Hej. Jag har under den senaste tiden funderat lite över min livssituation, och då främst min mentala (o)hälsa. Jag har upptäckt att jag är väldigt osocial och att jag ofta väljer att spendera hela dagar med gitarren och datorn som enda sällskap, jag struntar även ofta i att åka in till skolan eftersom jag känner stor social press när jag är där, när jag kommer hem till min folktomma lägenhet känner jag en ENORM lättnad efter all jobbig social interaktion jag fått utstå under dagen.
Jag har svårt att komma nära människor, alltså... - jag är "egentligen" en rätt charmig och rolig kille, jag har lätt att skaffa bekanta och få folk att skratta och jag tror faktiskt att folk gillar mig, men jag ser alltid omedvetet till att hålla bekantskapen just där och låter den i princip aldrig blomma ut i riktig vänskap vilket grämer mig nåt jävligt. Jag har efter ett år på min nya skola (högskola) inte en enda polare som jag bara kan dra till och lira lite tevespel med, om ni förstår. I början märkte jag hur folk försökte komma nära mig, men det avtog av naturliga skäl när de märkte att jag, under den charmiga och roliga ytan, egentligen är ett socialt freak som låser ytterdörren och stänger av sin mobil så fort skolan är slut för dagen.
Mina korridorsgrannar försöker ofta dra med mig ut för promenader, på fest osv, men det slutar i nio fall av tio att jag hittar på en undanflykt och drar mig ur i sista sekunden. Eller helt enkelt ger fan i att öppna dörren när de knackar.
När jag väl kommer ut tror jag hela tiden att de egentligen inte tycker om mig och jag analyserar gärna kommentarer och handlingar till döds i realtid.
Alltså kortfattat: jag kan inte umgås med människor på ett avslappnat sätt, känslan av press under sociala situationer är överväldigande, vilket resulterar i att jag stänger in mig i min ensamhet. Vad är det för fel på mig, och hur kan det lösas? Jag HAR försökt lösa det på egen hand, men situationen har då bara blivit värre, vilket känns frustrerande.
Tack på förhand.
Jag har svårt att komma nära människor, alltså... - jag är "egentligen" en rätt charmig och rolig kille, jag har lätt att skaffa bekanta och få folk att skratta och jag tror faktiskt att folk gillar mig, men jag ser alltid omedvetet till att hålla bekantskapen just där och låter den i princip aldrig blomma ut i riktig vänskap vilket grämer mig nåt jävligt. Jag har efter ett år på min nya skola (högskola) inte en enda polare som jag bara kan dra till och lira lite tevespel med, om ni förstår. I början märkte jag hur folk försökte komma nära mig, men det avtog av naturliga skäl när de märkte att jag, under den charmiga och roliga ytan, egentligen är ett socialt freak som låser ytterdörren och stänger av sin mobil så fort skolan är slut för dagen.
Mina korridorsgrannar försöker ofta dra med mig ut för promenader, på fest osv, men det slutar i nio fall av tio att jag hittar på en undanflykt och drar mig ur i sista sekunden. Eller helt enkelt ger fan i att öppna dörren när de knackar.
När jag väl kommer ut tror jag hela tiden att de egentligen inte tycker om mig och jag analyserar gärna kommentarer och handlingar till döds i realtid.Alltså kortfattat: jag kan inte umgås med människor på ett avslappnat sätt, känslan av press under sociala situationer är överväldigande, vilket resulterar i att jag stänger in mig i min ensamhet. Vad är det för fel på mig, och hur kan det lösas? Jag HAR försökt lösa det på egen hand, men situationen har då bara blivit värre, vilket känns frustrerande.
Tack på förhand.
.