Flashback bygger pepparkakshus!
2009-01-02, 11:49
Medlem
Wensleydales avatar
Igår installerade jag en ny hårddisk. Det var min första SATA och jag var tvungen att flasha mitt gamla albatron-moderkort för att det skulle kunna känna igen disken.
Efter detta kan jag nu inte längre överklocka. I åratal har bekymmersfritt jag kört min P4 Northwood 2.66ghz i 3.00ghz, och då också ram från 333->375mhz, men nu stannar maskineriet upp efter att ha visat processorinfon. Nästa steg brukar vara identifikation atv IDE-kanalerna (typ) men detta kommer nu inte upp utan den fryser bara. I detta skede kan jag inte heller äntra BIOS pga frysningen. Måste i så fall koppla loss HD:n och börja om.

Någon som har en idé?
Citera
2009-01-02, 12:19
Medlem
Känner igen detta. Logiskt borde ju SATA och CPU klockning inte ha med varandra att göra.

Du verkar redan ha uppdaterat alla firmware , drivrutiner och att pillat en del BIOS vilket är det ända du kan göra.

Tvärr måste du nog acceptera och sänka eller köpa nya prylar typ moderkort eller ide disk.

Köpte sjäv en SATA DVD på den kan jag nu inte boota XP. Måste ha min gamla IDE DVD liggande ifall man skall gör en ominstallation.
Senast redigerad av capron 2009-01-02 kl. 12:24.
Citera
2009-01-02, 15:35
Medlem
Wensleydales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capron
Tvärr måste du nog acceptera och sänka eller köpa nya prylar typ moderkort eller ide disk.

Hmm, surt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in