2009-01-03, 07:28
Bannlyst
Jag har läst en del att bankrån kan ge fruktansvärda men för livet för de inne i banken? Är detta något som bara de som varit med om bankrån kan förstå? Hur det är att vara gisslan i ett bankrån alltså. Om rånarna kör mer på "den vänliga stilen" att inte skada någon os.v., kan gisslan då känna sig "trygg" med rånarna?

Läst att vissa blir paranoida efteråt, kan inte sova, o.s.v.

Men hur blir det för de som få gånger blir "vänner" med rånarna? Får de också samma problem, fast chocken kommer efteråt?
Citera
2009-01-03, 08:20
Medlem
jag kan mycket väl föreställa mig att rädslan sitter kvar ett bra tag efter man varit med om något sånt, upp till var och en hur det hanterar det.. nu vill jag inte vara För bankrån men klart folk kommer över det tillslut.

ska bli intressant och veta om någon annan har en aning om det där vänlig stil påverkar annorlunda eller inte
Citera
2009-01-03, 09:53
Medlem
Över bankanställda på bankrån, där de genomgår hela förloppet med spelad bankrånare, plastvapen etc?

Kan tänka mig att om de gör det ibland så blir riktiga bankrån något lättare att smälta efteråt.
Citera
2009-01-03, 10:25
Medlem
Julias morbrors avatar
Jag känner en stackars kvinna som jobbade på en bank som utsattes för ett rån.
Inga skrik eller skott som blev avlossade. Inget tumelt helt enkelt.
Trots deta blev hon av denna händelse så svårt traumatiserad att hon lite senare var tvungen att sluta. Nu är hon långttidsarbetslös, behandlas med antidepressiva och lugnande medel och funderar och umgås då och då med självmordstankar. Tydligen pga av att hon aldrig sovit en hel natt sedan rånet.
Citera
2009-01-03, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julias morbror
Jag känner en stackars kvinna som jobbade på en bank som utsattes för ett rån.
Inga skrik eller skott som blev avlossade. Inget tumelt helt enkelt.
Trots deta blev hon av denna händelse så svårt traumatiserad att hon lite senare var tvungen att sluta. Nu är hon långttidsarbetslös, behandlas med antidepressiva och lugnande medel och funderar och umgås då och då med självmordstankar. Tydligen pga av att hon aldrig sovit en hel natt sedan rånet.

Damn. Så det blir alltså ofta såhär för de som är med i bankrån? Har läst om massor, trots att rånarna säger att de inte ska skada någon eller nåt, som blir så rädda.

Någon som vet varför? Förutom självklarheten att det är en mycket obehaglig händelse, är människor känsliga för bankrån?
Citera
2009-01-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Damn. Så det blir alltså ofta såhär för de som är med i bankrån? Har läst om massor, trots att rånarna säger att de inte ska skada någon eller nåt, som blir så rädda.

Någon som vet varför? Förutom självklarheten att det är en mycket obehaglig händelse, är människor känsliga för bankrån?
Varför "damn"? Planerar du nåt eller?
Citera
2009-01-03, 14:46
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof

http://www.thefreedictionary.com/damn
Citera
2009-01-03, 17:01
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Citat:
Om rånarna kör mer på "den vänliga stilen" att inte skada någon os.v., kan gisslan då känna sig "trygg" med rånarna?
Rånet mot en bank på Norrmalmstorg på 70-talet gav den situationen. Gisslan försvarade till och med rånarna, till viss del. Det kallas för stockholmssyndromet.
Citera
2009-01-03, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof

Smart du är. Det var ju "damn" åt att de fick sådana problem efter rånet, trots att ingen skadades eller nåt heller.

Man börjar ju undra hur man själv hade reagerat liksom.
Citera
2009-01-03, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Rånet mot en bank på Norrmalmstorg på 70-talet gav den situationen. Gisslan försvarade till och med rånarna, till viss del. Det kallas för stockholmssyndromet.

Det är rätt ballt att ordet är känt utomlands t.o.m.
Citera
2009-01-03, 17:12
Medlem
Citat:
Smart du är. Det var ju "damn" åt att de fick sådana problem efter rånet, trots att ingen skadades eller nåt heller.

Man börjar ju undra hur man själv hade reagerat liksom.
Ok, då är jag med på noterna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in