2009-01-01, 19:21
Medlem
budadis avatar
Hej, min flickvän har tagit en lägenhet som hon kommer flytta in i 1a Februari, hon är arbetslös, det är jag med. Hon kan inte bo kvar hemma p.g.a olika orsaker. Hon får 3550kr av soc varje månad eftersom hon totalt saknar tillgångar, hon kommer ha råd att betala hyran och ha drygt 1000kr kvar att leva på varje månad.

Jag har läst runt lite på internet och där stod det att man kan få bidrag till en bostad som en låginkomst tagare har råd med, men jag är ändå fundersam.

Min fråga är om hon kommer kunna få bostadsbidrag...
Citera
2009-01-01, 19:31
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Det kommer hon förmodligen komma att bli beviljad om hon ansöker om det hos Försäkringskassan. Dock förändrar det inte det ekonomiska läget då soc käkar upp bidraget (drar av det som inkomst).
Citera
2009-01-01, 19:34
Medlem
Tjernobyls avatar
Be henne ställa upp sig till arbetsmarknadens förfogande, och hör med socialen om dom kan betala hennes hyra. När hon ansöker om pengar hos socialen kan hon ansöka om hemförsäkring, fackavgift, hyra och el.
Det ska inte vara några problem.
Citera
2009-01-01, 19:54
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkoholpsykos
Det kommer hon förmodligen komma att bli beviljad om hon ansöker om det hos Försäkringskassan. Dock förändrar det inte det ekonomiska läget då soc käkar upp bidraget (drar av det som inkomst).

Vad menar du med att soc kommer dra av det som inkomst?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjernobyl
Be henne ställa upp sig till arbetsmarknadens förfogande, och hör med socialen om dom kan betala hennes hyra. När hon ansöker om pengar hos socialen kan hon ansöka om hemförsäkring, fackavgift, hyra och el.
Det ska inte vara några problem.

Hon står inskriven hos arbetsförmedlingen, hon har sökt många jobb sen i oktober, tyvärr bor vi lite dåligt till nu när det är lågkonjunktur..

Blev ännu mer förvirrad nu när ena skriver att hon ska ansöka hos Försäkringskassan, den andra hos Socialtjänsten
Kan hon ansöka innan hon fått lägenheten? Ringa och höra om dom kommer betala?
Citera
2009-01-01, 20:10
Medlem
Merenwens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budadi

Blev ännu mer förvirrad nu när ena skriver att hon ska ansöka hos Försäkringskassan, den andra hos Socialtjänsten
Kan hon ansöka innan hon fått lägenheten? Ringa och höra om dom kommer betala?

Jag ska försöka reda ut det till dig. För att kunna få socialbidrag måste hon söka det hos Socialen. Det ska täcka saker som eventuell hyra, el, tv, försäkring, telefon, mat och andra "skäliga levnadskostnader".

Men. För att bli beviljad detta bistånd så måste hon bland annat söka bostadsbidrag (hos Försäkringskassan) samt söka ett visst antal jobb imånaden alternativt vara beredd att sätta sig på någon praktik/utbildning eller liknande om hon inte får något jobb.

Dock är jag mycket tveksam över ifall hon kommer bli beviljad socialbidrag för att kunna flytta till en egen lägenhet när hon redan har husrum ordnat åt sig hemma hos föräldrarna. Skulle kunna fungera om de har stora problem i familjen, men då får man nästan försöka lösa dem först. Jag tror ärligt talat att det kan bli svårt för din flickvän att bli beviljad bistånd för att kunna flytta hemifrån.
Senast redigerad av Merenwen 2009-01-01 kl. 20:13.
Citera
2009-01-01, 21:56
Medlem
frank_pes avatar
Det kan va värt att kolla upp om hon kan få grundersättning hos Alfakassan: http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=800&PageType=0 ...som verkar va mer än socialbidrag och det ska gå efter avslutade studier eller jobb.
Citera
2009-01-01, 22:07
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merenwen
Jag ska försöka reda ut det till dig. För att kunna få socialbidrag måste hon söka det hos Socialen. Det ska täcka saker som eventuell hyra, el, tv, försäkring, telefon, mat och andra "skäliga levnadskostnader".

