2010-04-20, 13:59
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Det som är bluff och båg är "allergihundar". Även om de inte släpper hår som syns, så har de mjäll och andra hudavlagringar som inte syns som kan orsaka allergiskareaktioner. Även savliet kan göra det. Tro mig som hundallergiker.

Mja. Klart att dessa "Allergihundar" kanske inte funkar för alla. Men jag är pälsdjursallergiker och jag har 2 Dvärgschnauzrar som ska vara så kallade "allergihundar". Jag känner av dessa och kan bli lite snuvig om jag har dom i ansiktet lite för länge/ofta.

Men samtidigt så sover även en av dessa hundar i sängen och har gjort de i flera år. Och jag har inte haft några problem med detta förutom en lätt snuva ibland. Och ska man jämföra med andra hundar då de börjar klia på armarna/ansikte andningsproblem och snuva som heter duga så tar jag mycket hellre dvärgschnauzrarna.
Citera
2010-04-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Det som är bluff och båg är "allergihundar". Även om de inte släpper hår som syns, så har de mjäll och andra hudavlagringar som inte syns som kan orsaka allergiskareaktioner. Även savliet kan göra det. Tro mig som hundallergiker.

Till TS: Hur mycket "vildmarksliv" hade du tänkt? Om detta är en stor del bör du kanske titta på en ras som gillar att dra/bära? Då får den en uppgift på era turer samt ni släpper släpa på hundens mat/vatten/etc.

Poängen med allergihundar är väl ändå inte att de inte hårar, utan att de producerar mindre mjäll i pälsen?
Min mormors vänninna klarade inte av att vara i närheten av hundar i allmänhet men kunde vara hemma hos min mormor som hade Lapphundskennel utan problem, stora fluffiga, hårande bestar.
Citera
2010-04-29, 14:08
Medlem
Aussie Behövs dock borstas nästan varje dag..
Otroligt trevlig ras!
Citera
2010-05-04, 18:45
Medlem
Jag tycker labrador är den perfekta hundrasen om du söker en sällskapshund. Labradorer är otroligt glada och vänliga mot alla. Att vissa hundar bara ter sig till en person eller familj anser jag vara totalt ocharmigt. Jag behöver aldrig skämmas över mina labbar bland folk för jag vet att de går runt och hälsar på alla och ställer sig in. Människor gillar att få uppmärksamhet från hunden och tvärtom. Labradorer älskar att få vara med och att vara till lags. De har ofta även en av- och på-knapp dvs. de behöver inte vara på högvarv hela tiden utan kan gå och lägga sig i ett hörn när de känner för det. Vad gäller intelligens och träning anses labradorer vara lättlärda. Om du lever ett aktivt friluftsliv är labben perfekt för de älskar att tomta runt i skogar, simma m.m.
Om du nu väljer att köpa labrador finns det två typer att välja mellan. Jaktlabradoren har en nättare kroppsbyggnad och har ofta framavlade jaktegenskaper. Utställningstypen är kompaktare byggd och mer robust, jaktegenskaperna är mindre viktiga här.

Lycka till!
Citera
2010-09-09, 21:58
Medlem
Istället för att skapa en egen tråd tar jag denna.

Jag har i princip bestämt mig, jag ska köpa en Labrador. Men, det här med att den fäller hår gillar jag inte så mycket. Finns det en ras som är lik labrador som inte fäller?
Citera
2010-09-10, 07:44
Medlem
Zanizailas avatar
Nja, alla korthåriga hundar har en hemsk päls som sticker in och fastnar i allt. Och med rejäl underull (som hos labben) så är det ännu värre.
De enda som inte fäller alls är krulliga hundar som budlar, barbichons och dyl.
Citera
2010-09-10, 10:23
Medlem
el presas avatar
Jag förstår inte varför hårfällning skulle vara ett så stort problem och faktiskt styra vilken ras eller om man ska ha hund ö.h.t. :/
Det finns något som heter dammsugare http://sv.wikipedia.org/wiki/Dammsugare och den uppfinningen fixar det ringa problemet.
Ni som bryr er så mycket om hundhår som fälls, hur ofta dammsuger ni? En gång i månaden, kvartalet eller året?
Minsta problemet med hundar är nog deras hårfällning.
Citera
2010-09-10, 12:40
Medlem
Fader Jacks avatar
Beagle kanske?
Citera
2010-09-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el presa
Jag förstår inte varför hårfällning skulle vara ett så stort problem och faktiskt styra vilken ras eller om man ska ha hund ö.h.t. :/
Det finns något som heter dammsugare http://sv.wikipedia.org/wiki/Dammsugare och den uppfinningen fixar det ringa problemet.
Ni som bryr er så mycket om hundhår som fälls, hur ofta dammsuger ni? En gång i månaden, kvartalet eller året?
Minsta problemet med hundar är nog deras hårfällning.

Jag vill helt enkelt inte ha hår överallt, är det så fel då att söka efter en hund som passar mina behov?

Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Beagle kanske?

För liten.
Citera
2010-09-10, 14:41
Medlem
el presas avatar
Men... Det blir ju inte hår överallt om man dammsuger en gång i veckan. Självklart får du skaffa hund med största prioriteringen att den inte löser hår, det struntar jag blankt i, det är för mej bara en otroligt bisarr felprioritering.
Tror inte du hittar nåt som liknar en labb och inte fäller.
Citera
2010-09-11, 00:38
Medlem
Zanizailas avatar
...sedan är Beagle en tvättäkta jakthund som gärna drar iväg på spår, och enligt raskännare inget man kan ha löst, för får en Beagle upp ett spår, sticker den!
Citera
2010-09-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el presa
Men... Det blir ju inte hår överallt om man dammsuger en gång i veckan. Självklart får du skaffa hund med största prioriteringen att den inte löser hår, det struntar jag blankt i, det är för mej bara en otroligt bisarr felprioritering.
Tror inte du hittar nåt som liknar en labb och inte fäller.

Fint.

Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
...sedan är Beagle en tvättäkta jakthund som gärna drar iväg på spår, och enligt raskännare inget man kan ha löst, för får en Beagle upp ett spår, sticker den!

Ska jaga med hunden också, men vill gärna ha en i lite större format. Kollat på welsh springer spaniel, vad tror du om en sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in