är system disk(?) men har provat med alla och det vill inte.
hur kommer man till BIOS? är detta något en amatör borde göra?
Citera
2009-01-03, 17:18
Medlem
Koko-Kids avatar
Citat:
jag har kopplat in och ut allt några gånger. samma sak hela tiden.
har tre diskar. vet inte riktigt vilken av dom som är system disk(?) men har provat med alla och det vill inte.
hur kommer man till BIOS? är detta något en amatör borde göra?

Alla har varit amatörer och jag fick lära mig den hårda vägen, utan internet.

När du startar datorn så brukar det stå några knapparna man kan trycka i början för att komma dit, men oftast för att komma till BIOS så trycker du Del. Så du kan ju testa att spamma med Del så fort datorn startas.

När du väl är i BIOS så ska du in i någon del som heter BOOT eller advanced, kan även vara något annats namn. Där inne så ska du välja att den ska starta med rätt hårddisk, alltså den med ditt operativsystem.

Har du testat att bara koppla in en hårddisk i taget?
Citera
2009-01-03, 17:44
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko-Kid
När du startar datorn så brukar det stå några knapparna man kan trycka i början för att komma dit, men oftast för att komma till BIOS så trycker du Del. Så du kan ju testa att spamma med Del så fort datorn startas.

När du väl är i BIOS så ska du in i någon del som heter BOOT eller advanced, kan även vara något annats namn. Där inne så ska du välja att den ska starta med rätt hårddisk, alltså den med ditt operativsystem.

Har du testat att bara koppla in en hårddisk i taget?

ska försöka men som sagt så är det bara tillfälligt tills jag köper nytt nätagg, och det har ju funkat innan så datorn borde fatta vilken disk den ska starta med eller?

ja, jag har kopplat in en disk i taget.samma problem.
Citera
2009-01-03, 17:53
Medlem
carbsons avatar
jag har alltid DVD-rom som första i BOOT-ordningen. testa att sätta dvd-rom som första och sätt i en XP-skiva (om du nu kör XP) o formatera om. då borde allt lösa sig. antar om du har tre diskar så borde du inte ha nått speciellt på den du har XP på. alltså inte så farligt att formatera om.
Citera
2009-01-03, 18:26
Medlem
brants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
jag har alltid DVD-rom som första i BOOT-ordningen. testa att sätta dvd-rom som första och sätt i en XP-skiva (om du nu kör XP) o formatera om. då borde allt lösa sig. antar om du har tre diskar så borde du inte ha nått speciellt på den du har XP på. alltså inte så farligt att formatera om.
jag har inte en aning vilken som är första. hade inte dvdn inkopplad innan när jag startade. tänkte att det kanske var det nu när du sa det. men så var inte fallet. vrf ska jag formatera om?
jag vet ju att datorn funkar och allt. hela grejen är att nätagget pajade och jag vill ha nåt så länge tills jag köper ett nytt.

testade först med ett nätagg från en äldre dator med färre watts, bara för att se om det var agget som det var fel på. då gick allt igång perfekt.
kan det vara för att detta agget är till ett annat märke av dator?

alla kontakter finns inte så jag kan inte koppla in allting. eller det enda som fattas är brännaren nu. kan det vara det?

förlåt om jag svamlar.är lite nyfiken bara. hehe
Citera
2009-01-03, 19:12
Medlem
carbsons avatar
Citat:
jag har inte en aning vilken som är första. hade inte dvdn inkopplad innan när jag startade. tänkte att det kanske var det nu när du sa det. men så var inte fallet. vrf ska jag formatera om?
jag vet ju att datorn funkar och allt. hela grejen är att nätagget pajade och jag vill ha nåt så länge tills jag köper ett nytt.

testade först med ett nätagg från en äldre dator med färre watts, bara för att se om det var agget som det var fel på. då gick allt igång perfekt.
kan det vara för att detta agget är till ett annat märke av dator?

alla kontakter finns inte så jag kan inte koppla in allting. eller det enda som fattas är brännaren nu. kan det vara det?

förlåt om jag svamlar.är lite nyfiken bara. hehe

aaha...hade du inte dvdn inkopplad så är det nog det som är felet. för den vill boota från den o så finns den plötsligt inte. ändra boot-ordningen till HDD eller koppla in dvdn. hoppas det hjälper.
Citera
2009-01-03, 19:52
Medlem
brants avatar
kopplade in dvdn nu.
nu står det:

NVIDIA RAID IDE ROM BIOS 4.84
blabla..

Detecting array ...

vad betyder detta?

tack för att ni hjälper mig!
Citera
2009-01-03, 21:59
Medlem
brants avatar
nu funkar det.fattar inte grejen riktigt.
det funkade inte med dvdn.då ändrade jag så den startade med en hårddisk. då gick den igång perfekt.
dock så låter nätagget väldigt mycket, som att det får jobba som ett svin typ.vad kan detta bero på? :S
blev lite rädd att nåt var fel så jag vågar inte ha igång den.
nån som kan ha nån idè?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in