Men. För att bli beviljad detta bistånd så måste hon bland annat söka bostadsbidrag (hos Försäkringskassan) samt söka ett visst antal jobb imånaden alternativt vara beredd att sätta sig på någon praktik/utbildning eller liknande om hon inte får något jobb.

Dock är jag mycket tveksam över ifall hon kommer bli beviljad socialbidrag för att kunna flytta till en egen lägenhet när hon redan har husrum ordnat åt sig hemma hos föräldrarna. Skulle kunna fungera om de har stora problem i familjen, men då får man nästan försöka lösa dem först. Jag tror ärligt talat att det kan bli svårt för din flickvän att bli beviljad bistånd för att kunna flytta hemifrån.

Tack för ett utförligt svar! Att söka jobb blir nog inga problem, jobb är bättre än bidrag (sen söker hon praktik också) Nu är det såhär att hon inte ryms att bo hos en av sin förälder, och den andra har en partner som har ett väldigt kontrollbehov (och mycket mer som jag inte orkar gå in på, måste vara nån form av psykisk sjukdom).. Problemen har försökts att lösas i 4år, men har inte kommit nånvart, och nu har min flickvän fått nog av det här. Får väl hoppas att hon får bostadsbidrag, hon kommer flytta hur som helst för hon måste ju ha någonstans att bo.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det kan va värt att kolla upp om hon kan få grundersättning hos Alfakassan: http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=800&PageType=0 ...som verkar va mer än socialbidrag och det ska gå efter avslutade studier eller jobb.

Tack, ska titta på det där sen!
Citera
2009-01-02, 03:05
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Citat:
Vad menar du med att soc kommer dra av det som inkomst?
Soc är existensminimum och den sista utvägen för att kunna försörja sig, alla inkomster du har såsom lön, olika typer av bidrag och annat måste redovisas till soc. Detta läggs sedan in i bedömningen och dras av som inkomst tills du har existensminimum. Existensminimumet ligger på typ 3-3500 beroende på kommun plus hyra. Så har du hyra på 3000 men samtidigt bostadsbidrag/alfakassa på låt säga 1000 så får du 3-3500 (pengar att leva för) + 3000 för hyran och -1000 för bostadsbidrag/alfakassa = 5000-5500. Har du inget bostadsbidrag/alfakassa får du 6000-6500. Enkelt.
Citera
2009-01-05, 02:47
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkoholpsykos
Soc är existensminimum och den sista utvägen för att kunna försörja sig, alla inkomster du har såsom lön, olika typer av bidrag och annat måste redovisas till soc. Detta läggs sedan in i bedömningen och dras av som inkomst tills du har existensminimum. Existensminimumet ligger på typ 3-3500 beroende på kommun plus hyra. Så har du hyra på 3000 men samtidigt bostadsbidrag/alfakassa på låt säga 1000 så får du 3-3500 (pengar att leva för) + 3000 för hyran och -1000 för bostadsbidrag/alfakassa = 5000-5500. Har du inget bostadsbidrag/alfakassa får du 6000-6500. Enkelt.

Ok, tror jag förstod
Citera
2009-01-05, 11:44
Medlem
Nanders avatar
Är det inte vettigare att ni båda försöker skaffa er jobb, istället för att hanka er fram på bidrag?
Citera
2009-01-05, 14:18
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Är det inte vettigare att ni båda försöker skaffa er jobb, istället för att hanka er fram på bidrag?

Har du läst igenom tråden ens?

Citat:
Hon står inskriven hos arbetsförmedlingen, hon har sökt många jobb sen i oktober, tyvärr bor vi lite dåligt till nu när det är lågkonjunktur..

Att söka jobb blir nog inga problem, jobb är bättre än bidrag (sen söker hon praktik också)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in