Den 25-årige polske mannen försökte den 14 januari i år köra ut en kundvagn som han fyllt med nio dvd-spelare från Överskottsbolaget i Landskrona.
Men mannen upptäcktes och kunde senare gripas. Han döms nu för stöld till två månaders fängelse och utvisning. Mannen dömdes så sent som i december för två fall av stöld i Malmö
Kan detta vara någon att försöka ta reda på namnet på, han blev ju ändå dömd för något.
Frikännandet trots DNA bevis pekar ju också åt kulturberikarhållet..
Frias för våldtäkt - trots dna-bevis
En nu 19-årig man frias från åtalet för försök till våldtäkt trots att hans dna påträffades i en blodig handske som påträffades på brottsplatsen.
Mannen misstänktes för att ha överfallit en 29-årig kvinna i Lund då hon under Lucianatten 2007. Kvinnan försvarade sig, bland annat genom att bita förövaren så hårt i tummen att två tänder gick av.
Lunds tingsrätt underkänner dock dna-bevisningen eftersom Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) i Linköping enbart analyserade ett prov på handsken, vid handleden, skriver Skånska Dagbladet på nätet.
Inga prover togs i området kring tummen, där kvinnan uppger att hon bet. Nu är själva handsken förstörd, men kan enligt domstolen ha använts av någon annan än 19-åringen.
Däremot fälldes han för ett sexuellt ofredande och ett ofredande vid andra tillfällen och dömdes att betala 80 dagsböter. (TT)
En flicka i 15-årsåldern våldtogs vid elvatiden på onsdagskvällen i Fosie.
- Hon blev indragen i ett buskage bakom en busshållplats på Eriksfältsgatan. Det är en fullbordad våldtäkt, säger Mats Attin vid krimjouren i Malmö.
Gärningsmannen lämnade platsen på cykel. Han var ännu vid fyratiden på torsdagsmorgonen på fri fot.
Flickan, som är född 1993, larmade själv polisen och kunde lämna en beskrivning av gärningsmannen. Han saknade några tänder och var cirka 25 år.
De kriminella gängen utövar hot för att ta över butiker och restauranger, uppger TV4-Nyheterna Stockholm och tidningen Metro.
Citat:
– De dök upp här för första gången under 2008. Hyresgäster kom till oss och berättade att de hade blivit uppvaktade av organisationer och människor som de känner sig hotade av, säger Gunnar Mässing, vd för Kista galleria, till TV4 Nyheterna Stockholm.
Fem demonstranter omhändertogs i samband med att Israels ambassadör Benjamin Dagan höll föredrag vid Linköpings universitet på torsdagen.
...
När ambassadören skulle börja tala skanderade flera personer Gaza, Gaza, Gaza. Polisen släpade ut och omhändertog fyra personer. Ytterligare en person avvisades innan Benjamin Dagan kunde påbörja sitt anförande.
...
Vid 19-tiden avslutades anförandet. Ambassadören lämnade i rask takt C-huset genom en "korridor" av poliser medan demonstranterna skanderade "Ord tvättar inte blod".
Östgötapolisen meddelade senare på kvällen att de fem som omhändertogs "i nuläget" inte är misstänkta för brott. Däremot har två anmälningar upprättats gällande hets mot folkgrupp.
Förstår inte varför vissa nationalister envisas med att omfamna jude och jänke packet.
Långt ifrån alla här är nationalister, eller har någon koppling till nationalistiska rörelser. Vi har bara lessnat på massinvällningen och dess konsekvenser.
Egentligen är det att skjuta på sittande fågel att rapportera från Södertälje, Landskrona och andra en gång fina städer som förvandlats till mångkulturella rövhål. Man kan dock inte sluta bry sig för den skull.
RONNA. Efter flera år av trakasserier och hot på Slåttervägen i Ronna har de boende nu fått nog. – Jag vågar inte gå ut längre, säger en kvinna.
Sedan livsmedelsbutiken öppnades på bottenvåningen för sex år sedan har inte mycket varit sig likt på Slåttervägen. Sönderkrossade fönsterrutor, klotter i trappuppgångar och fällda svordomar mot förbipasserande har blivit en del av vardagen. Flera boenden berättar för LT hur ungdomsgrupper samlas utanför butiken om kvällarna och gör livet surt för många.
– De kastar stenar mot oss, häller dricka i hissen och fyller trappuppgången med nötskal, säger boende som inte vågar gå ut med sitt namn.
En annan vittnar om en ”lek” som kunnat sluta riktigt illa.
– Någon sköt upp ett fyrverkeri i trappuppgången när en kvinna och ett barn var på väg ner. Det var rökfyllt här i flera dagar efter det.
Närpolischefen i Ronna, Erik Åkerlund, säger att den informationen inte har nått honom men att han känner till att det varit problem på gatan.
– Jag vet att det samlas ungdomar utanför butiken som är stökiga och vi har varit ute och sagt till. Men annars är det lugnt här.
– För två år sedan hade vi fokus på Slåttervägen – det går i perioder, säger kollegan Lasse Axelsson.
I fjol var det två brottsmål på Slåttervägen - i år har det inte kommit in någon anmälan. En av de boende har svar på tal.
– Vi vände oss till polisen många gånger förra året men det hjälpte inte, varför ska vi ödsla tid på det?
Kvinnan bredvid instämmer.
– Polisen gör ingenting, de kommer hit och pratar lite och så går de. De måste anstränga sig mer för att få bort ungdomarna.
Enligt flera LT pratat med så är det livsmedelsbutiken på bottenvåningen som är det största problemet – även om de tror att den i sig inte har en hand i spelet.
– När ägaren är på semester och har stängt så är det tomt här utanför. Han kan inte göra mycket - om han ber sina kunder att inte samlas utanför så skrämmer han iväg dem.
Butiksägaren Edward Malke känner sig maktlös.
– Jag sköter mitt här inne, jag lägger mig inte i det som händer utanför – de här barnen har föräldrar.
– De har krossat mina rutor och punkterat mina bildäck många gånger. Jag vågar inte gå ut själv, när jag stänger springer jag till bilen med någon vid min sida.