2010-09-11, 13:53
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Ska jaga med hunden också, men vill gärna ha en i lite större format. Kollat på welsh springer spaniel, vad tror du om en sådan?
Fina hundar, men är ytterst tveksam till att de fäller mindre än en labrador.

Sök på Non-Shedding dog så får du upp en del alternativt, tänkt dock på att många hundraser som inte gäller istället kräver pälsvård som trimning/klippning.
Citera
2010-09-13, 15:48
Medlem
Till TS. Se till att få en hund med bra stamtavla vad gäller lydnadsprov och välj en retriever ras eller mindre vallhund.
Citera
2010-09-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ska jaga med hunden också, men vill gärna ha en i lite större format. Kollat på welsh springer spaniel, vad tror du om en sådan?

Vad för typ av jakt?
Jag har ingen aning om den fäller mindre, men det finns ju curly coated retriever som är lockig, kanske blir det mindre hår av den?

TS: Dalmatiner?
Citera
2010-09-14, 00:01
Medlem
idiamindadas avatar
Schäfer. Varför krångla till det när man kan ha det bästa? Se bara till att hitta en bra kennel och att få hjälp att välja rätt valp i kullen.
Som att gå in i en bilhall där man kan välja mellan en rostig Fiat eller en ny Mercedes till samma pris.

Någon nämnde Rhodesian Ridgeback... Men kom igen, då kan man lika gärna köpa en katt.

Edit: Hårar... Dom hundar som inte hårar är inte värda att kallas hund.
Citera
2010-09-14, 09:18
Medlem
el presas avatar
Okej, här har vi det, håll i er nu, det borde funka...

Storpudel!! Med lite klippning och kanske rakpenta lite här å där eller möjligtvis någon slags hårprodukt, så har du en hund modell större som liknar en labb och inte fäller
Citera
2010-09-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasmas
Vad för typ av jakt?
Jag har ingen aning om den fäller mindre, men det finns ju curly coated retriever som är lockig, kanske blir det mindre hår av den?

TS: Dalmatiner?

Verkar helt okej, ska kika på en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av el presa
Okej, här har vi det, håll i er nu, det borde funka...

Storpudel!! Med lite klippning och kanske rakpenta lite här å där eller möjligtvis någon slags hårprodukt, så har du en hund modell större som liknar en labb och inte fäller

Funkar om man är Gay.
Citera
2010-09-14, 16:13
Medlem
el presas avatar
Citat:

Funkar om man är Gay.

Jag vet inte vad personen är i fråga, bara att h*n frågade efter en hund, modell medelstor som inte fäller och liknar en labrador :P
Citera
2010-09-14, 17:11
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Funkar om man är Gay.

Pudlar är riktiga allroundhundar som fungerar till praktiskt taget vilket arbete som helst, och de var ursprungligen fågelhundar. Jag förstår inte det bögiga med det, om det nu ens finns en "bögig" hundras. I kvarteret har vi en kille med en liten toypudelvalp, men han (husse) är inte bög vad jag vet i allafall.
Citera
2010-09-27, 23:56
Medlem
Marmosets avatar
Håller med om att storpudel vore ett ypperligt val - man får gladlyntheten och trevligheten hos labben, men inte matgladheten och de skitjobbiga labbehåren. Pudlar är också bland de mest intelligenta och lättdresserade hundraserna, en givande och följsam hund, ursprungligen vattenapporterande fågelhund.

Sen är storpudel en ganska skarp hund, de brukar inte ta skit från andra hundar precis. Tycker absolut att du ska kolla upp rasen närmare. Håll hunden lammklippt så ser den absolut inte fånig ut, tvärtom så tycker jag att de rör sig väldigt snyggt och "nobelt".

Det är ju faktiskt du och hunden som gäller och som ska trivas med varandra; vem fan bryr sig egentligen om vad "grabbarna på stan" tycker?
Citera
2010-11-14, 23:40
Medlem
javetintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftevand
Jag söker en lydig och följsam hund! Den ska vara uppmärksam på sin förare och ha mycket utav det man i hundvärlden kallar för "will to please". Den ska kunna gå lös (visserligen en träningsfråga men jag vill ha bra förutsättningar).

Den ska gärna ha lättskött päls och inte fälla så mycket. Den ska gärna vara mellanstor men päls och storlek får komma i andra hand. Det centrala är temperamentet beskrivet i stycket ovan.

Egenskaper såsom överdriven jaktinstinkt/vaktinstinkt är heller inte önskvärt.

Snälla hjälp!

Schäfer helt klart ! Tog mej ca en kvart att lära min tös vacker tass (ärligt asså !) o de tog inte längre tid att lära henne andra kommandon som sitt, ligg, fot, upp, titta, inte tigga, hoppa m.m max 3v
Citera
2010-12-20, 07:11
Medlem
Citat:
Jag vill helt enkelt inte ha hår överallt, är det så fel då att söka efter en hund som passar mina behov?

För liten.

Ja, och dessutom så har huvuddelen av Beaglelinjerna i Sverige mycket jakt i sig. Kan helt klart fås att gå lös men det kostar väldigt mycket arbete innan man är där...annars så är det en perfekt familjehund. Lojal, snäll, trevlig och väldigt sällan hundagressiv...
Citera
2010-12-20, 08:30
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Du verkar vilja ha en riktig önskehund? Finns de? Det är mycket jobb med alla hundar!

Måste säga att jag tycker personer som TS som inser sina begränsningar och väljer hundras utefter det känns betydligt mer seriösa än dem som naivt köper en hundras vilken som helst enligt devisen "det är mycket jobb med alla hundar!"

Visst är det mycket jobb med alla hundar, men jag har erfarenhet av några olika raser och det kan vara en j-a skillnad i hur mycket jobb. Sedan beror det i och för sig en del på individen också.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in