2009-01-02, 09:57
Medlem
Wensleydales avatar
Har köpt ny disk och tänkte ominstallera XP. Kör sedan många år tillbaka på en partition som är 10gb men den gnyr ständigt om för lite utrymme.
Endast för OS och ett tjugo-tal program. Jag tänker 30-50gb.
Citera
2009-01-02, 10:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wensleydale
Har köpt ny disk och tänkte ominstallera XP. Kör sedan många år tillbaka på en partition som är 10gb men den gnyr ständigt om för lite utrymme.
Endast för OS och ett tjugo-tal program. Jag tänker 30-50gb.
Endast OS och ett tjugotal program ryms rätt lätt på 10 gig.
Citera
2009-01-02, 10:05
Medlem
Wensleydales avatar
Hmm ja, det kanske är mer än tjugo program. Med tiden så blir det också en massa skräp kanske man får räkna med.
Citera
2009-01-02, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Beror ju förvisso på vad det är för program.

Om det är utrymmeskrävande spel och applikationer som t. ex WoW och Adobe Creative Suite 4 Production så krävs mycket mer än bara 10 Gb.
Senast redigerad av UrbanResident 2009-01-02 kl. 10:09.
Citera
2009-01-02, 10:08
Medlem
Wensleydales avatar
Det blir inte mycket spel. Skulle det inträffa brukar jag installera det på en annan disk. Dock flyger det väl in en massa skit på C i alla fall kan jag tänka mig (?)
Citera
2009-01-02, 10:10
Bannlyst
Citat:
Det blir inte mycket spel. Skulle det inträffa brukar jag installera det på en annan disk. Dock flyger det väl in en massa skit på C i alla fall kan jag tänka mig (?)

I sådana fall skulle jag nog rekommendera 20 Gb-storlek på Sys-partitionen.
Citera
2009-01-02, 10:13
Medlem
cannaBes avatar
Glöm inte att du måste trycka "Spara som" när du tar emot xxx på msn med liten C:\
Citera
2009-01-02, 10:24
Medlem
micaeles avatar
Jag instämmer i sången från flera andra att systempartitionen minst bör vara 20 gb, gärna mer. I princip alla större applikationer och spel placerar data på systemdelen vare sig man vill eller inte, och till slut blir det trångt.
Lättare då att vara förberedd än att börja fippla med t.ex. Partition Magic.
Citera
2009-01-02, 10:28
Medlem
hasenfrasens avatar
1/5 av hela disken är lagom och t.ex. min 40 och max 100 då systemfilerna bör ligga i början av disken och som första partition för att nyttja snabbheten.
Citera
2009-01-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Vist men sedan arbetar ju ett filsystem bäst då den inte är propp full.

50G tycker jag låter lagom. Din nya disk är väl mins på 250G i all fall?
Citera
2009-01-02, 10:43
Medlem
Wensleydales avatar
Min nya disk är förvisso ganska stor (undviker att säga hur stor med risk för att bli hängd) men jag vill inte ha en alltför stor partition med en massa gb som bara sitter och skrattar åt mig.
Citera
2009-01-02, 12:32
Medlem
Citat:
Min nya disk är förvisso ganska stor (undviker att säga hur stor med risk för att bli hängd) men jag vill inte ha en alltför stor partition med en massa gb som bara sitter och skrattar åt mig.

Du har ju även alternativet att bara göra en stor partion av allt. Då går ju inget till spilllo. Men det går inte lika smidigt att göra ominstallation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in