Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-31, 01:41
Medlem
shishas avatar
När jag försöker starta datorn får jag detta felmeddelande:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
C:\system32\hal.dll.
Please re-install a copy of the above file.

Vilket beror på att jag ändrade i boot.ini utan att tänka mig för... så här såg det ut innan:

Citat:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional (bootscreen)" /fastdetect /KERNEL=kernel1.exe /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect

Vilket funkade helt okej förutom att man fick välja varje gång vilket operativsystem man ville boota från, och det var det jag ville slippa. Därför klistrade jag in denna standard-boot.ini-filen från Microsofts hemsida:

Citat:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect

Vilket så klart resulterade i felmeddelandet ovanför. Har försökt gå in på Recovery Console med hjälp av Windows XP-skivan men där frågar den efter administratörlösenordet. Har försökt med syrrans nuvarande login (eftersom det är hennes dator), mitt gamla som jag använde när den var min och så har jag låtit det bara stå blankt och tryckt på enter. Ingenting verkar funka.

Vad ska jag göra? Vill ju helst undvika en omformatering. Datorn är en Dell Dimension 4500 om det har någon betydelse.
Citera
2008-12-31, 01:44
Medlem
http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?hal Ladda ner och det är fixat.
Citera
2008-12-31, 09:01
Medlem
Andreasvbs avatar
Varför ändrade du partition(2) till partition(1) ?

Du behöver ett program som kan byta lösenordet, http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/

Sedan ändrar du boot.ini så den stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in