2009-01-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exiss
Har en tik som för ca 1.5 år sedan fick en tumör i ansiktet, den blev bortoperarad och vid den tidpunkten då tumören uppstod så var hon ej försäkrad.
Vet sa att tumören kunde komma tillbaka på nått nytt ställe om jag hade otur.
Min fråga är då skulle försäkringen gälla om den kom tillbaka i och med att hon inte var försäkrad när den första uppstod?

Nej. Alla bolag har undantag för sådant - dolt eller ej - som förelåg innan försäkringen tecknades, och komplikationer till det.

Undantaget är dolda fel-försäkringar.
Citera
2009-01-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont

Jag har faktiskt inte hört talas om "direktregleringsavgifter" inom något annat försäkringsområde. Min misstanke är att försäkringsbolagen blev tagna på sängen och inte riktigt förstått hur man ska bemöta detta. Förhoppningsvis vaknar de (ni) till snart och börjar se till kundernas bästa, istället för att som nu gå i maskopi med klinikerna.

Grejen är ju att djurförsäkringar saknar motstycke. En djurförsäkring ersätter veterinärvård som vida och många gånger om överstiger djurets livvärde.

Jmf med en bilförsäkring, där du aldrig kan reparera bilen för mer än den än värd, då får du ut värdet i pengar eller en ny likvärdig bil. Samma sak gäller alla sakförsäkringar.

Så att jämföra djurförsäkringar med andra försäkringar faller direkt då de är så extremt olika.

Sen anser jag också direktregleringsavgiften är väl hög, men betalar hellre en - två hundralappar och får det reglerat direkt än vänta i över en månad på att bolaget ska idas betala ut.

Då har jag svårare förstå varför i hela helvetet veterinären ska ha 80 spänn för att skriva ut ett recept, och varför bolaget inte betalar detta. Om hunden behöver medicin för sin åkomma, kan försäkringen alltså ersätta både vetbesök, behandling och medicin (med tilläggsförsäkring) men inte receptskrivningskostnaden, som är ett MÅSTE för att få ut ordinerad medicin.
Citera
2009-01-11, 21:42
Medlem
Jag har en annan fråga. Varför ges inte mer rabatter för kastrerade djur. Vissa bolag ger 5 - 10% i rabatt, andra inget.

Att kastrera sin tik av eget val och 'bara för att' innebär att djurägaren betalat tusenlappar ur egen fick, och samtidigt SPARAT massor med pengar åt bolaget, som inte riskerar att tiken drabbas av pyometra och får opereras på försäkringsbolagets bekostnad för 10 000 kr. Pyometra är dessutom i princip den vanligaste ersättningsposten för medelålders och äldre hundar.

Varför inte ge en ordentlig rabatt på försäkringen, eller ge ett bidrag med X tusen/50% av kostnaden?

En hanhund som kastreras ger oftast ingen rabatt alls, och det sparar inte lika troligt lika mycket pengar åt försäkringsbolaget, men ändock slipper försäkringsbolaget risken för att behöva ersätta vissa åkommor, så ett bidrag där med, eller en rabatt (om än kanske inte lika hög som för tik) vore ju på sin plats.

Som det är nu är det ekonomiskt ett mycket bättre val att inte kastrera tiken för egna pengar, utan låta bolaget ta det när pyon kommer.. (Haken är att tiken kanske inte överlever sin pyo då.. Det blir ännu dyrare för bolaget om det är en livförsäkrad tik)
Citera
2009-01-11, 22:26
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Grejen är ju att djurförsäkringar saknar motstycke. En djurförsäkring ersätter veterinärvård som vida och många gånger om överstiger djurets livvärde.

Det är bara att jämföra med privat sjukförsäkring, i sådana fall. Men jag förstår inte sambandet mellan vad försäkringen ersätter och direktregleringsavgifter. Som redan påpekats är det inte försäkringsbolaget som tar den avgiften/får pengarna, det är veterinären/kliniken och då faller hela ditt resonemang om livvärde odyl.

