2009-01-02, 11:04
Medlem
Draedons avatar
Har nyligen köpt ett hus där tidigare ägare har haft ett muntligt avtal med ägaren av marken bakom huset som de har använt. Har pratat med markägaren efter att vi köpte huset och han sa "jag har ingen användning av den där lilla markplätten så dra ut gräsmattan och använd den om ni vill". Markägaren verkar vara en riktigt vettig människa, har fått höra det från flera olika håll.

So far so good, men jag vill gärna ha det här på papper. Hur skulle man kunna lägga upp det här på ett bra sätt? Steg 1 är att försöka stycka av och köpa lite mark av honom, är inte säker på att han vill sälja även om han inte har någon nytta av den lilla markbiten.

Hur skulle man kunna lägga upp ett arrendeavtal? Är helt grön på detta.
Citera
2009-01-02, 23:13
Medlem
Draedons avatar
43 visningar och inte ett enda tips?

Jag är helt nollad på detta... Vill inte enbart ha ett muntligt avtal, vem vet vad som händer om gubben kör i diket och någon sur släkting ärver.

edit: Stavfel
Senast redigerad av Draedon 2009-01-02 kl. 23:20.
Citera
2009-01-03, 00:37
Medlem
ormanoffs avatar
Du ska arrendera mark för att anlägga gräsmatta där? Utan att vara säker på min sak skulle jag säga att det då är fråga om lägenhetsarrende och att JB 8 kap gäller; se: https://lagen.nu/1970:994

Ett sådant avtal skall vara skriftligt endast om annat ej avtalats. Har ni en muntlig överenskommelse är uppsägningstiden minst sex månader om annat ej avtalats.

Exempel på avtal finns om man googlar: http://www.orkelljunga.se/upload/425/dokument/avtal_kolonilotter.pdf (lite jobb med att skriva om och så där, man kan även köpa färdiga mallar på nätet för en hundring om så föredras).
Citera
2009-01-03, 00:43
Medlem
JAMs avatar
Och kontakta kommunen. De har bra koll på det där vad jag vet, då de ständigt sysslar med sådant själv. Vet inte om du kan få konkreta tips, men kanske får du ta del i tidigare skriva kontrakt.

Får önska lycka till.
Citera
2009-01-03, 09:04
Medlem
Om det inte är en stor markplätt kan du bli nekad avstyckning och dessutom blir kostnaden per kvadratmeter ganska rejäl eftersom det inte är gratis att avstycka mark (räkna med ca 20000:-)
Citera
2009-01-03, 18:01
Medlem
Draedons avatar
Tack för svaren.

Det är en liten plätt mark och jag är medveten om att det kan bli väldigt dyrt för lite mark att stycka av och köpa, men jag planerar att bo i det här huset länge så det kan vara värt pengarna att få den tomt jag vill ha.
Citera
2009-01-06, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Tack för svaren.

Det är en liten plätt mark och jag är medveten om att det kan bli väldigt dyrt för lite mark att stycka av och köpa, men jag planerar att bo i det här huset länge så det kan vara värt pengarna att få den tomt jag vill ha.

