2003-08-20, 17:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Det kanske behövs lite klarläggningar...

palestinier

Palestinier är ett påhittat folk. Flera intervjuer med "palestinska" ledare säger att palestinsk nationalism är bara ett sätt att få opinionen med sig.
Araberna anser egentligen "palestina" vara en del av södra Syrien, vilket du upprepade gånger har sagt. Faktum är att när britterna på 20-talet kallade alla som bodde i området för palestinier, så reagerade araberna mot denna (enligt dem) ZIONISTISKA benemning...

Palestina

Är ett namn på nuvarnade Israel som uppfanns av rommarna efter att de brände Jerusalem. De ville att människor skulle glömma namnet "Israel" för alltid. Man försökte också byta namn på Jerusalem till Alea Capitolium...

Västbanken

Västbanken är benämningen på områdena Judéen och Samarien. Judéen är den södra delen av Västbanken och Samarien är den norra delen. Namnet Västbanken kom till efter Israels befrielsekrig då Jordanien (dåvarande Transjordanien) ockuperade hela Västbanken. Motsvarande kallas den delen öster om floden Jordan för Östbanken. Det är alltså en ockupationsarmé's militära benämning på ett område.

Ett "palestina" med folkslaget "palestinier" liggandes på "västbanken" är alltså så historisk inkorrekt att bara en påtänd AFA-it skulle kunna acceptera det...... :roll:
Citera
2003-08-20, 18:24
Medlem
Det som du skriver är ju visserligen sant, men jag ser det inte som speciellt relevant. Palestinierna är det folk som bor på Västbanken och målet för dem borde vara självständighet, när de är mogna för det. Palestina är Palestina, Jordanien är Jordanien!
Citera
2003-08-20, 18:58
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scepter
Det som du skriver är ju visserligen sant, men jag ser det inte som speciellt relevant. Palestinierna är det folk som bor på Västbanken och målet för dem borde vara självständighet, när de är mogna för det. Palestina är Palestina, Jordanien är Jordanien!

- De är som sagt inte ett folk.
Majoriteten av dem är inflyttade araber från olika delar av arabvärlden.

Att du just nämner Jordanien är intressant då 70% av de boende i Jordanien är just sådana som kallar sig palestinier. Skulle demokrati finnas där skulle man säkert kunna starta ett Palestina i Jordanien....

Men det tycks nog inte vara lika intressant.... :roll:
Citera
2003-08-20, 19:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Vare sig vilket folk de tillhör så var majoriteten i området muslimer innan judarnas stora inflyttning började på 1900-talet.

Varför försvara ett land som existerar tack vare att vår ända stormakt pumpar in miljarder. Israel är nog det ända extremt religösa västlandet, tycker att länder som kallar sig demokratiska inte samtidigt ska bygga på religös fundementalism. Om Judarna vill ha ett eget land tycker jag de borde upprätta sin stat någonstanns i USA istället.

Men egenligen är det patetiskt att slås om ett pyttelitet ökenområde. Men religionen gör folk galna ibland .
Citera
2003-08-20, 19:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Vare sig vilket folk de tillhör så var majoriteten i området muslimer innan judarnas stora inflyttning började på 1900-talet.

- Visst är det så. Men har du glömt hur dessa muslimer kom till området?

Citat:
Varför försvara ett land som existerar tack vare att vår ända stormakt pumpar in miljarder.

- Varför inte?

Citat:
Israel är nog det ända extremt religösa västlandet, tycker att länder som kallar sig demokratiska inte samtidigt ska bygga på religös fundementalism.

- Vad gör det?

Citat:
Om Judarna vill ha ett eget land tycker jag de borde upprätta sin stat någonstanns i USA istället.

- Eller så stannar de kvar i Israel, landet där judarna har bott sedan 5000 år....
Citera
2003-08-20, 19:38
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag förstår inte att folk lägger ner så mycket tid och pengar på judarna och dess öde. De är en extremt liten minoritet på jorden, de flesta folkslag har någon gång precis som judarna varit med om hemskheter etc.

