2008-12-31, 11:18
Medlem
gurexs avatar
Jag har precis fått 100mbits lina hem och testade att köra utan min router och såg att hastigheten gick upp betydeligt (speciellt när jag sänder filer).

Samtidigt måste jag ha den för mitt interna nätverk. Som lösning tryckte jag in ett extra nätverkskort i min stationära/server som alltså får en egen lina mot internet och en mot det interna nätverket, men eftersom routern också är kopplad mot internet så har den nu 2 anslutningar. Hur ska jag göra för att den alltid ska välja "den snabba" (100mbit)?

Vore grymt tacksam för hjälp.
Citera
2009-03-25, 19:30
Medlem
Undrar precis samma sak... Någon som vet?
Citera
2009-03-25, 22:05
Medlem
hasenfrasens avatar
http://www.google.se/search?q=windows+metric
Citera
2009-03-25, 22:10
Medlem
gadzooxs avatar
Metric skulle som sagt lösa saken, men varför inte bara låta bli att sätta routern som default gateway på kortet mot det interna nätet? Lämna gatewayfältet tomt bara.

Eller skaffa ny router
Citera
2009-03-25, 22:44
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysgubben
Undrar precis samma sak... Någon som vet?

Jag hittade ett svar som fungerade.
Som jag har det nu så har jag en hyggligt snabb switch efter vägguttaget. Sen en kabel till routern--> datorn (nätverkskort 1) och en direkt till datorn (nätverkskort 2). Sen gjorde jag som guiden nedan som jag hittade någonstans på nätet:

"Nu vet jag inte vilket OS du använder men är det XP så går det ändra i routingtabellen på datorn. (Går förmodligen i Vista också.)

Det krävs att du har två olika nät (subnät) på nätverkskorten.

Exempelvis. NIC 1: 192.168.0.2 255.255.255.0 Def GW 192.168.0.1

NIC 2: 192.168.1.2 255.255.255.0 Def GW 192.168.1.1

För att kolla och ändra i din routingtabell så måste du gå in i Kör -> cmd.

Väl inne i cmd så använder du "route print" för att se hur din nuvarande routingtabell ser ut. De enda du förmodligen behöver göra är att lägga till en ny / ändra en befintlig default route eller lägga till en ny.

Exempel: route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 (adressen på din gw) metric 5

route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.0.1 metric 5

Ifall du lägger till en ny default route så måste du använda en lägre metric än den befintliga. Du kan här också peka ut olika nät som finns bakom andra adresser. Detta behöver du förmodligen inte göra men det går ifall man vill.

Använd växeln -p ifall du vill ha kvar dina routes när datorn startar om. Kör enbart "route" i cmd ifall du vill ha mera info."
Citera
2009-03-25, 23:02
Medlem
TheCazes avatar
När jag körde med 2 kort så bryggade jag dom.
Men jag körde inte exakt som du utan jag gjorde så för att den andra dator också skulle kunna komma åt internet innan jag köpte en switch.

Men då kom i alla fall den andra dator också åt det lokala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in