Hur kan det vara mer jobb för en klinik att reglera mot mitt försäkringsbolag än vad det är för en bilverkstad? Det är lika mycket arbete oavsett försäkringsbolaget måste betala ut mer eller mindra än vad objektet ifråga är värt.

Citat:
Sen anser jag också direktregleringsavgiften är väl hög, men betalar hellre en - två hundralappar och får det reglerat direkt än vänta i över en månad på att bolaget ska idas betala ut.

Du verkar ha ett uselt försäkringsbolag om du får vänta i över en månad. Den enda gång det tog lite mer än en vecka (tror det var ett par dagar mer) så skickade det försäkringsbolag jag har ut ett brev och bad om ursäkt för att de hade långa handläggningstider.
Citera
2009-01-11, 22:45
Medlem
Citat:
Det är bara att jämföra med privat sjukförsäkring, i sådana fall. Men jag förstår inte sambandet mellan vad försäkringen ersätter och direktregleringsavgifter. Som redan påpekats är det inte försäkringsbolaget som tar den avgiften/får pengarna, det är veterinären/kliniken och då faller hela ditt resonemang om livvärde odyl.

Jag svarade bara på att det ju inte tas direktregleringsavgifter inom andra försäkringar, att det är svårt att jämföra då djurförsäkringar i mångt är en unik försäkringsform.

Citat:
Hur kan det vara mer jobb för en klinik att reglera mot mitt försäkringsbolag än vad det är för en bilverkstad? Det är lika mycket arbete oavsett försäkringsbolaget måste betala ut mer eller mindra än vad objektet ifråga är värt.

Absolut, samtidigt så har bilverkstäderna en annan väntetid etc. Du kan inte krocka din bil, själv åka till verkstaden, få den fixad medan du väntar, och sen direktregleras räkningen direkt och du betalar självrisken och åker. DU har dessutom inte bara en självrisk på X tid för en bil. Skulle TRO det är där skillnaden är, djurklinikerna 'måste' reglera direkt. Sen anser jag inte att hålla ett öga på faxen är skäl nog att debitera 200 spänn, dvs jag anser det är ett överpris. Men prissättningen, liksom valet att direktreglera, är ju fritt, och för mig sålänge priserna ligger där de ligger för reglering så sure.

Det finns fall däremot där jag kan förstå summan, det är i de fall du är in på helg - då går det inte att direktreglera, och kliniken erbjuder sig att reglera på nästa vardag och skicka faktura. DÅ är det merjobb som jag anser kan motivera att ta 100 - 200 spänn. Men inte de 'medan du väntar'-regleringar som görs, där de behöver fylla i lite kråkor på ett papper, mata i faxen och sen hålla ett öga på den.

Citat:
Du verkar ha ett uselt försäkringsbolag om du får vänta i över en månad. Den enda gång det tog lite mer än en vecka (tror det var ett par dagar mer) så skickade det försäkringsbolag jag har ut ett brev och bad om ursäkt för att de hade långa handläggningstider.

Jag har en rad försäkringsbolag, många djur, olika sorter. Snigelbolaget är - Agria. De har fruktansvärda handläggningstider. Nu innan jul gick det på 10 dagar, det är absolut rekord och antagligen för de ville 'rensa undan' innan jul, annars har det stadigt legat på 5 veckor för smådjur. Ringer man 'beklagar de att det är mycket just nu och därför lite längre väntetid än normalt'. Det har varit 'mycket nu' i två år.. Vet inte vad som kraschat, förr var de snabbare.

De andra två bolagen är IF och Sveland. IF är reptilsnabba och oftast räcker det med att bara ringa, och poff tre dagar senare är pengarna på kontot, Sveland brukar ta kring 10 dagar på sig, eg bara under semestrar det tagit längre.