Om de vill bo kvar i Israel så visst, men de kan nog själva inse att de får leva med problem så de inte lyckas övertala muslimerna till annat. Det gör man inte med våld, kan fungera tillfälligt men inte för alltid. Däremot tycker jag fortfarande det är fel att USA bidrar med miljarder till detta folk då det finns så många som behöver pengarna bättre. USA håller på att gå under innifrån eftersom många har det så fattigt där, så varför inte satsa pengarna på sina svältande barn och utbilldning istället.

Judarna är av tradition rika och högutbildade, vilket hänger ihop med deras religion som uppmuntrar till studier, jag menar inte att olika folk är olika smarta eller så. De vet hur man ska göra för att få medlidande och makt vilket leder till pengar. Tycker det är synd att många går på deras ganska genomskinliga metoder till det. De har till och med lyckats göra så det är tabu att kritisera dem.
Citera
2003-08-20, 20:32
Medlem
Förvisso anser jag att Israels ockupation av Palestina och krig mot terrororganisationer är legitimt, och att palestinierna till stor del har sig själva att skylla för sin eländiga situation. Om det nu var ett felaktigt beslut att skapa en judisk nation på ödemarksstrimlorna av det gamla mandatet Palestina, så är det redan gjort nu, och dagens israeler kan inte sota för det som hände för 50 år sedan.

Men palestinierna är också människor, de bor på Västbanken och i Gaza, och ett helt folkslag kan inte behöva sota för vad deras ledare gör, trots att de själva stöder terrorn. De kan inte i all evighet leva under ett annat folks överhöghet.

Grifters inlägg är bara illa dold anti-semitism. Jag anser det vara fullständigt rationellt att avksy nazismen för vad som skedde i koncentrationslägren, och att känna sympati med ett folk som har utsatts för så mycket lidande.
Citera
2003-08-20, 20:47
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Grifters inlägg är bara illa dold anti-semitism. Jag anser det vara fullständigt rationellt att avksy nazismen för vad som skedde i koncentrationslägren, och att känna sympati med ett folk som har utsatts för så mycket lidande.

Jag skrev vad jag tycker uppriktigt, inte menat att dölja något. Ville inte att det skulle uppfattas som otydligt. Om folk väljer att kalla det anti-semitism så får det väl vara det, jag står för de uppfattningarna i vilket fall som helst.

Varför blandar du in nazismen, judarna har haft mycket förföljelse genom tiderna både av nazister och långt innan dess. Jag stödjer inte mord och tortyr av människor vare sig det är judar eller andra.

Scepters inlägg stärker bara det jag skrev om att det har blivit tabu att kritisera judar och deras handlingar. Att säga att de har fel/gör fel är inte samma sak som att uppmuntra till förföljelse. Om det blev mindre tabu och de behandlades som andra folkgrupper tror jag folk i allmännhet på sikt skulle få en bättre uppfattning av dem.
Citera
2003-08-28, 04:34
Bannlyst
Citat:

"Palestinierna" är inte någon etnisk folkgrupp och inte heller någon nationalitetsbeteckning. De är en grupp muslimska araber vars etnicitet inte skiljer sig från andra muslimska arabers etnicitet. Däremot går de sedan ungefär 1967 under artistnamnet "palestinier". Grunden till deras existens är arabvärldens samlade anspråk på det territorium som tillhör Israel. Genom att uppfinna folkgruppen "palestinier" har araberna hittat det perfekta sättet att försöka tillskansa sig det som inte är eller någonsin har varit deras.

"Palestinierna" kommer att förbli arabländernas gisslan, så länge man tror att deras existens gynnar den arabiska saken. Och så länge man tror det, är det varken relevant att gå med på att bilda ett Palestina eller att låta israelerna få det som är deras. Nej, detta handlar om att upprätthålla en konflikt, skapad för att hålla de egna befolkningarna i schack; Saddam & Co kan och kunde alltid skylla sina tillkortakommanden på Israel - men bara så länge som Israel finns där....staus quo när det gäller Israel och "palestinierna" är precis vad araberstaterna vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in