Citat:
Ursprungligen postat av Yangiana
Hej
Sitter och skriver på en tenta som handlar om blodet och hur det påverkas när det går genom tarmar och njurar..
Men en sak jag inte riktigt blir klok på är om det sker någon blodtrycksreglering när blodet går igenom dessa organ? =/
Eftersom det både sker absorbationer och sekretioner i dessa organ, så ändras ju blodvolymen, och då borde väl en viss blodtrycksreglering ske? Alltså att kärl vidgas/dras ihop osv..
Eller det är bara hormoner som frisätts och ställer saker och ting tillrätta? =/
Någon som vet? =/
Att njuren är med och reglerar den cirkulerande volymen bara måste det stå om i din kurslitteratur (RAAS). Tarmen i sig har ingen blodtrycksreglerande funktion. En perfier ändring i blodvolym registreras ju snabbt på de ställen som kan effektuera ändringar. Sen det där med absorption i tarmen, du känner väl till portasystemet och att fett inte transporteras ut från tarmen via blodet. Förövrigt ökar blodflödet genom mag-tarmsystemet vid födointag och det beror på prekapillära sfinktrar som öppnar upp (om jag minns min fysiologi rätt), och det är väl delvis en lokal mekanism. Man har en sorts förväntningsmekanism från hjärnan som signalerar via n. splanchnicus och så ökar flödet. Sen kostar det syra att transportera näring över tarmen, den processen skapar adenosin och koldioxid som är vasodilatorer. Vidare när näring tas in skapas hyperosmolaritet, det i sin tur stimulerar ökat blodflöde. Avslutningsvis har vi hormoner som du nämner, typ CCK och neurotensin samt ämnen som bradykinin och kallidin.
Eller förstår jag din fråga rätt?
_______
Edit: bradykini blev bradykinin