Men Agria har totalt tappat där, och tyvärr har jag haft alldeles för mycket att göra med dem senaste åren, och varit likadant hela tiden, och massor med pengar att ligga ute med. Så, jag hugger med Agria varje chans att få direktreglerat. IF väljer jag vid moderata summor (upp till typ 3000 kr) att reglera själv dock, och 'spara' direktregleringsavgiften. Men då vet jag ju att jag får pengarna.

Sitter och väntar på en agriareglering i detta nu. De fick papprena i onsdags i förra veckan, får se när de dyker upp. Jag ser ju via deras kundsida så snart det reglerats, än har inget hänt dock, men hade jag inte förväntat mig.
Citera
2009-01-11, 23:10
Medlem
ametists avatar
Jättebra tråd.
Jag skulle gärna vilja höra din åsikt om detta;

jag var jourhem för ett katthem och fick in fip bland katterna, två av dem dog och jag storsanerade min bostad och slutade även att vara jourhem (dock ej att stötta hemlösa katter men det är OT), alla mina katter blev då testade för fip och en av dem låg då över värdet. Jag sa upp min försäkring då för jag tror att den ej gällde för fip. Alla katter har sedan dess ( 4 år sedan) varit friska, de är alla kastrerade och mår bra, jag litar helt och fullt på att de skulle gå igenom en hälsotest. Nu till mina frågor:

1. Kan jag försäkra dem igen? Tror du försäkringsbolaget godkänner det?
2. Ungefärligt pris för en kattförsäkring upp till 20.000 ca?
3. Den äldsta är 6 år, är det ok för försäkringsbolaget tror du?
Citera
2009-01-11, 23:15
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Skulle TRO det är där skillnaden är, djurklinikerna 'måste' reglera direkt. Sen anser jag inte att hålla ett öga på faxen är skäl nog att debitera 200 spänn, dvs jag anser det är ett överpris. Men prissättningen, liksom valet att direktreglera, är ju fritt, och för mig sålänge priserna ligger där de ligger för reglering så sure.

Måste och måste. De tar ut avgiften för att de kan och därför hoppas jag att försäkringsbolagen nyktrar till och börjar stoppa detta. Är märkligt att jag ska betala självrisk PLUS direktregleringsavgift för att få utnyttja försäkringen.

Citat:
De andra två bolagen är IF och Sveland. IF är reptilsnabba och oftast räcker det med att bara ringa, och poff tre dagar senare är pengarna på kontot, Sveland brukar ta kring 10 dagar på sig, eg bara under semestrar det tagit längre.

Intressant att höra att IF är bra, för de jag pratade med när jag tittade runt på olika försäkringsbolag senast (vilket i och för sig är några år sedan nu) så var ryktet att IF var väldigt sega på att betala ut, om de ens gjorde det.
Citera
2009-01-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Måste och måste. De tar ut avgiften för att de kan och därför hoppas jag att försäkringsbolagen nyktrar till och börjar stoppa detta. Är märkligt att jag ska betala självrisk PLUS direktregleringsavgift för att få utnyttja försäkringen.

Intressant att höra att IF är bra, för de jag pratade med när jag tittade runt på olika försäkringsbolag senast (vilket i och för sig är några år sedan nu) så var ryktet att IF var väldigt sega på att betala ut, om de ens gjorde det.

Du behöver inte betala direktregleringsavgift för att utnyttja försäkringen, men om du vill att kliniken ska reglera ÅT dig måste du betala för det. Viktigt att skilja på.

Jag har ju ingen hund i IF (än, det kommer), men på häst så jag har ringt, talat om vad det gällde, och så har det reglerats via telefon, sen har pengarna kommit efter ett par dagar (och det är ju banken som står för den tiden). Aldrig minsta problem och som sagt reptilsnabbt. Agria har på häst haft något snabbare handläggningstid än på smådjur, men talar ändå veckor, minst 3. Sveland har legat lika på häst och smådjur.

Alla bolagen har dock betalat det de ska (och ibland lite mer) utan knot, så så är jag lika nöjd med samtliga. Men Agria har längst väntetider i telefon, mest 'felsvar' när man ringer och frågar ngt, och så handläggningstiden.

