• 2
  • 3
2009-01-01, 20:30
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
Kanonbra att det fungerade för dig,

Att det fungerar genom att förstöra bootsektorn, visar att boot från CD har lägre prioritet än boot från HD.
Det stämmer.

TheGhostMan232, du borde kanske lära dig lite om boot-ordning och dylikt. Kolla lite noggrannare i BIOS och sådant.

Antagligen hade du en boot-ordning som såg ut så här:

1. Floppy (Diskett, därför fungerade det med M$-DOS)
2. Hårdisk (Här laddade din dator GRUB från MBR, och sedan försöker GRUB ladda Ubuntu)
3. CD-ROM
(4. Nätverk)

Vad BIOS gör är att det letar först efter en bootbar diskett. Hittar det en så startar det därifrån, annars så fortsätter den med att leta efter en bootbar hårddisk. Hittar det en så startar det därifrån, annars så fortsätter det med att leta efter en bootbar CD.

Eftersom du hade en bootbar hårddisk med GRUB på så startade datorn därifrån. När du sedan raderade innehållet på MBR så hittar BIOS ingen bootbar hårddisk och går vidare till steg 3 i listan.

Alltså är inte Linux något jävla skit, utan du är helt enkelt jävligt korkad.
Citera
2009-01-01, 20:45
Medlem
Så skönt. Nu kan i alla fall jag sova gott i natt. Det var inte mig det var fel på, det var trådskaparen det var fel på.

Linuxskit ?
Citera
2009-01-01, 21:44
Medlem
Kyrioss avatar
Ok, jag tog väl i lite där i slutet. Men i alla fall TheGhostMan232, om du påstår att du har ändrat i BIOS så borde du kanske se till att du ändrar det rätt.

Rätt i det här fallet hade varit exempelvis:

1. Floppy
2. CD-ROM
3. Harddrive
4. Network

Det viktiga är att CD-ROM ligger före Harddrive

Ifall man inte ska boota från något annat än hårddisken så kan man lägga "Harddrive" överst i listan, på så sätt letar BIOS inte efter OS på diskett eller cd. Det gör att datorn startar lite snabbare, dock så kräver det att man minns vad man har ändrat ifall man behöver installer om ex. Windows.
Citera
2009-01-01, 22:00
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Skrämmande när linuxmänniskorna börjar bli lika självdryga som Apple-människorna. Då är det fan dags att avinstallera linux och lära sig att det finns folk som annorlunda preferenser än en själv.
Citera
2009-01-01, 23:28
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Skrämmande när linuxmänniskorna börjar bli lika självdryga som Apple-människorna. Då är det fan dags att avinstallera linux och lära sig att det finns folk som annorlunda preferenser än en själv.
Annorlunda preferenser? Jag vet inte vad du föredrar, men själv vill jag gärna att det en person säger till mig ska vara sant. Och att ifall de inte är helt säkra på vad de har gjort så får de gärna berätta det.

Och vad menar du med "linuxmänniskorna" och "applemänniskorna"? Är det olika arter av Homo Sapiens som inte kan använda ett visst OS? Själv verkar jag inte tillhöra något av dem då jag använder mig av både Windows och Linux. Mac OS X verkar det inte heller vara något fel på.

Vad är du för "människa" egentligen?
Citera
2009-01-01, 23:56
Bannlyst
Microsofts nya slogan 2009:

SLAVERI ÅT ALLA!

Citera
2009-01-02, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekin33
Microsofts nya slogan 2009:

SLAVERI ÅT ALLA!

Lol.
Citera
2009-01-02, 01:07
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Annorlunda preferenser? Jag vet inte vad du föredrar, men själv vill jag gärna att det en person säger till mig ska vara sant. Och att ifall de inte är helt säkra på vad de har gjort så får de gärna berätta det.

Och vad menar du med "linuxmänniskorna" och "applemänniskorna"? Är det olika arter av Homo Sapiens som inte kan använda ett visst OS? Själv verkar jag inte tillhöra något av dem då jag använder mig av både Windows och Linux. Mac OS X verkar det inte heller vara något fel på.

Vad är du för "människa" egentligen?
Ja om någon föredrar Windows framför linux så har de annorlunda preferenser än en person som föredrar linux framför Windows.

Linux-människor och Apple-människor är sådana personer som tror att endast det OS som de själva använder är det bästa som finns och att allting annat är skräp. Vissa personer i denna tråd har visat den formen av arrogans och det var dessa jag vände mig till. Varför du tar åt dig har jag ingen aning om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in