Citat:
Det är bara att jämföra med privat sjukförsäkring, i sådana fall. Men jag förstår inte sambandet mellan vad försäkringen ersätter och direktregleringsavgifter. Som redan påpekats är det inte försäkringsbolaget som tar den avgiften/får pengarna, det är veterinären/kliniken och då faller hela ditt resonemang om livvärde odyl.
Jag svarade bara på att det ju inte tas direktregleringsavgifter inom andra försäkringar, att det är svårt att jämföra då djurförsäkringar i mångt är en unik försäkringsform.
Citat:
Hur kan det vara mer jobb för en klinik att reglera mot mitt försäkringsbolag än vad det är för en bilverkstad? Det är lika mycket arbete oavsett försäkringsbolaget måste betala ut mer eller mindra än vad objektet ifråga är värt.
Absolut, samtidigt så har bilverkstäderna en annan väntetid etc. Du kan inte krocka din bil, själv åka till verkstaden, få den fixad medan du väntar, och sen direktregleras räkningen direkt och du betalar självrisken och åker. DU har dessutom inte bara en självrisk på X tid för en bil. Skulle TRO det är där skillnaden är, djurklinikerna 'måste' reglera direkt. Sen anser jag inte att hålla ett öga på faxen är skäl nog att debitera 200 spänn, dvs jag anser det är ett överpris. Men prissättningen, liksom valet att direktreglera, är ju fritt, och för mig sålänge priserna ligger där de ligger för reglering så sure.
Det finns fall däremot där jag kan förstå summan, det är i de fall du är in på helg - då går det inte att direktreglera, och kliniken erbjuder sig att reglera på nästa vardag och skicka faktura. DÅ är det merjobb som jag anser kan motivera att ta 100 - 200 spänn. Men inte de 'medan du väntar'-regleringar som görs, där de behöver fylla i lite kråkor på ett papper, mata i faxen och sen hålla ett öga på den.
Citat:
Du verkar ha ett uselt försäkringsbolag om du får vänta i över en månad. Den enda gång det tog lite mer än en vecka (tror det var ett par dagar mer) så skickade det försäkringsbolag jag har ut ett brev och bad om ursäkt för att de hade långa handläggningstider.
Jag har en rad försäkringsbolag, många djur, olika sorter. Snigelbolaget är - Agria. De har fruktansvärda handläggningstider. Nu innan jul gick det på 10 dagar, det är absolut rekord och antagligen för de ville 'rensa undan' innan jul, annars har det stadigt legat på 5 veckor för smådjur. Ringer man 'beklagar de att det är mycket just nu och därför lite längre väntetid än normalt'. Det har varit 'mycket nu' i två år.. Vet inte vad som kraschat, förr var de snabbare.
De andra två bolagen är IF och Sveland. IF är reptilsnabba och oftast räcker det med att bara ringa, och poff tre dagar senare är pengarna på kontot, Sveland brukar ta kring 10 dagar på sig, eg bara under semestrar det tagit längre.
Men Agria har totalt tappat där, och tyvärr har jag haft alldeles för mycket att göra med dem senaste åren, och varit likadant hela tiden, och massor med pengar att ligga ute med. Så, jag hugger med Agria varje chans att få direktreglerat. IF väljer jag vid moderata summor (upp till typ 3000 kr) att reglera själv dock, och 'spara' direktregleringsavgiften. Men då vet jag ju att jag får pengarna.
Sitter och väntar på en agriareglering i detta nu. De fick papprena i onsdags i förra veckan, får se när de dyker upp. Jag ser ju via deras kundsida så snart det reglerats, än har inget hänt dock, men hade jag inte förväntat mig.