2009-01-01, 11:01
Medlem
erikbes avatar
Den 6 januari sänds Tennisprinsarna - Dokumentär om det svenska tennisundret på SVT2 kl 20.00-21.00

Citat:
Tennisprinsarna – om det svenska tennisundret

Tennisprinsarna är berättelsen om hur de svenska spelarna totalt dominerade tennistouren under några år på 1980-talet. Detta var tiden då fem av världens tio bästa tennisspelare var svenskar.

Året var 1982. Sveriges störste tennisspelare genom tiderna och världens mest kände svensk aviserade att han lägger sin racket på hyllan. Sverige var i chock och en värld stod häpen. Björn Borg, då rankad som världstvåa, slutade vid 26 års ålder. En av de mest framgångsrika tenniskarriärerna världen skådat var över.

Många frågade sig om det lilla Sverige någonsin mer skulle kunna få fram en spelare som kunde konkurrera med de bästa. Men bara några veckor efter Björn Borgs avsked lyfter den 17-åriga Mats Wilander en stor pokal i luften. Han har just vunnit Franska Öppna mästerskapen, en av de största titlar man kan vinna som tennispelare.

Mats Wilander blev den förste i en osannolik våg av unga svenskar som dominerade tenniscirkusen de följande åren: Anders Järryd, Stefan Edberg, Joakim Nyström, Mikael Pernfors och många, många fler.

Producenterna Roger Backlund och Viktor Petrovski har med unika bilder och exklusiva intervjuer träffat flera av de svenska spelarna och deras rivaler, bland andra berättar John McEnroe, Ivan Lendl och Boris Becker.

Roger Backlund och Viktor Petrovski har tidigare producerat bland annat ”Ingen dans på rosor” – filmen om Lasse Stefanz och ”Hockeyhjärtan” - om framgångsfabriken i Örnsköldsvik.
Citera
2009-01-01, 12:22
Medlem
Vobblers avatar
Jag kommer att sitta klistrad.

Tack för tipset.
Citera
2009-01-01, 17:54
Medlem
erikbes avatar
Fatta hur många grymma spelare vi hade då. Inte bara Wilander och Edberg utan också. Henke Sundström, Anders Järryd, Kent Carlsson, Jonas Svensson, Micke Pernfors, Magnus Larsson, Magnus Gustafsson. Har jag glömt nån?
Citera
2009-01-01, 18:44
Medlem
pirates avatar
Tack för tipset, uppskattas.
Som jag skrev förut i en tennistråd, det är verkligen synd att vi i Sverige inte har bra spelare längre som verkligen håller klass. Undrar vad som händer med tennis sverige...!
Citera
2009-01-01, 18:47
Medlem
erikbes avatar
Glömde Jocke Nyström, Peter Lundgren, Hans Simonsson och Janne Gunnarsson
Senast redigerad av erikbe 2009-01-01 kl. 19:17.
Citera
2009-01-05, 11:17
Medlem
mishimas avatar
Bump!

Det här skall absolut ses. Kan man få hoppas på några gamla växjöbilder också...
Citera
2009-01-06, 20:59
Medlem
pirates avatar
Vilket härligt program man fick se.
Nostalgi ända in till benmärgen. Så kul och roligt att se hur våra toppspelare kom till och hur de utvecklades. Wilander, Borg m.fl som visade vägen för alla andra spelare. Rivaliteten och spelet som verkligen betydde nåt.

Jag håller med om att det är verkligen synd att inga ungdomar i dagens läge satsar på tennis, för det är verkligen en grymt bra sport.
Citera
2009-01-06, 22:00
Medlem
Ace Venturas avatar
Såg bara sista halvtimman men det var helt otroligt kul bara det.

Vilka lirare, vilka motståndare, vilka minnen! Många stunder/matcher/avgöranden som visades platsar alla gott och väl alla i den andra tråden som florerar här på FB just nu - "Ditt bästa sportminne". Svårslaget.
Citera
2009-01-06, 22:51
Medlem
mishimas avatar
Jag blir alltid lite rörd när jag ser fina gamla sportbilder. Det här var tider det. US open-finalen med Lendl-Wilander är ett av mina häftigaste sportminnen. Det räcker med att jag ska se några sekunder så reser sig håret på armarna.
Citera
2009-01-07, 04:29
Medlem
Trumpeters avatar
Missade dessvärre början, men helt klart ett mycket sevärt program med mycket nostalgi.

Repris för den som missade 17/01 i SVT2.
Citera
2009-01-07, 05:21
Medlem
Vobblers avatar
Riktigt bra program. Kul att höra Wilander berätta om uppvisningsmatchen mot Lendl.

Ett fel smög sig dock in, Edberg tog sin första US Open-titel -91, inte -90. Men grymt kul att se alla klassiska bilder.
Citera
2009-01-08, 12:34
Bannlyst
Som jag skrev i tennistråden: Varför ta in en amerikansk tennisjournalist att tycka till när vi har världens främste tenniskännare i Sverige och Laholm? Pinsamt att göra ett program utan att ha Björn Hellberg med. Bengt Grive sa en gång i På Spåret när han tävlade med Hellberg och blev ombedd av Oldsberg att beskriva Björn Hellberg för dem som inte känner till honom: "Om tennissporten inte existerat idag hade Björn Hellberg uppfunnit den".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in