Det enklaste att göra är att prata med ägaren om det går bra att låna biten. Är det okey för honom ta några nya ”utsättningsrör” och måla dem lika som de gamla. Sätt dit de nya där ni kom överens och/eller ta bort de gamla, glöm bort vad ni gjort. Nu är inte chansen så stor att arvingarna kommer ihåg utvidgningen om ingen påminner dem och vill de titta så visar du dem tomtkartan och stegar fram till utsättningsrören eller till gräsmattekanten och hoppas på att de inte mäter avståndet mellan rören/kanten med måttband. Nu tror inte jag att chansen är så stor att de skulle begära en nymätning av tomten när rören finns på plats och/eller gräsmattan har varit där så länge någon kan minnas och allt ser bra ut. Om du skall sälja är det bara att nämna kvadraten enligt kartan för det finns ingen som kan avgöra om tomten är t.ex. 1900 kvm eller 1960 kvm utan att mäta den. Om de vill kontrollmäta din tomt så får dom betala det själva och frågan är om det är värt kostnaden för några stulna kvadratmeter.
Citera
2009-01-06, 12:28
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det enklaste att göra är att prata med ägaren om det går bra att låna biten. Är det okey för honom ta några nya ”utsättningsrör” och måla dem lika som de gamla. Sätt dit de nya där ni kom överens och/eller ta bort de gamla, glöm bort vad ni gjort. Nu är inte chansen så stor att arvingarna kommer ihåg utvidgningen om ingen påminner dem och vill de titta så visar du dem tomtkartan och stegar fram till utsättningsrören eller till gräsmattekanten och hoppas på att de inte mäter avståndet mellan rören/kanten med måttband. Nu tror inte jag att chansen är så stor att de skulle begära en nymätning av tomten när rören finns på plats och/eller gräsmattan har varit där så länge någon kan minnas och allt ser bra ut. Om du skall sälja är det bara att nämna kvadraten enligt kartan för det finns ingen som kan avgöra om tomten är t.ex. 1900 kvm eller 1960 kvm utan att mäta den. Om de vill kontrollmäta din tomt så får dom betala det själva och frågan är om det är värt kostnaden för några stulna kvadratmeter.
Tomtrör har koordinater med centimeternoggrannhet sedan brukar även diken och andra små landmärken finnas på kartan. Så det är svårt att känna sig säker efter detta.

Mitt tips är att du tar grannen på orden, odlar lite gräsmatta eller vad du vill. Efter ett par år kan du sätta en liten häck eller buskar i en rad. En naturlig avgränsning av trädgården. Utan att markera vidare så får du nog behålla gräsplätten med årens lopp utan arrende.
Citera
2009-01-10, 12:06
Medlem
hygrofyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen

Det var ett kreativt förslag. Att uppmana till brott är väl inte tillåtet? Det är just vad du gör

Jag skulle råda ts att skriva ett arrendeavtal om du känner dig trygg med det och är medveten om att det kan bli uppsagt. Vill du äga marken så är det en fastighetsreglering du ska få tillstånd. Om det är möjligt går inte att säga såhär, men det är den statliga lanmäterimyndigheten alternativt den kommunala lantmäterimyndighen om det finns en sådan i den kommun där fastigheten är belägen som fattar beslutet. Räkna med en kostnad på kring 15-20 000 kr för förrättningen. Skulle inte grannen vara villig att på frivillig väg sälja marken till dig kan det vara möjligt att tvångvis fastighetsreglera marken till din fastighet. Men det bidrar nog inte till någon grannsämja....

Rören som har dykt upp med lite olika namn i tråden heter gränsrör och inget annat

/Pinnpojken
Citera
2009-01-10, 19:18
Medlem
broadmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hygrofyt
Rören som har dykt upp med lite olika namn i tråden heter gränsrör och inget annat

/Pinnpojken
Trevligt med en yrkeskollega. Där jag jobbar har vi alltid sagt tomtrör (lite slarvigt). Men då jobbar vi mest i tätbebyggt område.
Citera
2009-01-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hygrofyt
Det var ett kreativt förslag. Att uppmana till brott är väl inte tillåtet? Det är just vad du gör

/Pinnpojken

Nej för att det skall bli något brott skall det finnas ett uppsåt. Det personen gör nu är att markera vad grannen och han har kommit överens om. Anledningen till att de gamla markeringarna har tagits bort är att de inte skulle förstöra den nya gräsklipparen och du hade ingen aning om att man inte fick ta bort de när det finns både en karta och en på motsvarande sida att mäta ifrån. Nu är utan vidare broadmans tips det bästa du kan göra dvs
- ta grannen på orden, odlar lite gräsmatta eller vad du vill. Efter ett par år kan du sätta en liten häck eller buskar i en rad. En naturlig avgränsning av trädgården. Utan att markera vidare så får du nog behålla gräsplätten med årens lopp utan arrende. - Det bästa är att hålla tyst och låta tiden gå.
Citera
2009-01-11, 10:48
Medlem
Kan en eventuell arvinge svansa in om typ 30 år kräva fullständig tillgång till gräsplätten eller finns det någon form av besittningsskydd för anlagda trädgårdar som ligger nära huset?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in