2008-12-30, 11:50
Medlem
engangpas avatar
Hur vanligt är det med självmordstankar?
Ibland kan jag drömma mig iväg och tänka på hur mitt självmord skulle(ska?) se ut. Det är som dagdrömmar.
Ta sömntabletter och lägga sig i snön.

vafan?
Citera
2008-12-30, 15:25
Medlem
osamabinpelles avatar
Inte vet ja men ja har aldrig tänkt så inte så jätte vanligt skulle ja tro
Citera
2008-12-30, 15:59
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Jag tror däremot att det är rätt så vanligt. Dock är det nog väldigt få som gör verklighet av sina tankar. Själv har jag tänkt på det ibland när livet känts tungt, men har aldrig varit i närheten av att göra det.
Citera
2008-12-30, 19:33
Medlem
Palavers avatar
Jag vet inte hur vanligt det är bland befolkningen i genomsnitt men bland de som mår psykiskt dåligt har jag erfarenhet av att det är rätt vanligt.

Det kan fungera som en sorts tröst även om det låter konstigt. När det blir riktigt jävligt så kan man trösta sej med att det finns ett sätt att ta slut på det hela och fantisera om olika sätt att göra det på. Det blir lite som en säkerhetsventil. Sedan när man har funderat på det en stund så lugnar man ned sej.

Men från att fantisera om det och till att göra det är det långt. Jag har hundratals gånger velat dö men jag har hela tiden ännu hellre velat ha hjälp att orka leva vidare. Det finns hjälp. Man kanske behöver vara rätt envis för att få den men den finns. De flesta självmord är i onödan. Tycker jag.
Citera
2008-12-30, 21:28
Medlem
Seph1roths avatar
Du är helt unik! Det är förmodligen endast Du som någonsin tänkt något liknande. Du är garanterat psykiskt sjuk med bipolär, adhd, aspergers, och tourettes.

Gå ut i snön.
Citera
2008-12-31, 00:46
Medlem
casdeffs avatar
Har aldrig varit i ett tillstånd där det inte finns något att leva för. Tror inte ens att vi kan förstå hur de känner som väljer denna anhalt.

Men såklart har jag också tänkt tanken tex. när man stått på något högt ställe "Fan vad härligt det hade varit att hoppa tänker man". Men sedan tänker man om igen och det var inte så fett egentligen, tror jag "hoppar" över det
Citera
2008-12-31, 00:49
Medlem
Vanligare än man tror!
Citera
2008-12-31, 00:51
Medlem
Personligen tror jag snarare att det är en majoritet som leker med dessa tankar.

Mår man psykiskt dåligt någon gång i sitt liv, vilket de flesta gör, så är jag övertygad om att majorieten har funderat på ett förkortat liv.
Citera
2008-12-31, 01:15
Medlem
seikkailus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palaver
Det kan fungera som en sorts tröst även om det låter konstigt. När det blir riktigt jävligt så kan man trösta sej med att det finns ett sätt att ta slut på det hela och fantisera om olika sätt att göra det på. Det blir lite som en säkerhetsventil. Sedan när man har funderat på det en stund så lugnar man ned sej.
Precis så. Det förekommer nog snarare på så sätt än i faktiska planer på att avsluta sitt liv för de flesta, bra fungerar det också (tills man börjar fundera på vad som händer efter).
Citera
2008-12-31, 02:26
Medlem
Varje år tar cirka 1500 personer livet av sig i Sverige.
Man brukar säga att för varje person som tar livet av sig så finns det ungefär tio självmordsförsök.
För varje självmordsförsök så finns det ungefär tio personer som funderar på att ta livet av sig, men som ännu inte försökt.

Så ungefär 15000 personer försöker varje år ta sitt liv och ungefär 150000 personer funderar på det. Sammantaget blir det 166500 personer i Sverige som bör anses vara suicidala någon gång under varje år, vilket motsvarar lite mindre än två procent av Sveriges befolkning. Det är alltså relativt vanligt (icke inräknat är då de personer som tänker på liv och död, men inte har några planer på att ta livet av sig).
Citera
2008-12-31, 04:14
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noema
Varje år tar cirka 1500 personer livet av sig i Sverige.
Man brukar säga att för varje person som tar livet av sig så finns det ungefär tio självmordsförsök.
För varje självmordsförsök så finns det ungefär tio personer som funderar på att ta livet av sig, men som ännu inte försökt.

Så ungefär 15000 personer försöker varje år ta sitt liv och ungefär 150000 personer funderar på det. Sammantaget blir det 166500 personer i Sverige som bör anses vara suicidala någon gång under varje år, vilket motsvarar lite mindre än två procent av Sveriges befolkning. Det är alltså relativt vanligt (icke inräknat är då de personer som tänker på liv och död, men inte har några planer på att ta livet av sig).

Intressant, källor?
Citera
2008-12-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Intressant, källor?

Självmordsstatistiken finns på SCB, de övriga siffrorna är uppskattningar jag fått från psykiatrin när jag praktiserat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in