Jag var supernöjd med Agria förr och hade alla djur där, hästar, hundar och katter. Men det var då..

Sen, frågar man tillräckligt många människor kommer man få både ris och ros om alla bolag, och även om man sorterar ut de som är arga på bolaget för de inte bemödat sig om att sätta sig in i villkoren, så finns det fortfarande bra och dåliga erf av alla bolag, och folk som både hatar och älskar dem.

Det IF har som är värt att nämna är ett bonussystem som går åt två håll. I Sveland och Agria har de bonus/rabatt för skadefria år, i lite olika form. Du börjr på 0, och försäkringen blir inte dyrare för du har skadeuttag, däremot kan den bli billigare.

IFs system är lite annorlunda, där kan försäkringen bli både dyrare och billigare än år ett. Har du inget skadeuttag får du rabatt, har du skadeuttag får du år 2 ett påslag på 8% på försäkringen. Detta är aningens olyckligt utformat i villkoren och för en 'nybörjare' i försäkringsdjungeln svårt att förstå fullt ut. Den mkt förbannade hundägare som talade ut i Råd och Rön härförleden var mycket förbannat. Så det är en sak man ska ha i bakhuvudet ang IF, och det gör prisjämförelser rakt av med IF en aning knepiga. Ringer du IF och frågar vad Karo kostar att försäkra, så ska du vara medveten om att det priset kan öka med 24% över fyra år om Karo är en synnerligen skadedrabbad sak som fyra år i rad måste utnyttja sin försäkring.

Nu blir de där 8% per år inga stora pengar, på 4000 kr blir det med 8% påslag 320 kr dyrare året efter. Men ändock, värt att notera en extra gång, och ta med i en ev prisjämförelse.

Men ffa ska man jämföra VILLKOREN och inte priset. Skiljer en hel del i villkoren ffa på tilläggsförsäkringarna/de utökade försäkringarna, och det speglas givetvis i priset. Sen får man bedöma om det är viktigt att få hjälp med avlivningskostnader, rehab, medicin på recept etc eller ej.
Citera
2009-01-12, 13:38
Medlem
Kofis avatar
Hej!

Jag har en blandishane född maj '06 med hud- och eksemproblem. Han är amstaff/lab/dobermannkorsning, så det var inte helt otippat att det skulle hända - även om jag hoppades att han skulle klara sig. Sambon och jag har funderat på att göra en allergiutredning på honom. Täcks det av försäkringen? Han har varit försäkrad hos Folksam sedan vi fick honom i dec '06, då utan hudproblem. Ska tillägga att han INTE har demodex utan förmodligen någon form av allergi.
Citera
2009-01-12, 15:41
Medlem
ametists avatar
Nu hänger jag inte med riktigt, var det BallaLina som jobbade på försäkringsbolag eller Cathastrophia eller bägge? *virrig*
Citera
2009-01-12, 18:28
Medlem
BallaLinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Hej! Jag har en omplaceringshund, och med den följde en försäkring hos Sveland, en olycksförsäkring.
Då min hund har epilepsi och är gammal så var det inte läge att byta försäkringsform
Nu har hon fått grön starr och ev kommer vi inom en mycket snar framtid att behöva operera bort hennes ena öga. Detta går inte på försäkringen antar jag??

Olycksförsäkring ersätter i normala fall inte sjukdomar som starr går under. Tyvärr. Men kolla alltid med bolaget....
Citera
2009-01-12, 18:30
Medlem
BallaLinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exiss
Har en tik som för ca 1.5 år sedan fick en tumör i ansiktet, den blev bortoperarad och vid den tidpunkten då tumören uppstod så var hon ej försäkrad.
Vet sa att tumören kunde komma tillbaka på nått nytt ställe om jag hade otur.
Min fråga är då skulle försäkringen gälla om den kom tillbaka i och med att hon inte var försäkrad när den första uppstod?

Nej, komplikationer till en skada/sjukdom som förelegat (funnits innan tecknandet) ersätts inte....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in