TROLLHÄTTAN Inbrott, skadegörelse och personal som upplever obehag när de ska lämna arbetsplatsen. Flera anställda på Apoteket Sländan i Granngårdens centrum känner sig uppgivna på grund av oroligheterna i området. – Även kunderna reagerar. Färre väljer att handla här, säger apotekschefen Frida Gillberg.
– Ett stort ungdomsgäng uppehåller sig ofta i centret och många tycker det är jobbigt att gå förbi dem. De är rädda för att bli utsatta för provokationer, berättar Frida Gillberg.
...
Även kunderna reagerar. Enligt apotekschefen är det flera som öppet deklarerat att de inte längre vågar handla på Granngården. I alla fall inte efter mörkrets inbrott. Och statistik över kundunderlaget styrker att färre handlar.
...
– Men det är ett samhällsproblem som vi inte längre kan ducka för. Det är dags att ta till krafttag, annars riskerar situationen att förvärras ytterligare, befarar de.
Polisen söker nu efter en kvinna i 35-årsåldern. Hon har mörkt hår och talar med utländsk brytning. Hon var klädd i svarta kläder. Kvinnan hade troligen en medhjälpare.
De unga tjejerna 14 och 15 år lockades upp i lägenheten i Högsbo i Göteborg med att det var fest på gång. Där blev de båda två våldtagna av några år äldre killar (...) Det var en söndagskväll i början av december förra året som de tre männen lyckades få med de unga tjejerna upp i den ene killens bostad i Högsbo. Där ska tjejerna mot sin vilja ha tvingats till fullbordade samlag med killarna. En av flickorna ska ha våldtagits flera gånger. De har uppgivit i polisförhör att de tvingades kvar i lägenheten mot sin vilja.
Kommunalrådet Torkild Strandberg känner förakt för rånarna. Han anser att kommunen motarbetas i sina försök att komma till tals med brottsligheten av staten. Nu vill han se sänkt straffmyndighetsålder och att socialtjänsten skiljs från uppdraget att ta hand om kriminella ungdomar.
LANDSKRONA. Kommunalrådet och folkpartisten Torkild Strandberg är dämpad när han tar emot tidningen för att tala om rånvågen som dragit in över staden sedan hösten 2007.
Hur påverkar rånvågen Landskrona?
— Den skadar staden och dess rykte oerhört. Det viktigaste är att den skadar oss som bor här och känslan för vår stad. Det är inte bra för ett samhälle att en hel stad går runt och är kollektivt rädd och ledsen. Även om det sker mycket positivt i Landskrona har rånvågen varit förödande.
Det senaste året har han mött arga och uppgivna Landskronabor, men även flera av rånoffren.
— Under den här tiden har jag träffat offer som berättat saker som fått mig att gråta, och som berör mig starkt. Jag måste säga att jag känner ett ganska stort förakt för de som begår rånen, säger Torkild Strandberg.
Hur påverkar rånen dig?
— Det här är en viktig fråga som tagit mycket kraft. Jag bär med mig det som en tung osynlig kappa som hänger över mig. Jag är fast besluten om att vi ska klara av det här. Men jag känner sorg över att vi ska spilla vår tid på något som är så här vidrigt. Jag kan ärligt säga att det gjort mig till en lite mindre glad människa.
Vad gör ni för att rånvågen ska avta?
— Det är ett omfattande arbete som sker i samarbete med polisen. Vi har framgångsrikt argumenterat för fler poliser. Vi har skrivit landets första samarbetsavtal med polisen. Vi hyr in ordningsvakter.
Är det något i samarbetsavtalet som du vill lyfta fram?
— Projektet där vi ska arbeta med hela den kriminellas familj tycker jag är bra. Och projektet som är till för att försvåra för grovt kriminella att leva i Landskrona tror jag på. Men det är en helhet och därför vill jag egentligen inte lyfta fram enskilda insatser.
Torkild Strandberg anser att brottsligheten i allt större utsträckning blivit en kommunal angelägenhet och han anser att staten motarbetar kommunen.
— För tio år sedan var brottsligheten och hur man skulle komma till tals med den inget som man diskuterade. Men med en ökad brottslighet och en frånvarande stat så blir vårt ansvar större.
— Vi tänjer våra ekonomiska och regelmässiga befogenheter till det yttersta. Och vi gör ju vad som ses som övertramp av statliga myndigheter, säger Torkild Strandberg och syftar bland annat om de duster kommunen har när det gäller drogtester och kameraövervakning med Skolinspektionen och Justitiekanslern.
— Det är fullständigt absurt att vi måste bedriva en rättsprocess mot staten för att få ha igång våra kameror, säger Torkild Strandberg.
Han anser att de verktyg som står till kommunens och statens förfogande är omoderna.
Bland annan vill han se en sänkt straffmyndighetsålder.
— I dag blir man på flera sätt vuxen tidigare än vad man blev förr. Vi ser att väldigt många unga har kommit långt i sin brottskarriär. De åtgärder som finns i dag är ofta tandlösa och upplevs inte som straff. Därför tycker jag att man borde fundera på att sänka straffmyndighetsåldern. I mina ögon skulle man kunna vara straffmyndig när man är 12-13 år, och inte som i dag 15. Det finns experter som kan det där bättre. Men jag tycker inte man ska sätta barn i fängelse utan straffen måste ske i annan regi. Men jag tycker att brott ska få tydligare konsekvenser än de får i dag, säger Torkild Strandberg.
Han vill också skilja socialtjänsten från uppgiften att ta hand om kriminella ungdomar.
— Jag tror att det hade varit bättre om staten tagit över den uppgiften. Då hade vi fått en större likriktning. Jag tycker att det finns ett för stort motsatsförhållande i att socialtjänsten ena dagen ska vara vårdande, som är deras huvudsakliga uppdrag, och andra dagen ha en repressiv roll, säger Torkild Strandberg.
Vad vill du säga till de som begår rånen i Landskrona?
— Man kan hävda att många av de här personerna säkert kommer från trasiga förhållanden. Men det finns inget som ursäktar att man så i grunden kränker en annan människa. Detta är något de kommer få bära med sig hela livet. Att göra så mot en annan människa är fullständigt oförlåtligt
Och till den som står i begrepp att begå sitt första rån?
— Trots att vi står inför en lågkonjuktur har människor kanske aldrig haft större möjligheter än i dag att forma sina liv. Då skulle jag, om jag var i deras situation, fundera två gånger innan jag skulle rasera mitt eget liv och andras.
När vänder utvecklingen?
— Det är svårt att säga. Och det är svårt att säga när vi ska anse oss klara. Men vi är fast beslutna. Motsatsen till att lyckas är en omöjlighet. En stad kan inte, orkar inte, leva så här alltid. Men det är sorgligt.
En av dem som dömts för rånet mot Bergslagens Sparbank i Kopparberg för två år sedan var inte vilken småfifflare som helst. Åtminstone inte om man får tro honom själv. Han säger sig vara "agent" för Albanien.
Tio personer greps och en handfull omhändertogs i samband med en demonstration för Israel i Malmö i dag. Under massiv polisbevakning genomfördes manifestationen på Stortorget samtidigt som en grupp motdemonstranter försökte störa mötet.
Ett gäng yngre flickor rånade på söndagseftermiddagen en annan ung flicka på hennes mobiltelefon. Rånet skedde på Nygatan i Södertälje. Enligt uppgift ska rånarna ha sparkat den rånade flickan.