2008-12-29, 14:28
Medlem
Jag har de senaste dagarna 24-27 vart ute och slirat med alkohol i mina ådror och då fått något av en allergisk reaktion dock bara dagarna 25:e och 27:e. Det som har hänt är att hela ansiktet blivit knallrött borsett från ett litet parti under båda ögona. Det har även gått ner på halsen en bit för att sluta tvärt i liksom ett pilformat parti ner mot kroppen. Sen på själva kroppen kom det partier av rödflammighet, på axlar bröst och lite på ryggen. Även mina större ärr på kroppen svullna upp lite och blev röda. Kan tilläggas att det inte kliade något och det försvann efter ca 2h.

Jag dricker väl alkohol rätt ofta och inte allt för små mängder när jag är ute och har gjort det under ca 2 år och detta har aldrig hänt förut. Det jag drack den 25:e var 2 glas vitt, 2 glas rött, 6 cl cognac, 6 pripps 7,2% 50 cl och det var på förfesten reaktionen kom. Sen blev det lite öl och shots på krogen. Den 27:e 5 pripps 7,2% 50 cl, 25 cl tequila rose, 2 glas vitt. Även här kom reaktionen på förfesten.

Detta har aldrig hänt mig förut så någon som vet vad det möjligen är? Egna erfarenheter?
Citera
2008-12-29, 14:30
Medlem
Nu när jag tänker efter kanske tråden ligger bättre under medicin och hälsa. Mod kan ju flytta om det behövs.
Citera
2008-12-29, 14:36
Medlem
BallaLinas avatar
Vad var det i drinkarna?
Något spec färgämne?

Annars kanske något du åt?

Ny collogne? Parfym? Rakvatten?

Ny tröja?
Ny julklapp du har på dig?

Stress? Nervös för att en ny snygg brud var på festerna?
Citera
2008-12-29, 14:44
Medlem
Khapis avatar
Det är gluten (om än i liten mängd) i öl. Att du fått utslag längs med halsen borde tyda på att det är något du ätit eller druckit som är ansvarig. Har du haft misstankar om glutenintolerans tidigare?
Citera
2008-12-29, 14:44
Medlem
karinparins avatar
Jag får också en sådan reaktion som du beskriver ibland när jag dricker alkohol. Det verkar komma lätt om jag är trött eller lite småsjuk. Det ser inte klokt ut, numera blir jag nervös så fort jag känner mig varm om kinderna...jag ska fråga min läkare om detta nästa gång jag är där.
Citera
2008-12-29, 15:01
Bannlyst
http://allergi.nu/fragor/31234_Rodflammig_av_alkohol

http://allergi.nu/fragor/6256_Utslag_vid_alkoholintag
Citera
2008-12-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina
Vad var det i drinkarna?
Något spec färgämne?

Annars kanske något du åt?

Ny collogne? Parfym? Rakvatten?

Ny tröja?
Ny julklapp du har på dig?

Stress? Nervös för att en ny snygg brud var på festerna?

Drack inga drinkar på förfesten. 25:e åt jag i princip bara kyckling och ris, panacotta och semifreddo (efterrätt baserad på socker ägg grädde och nutella). 27:e pasta med köttfärsås. Inget som jag reagerat på förut.
Inga parfym bara deo, Inga nya julklappar på mig i allmänhet. Det va ett par snygga tjejer på festen men det är inget jag allmänt blir nervös av.

Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Det är gluten (om än i liten mängd) i öl. Att du fått utslag längs med halsen borde tyda på att det är något du ätit eller druckit som är ansvarig. Har du haft misstankar om glutenintolerans tidigare?
Då jag druckit öl i mer än 2-3 år och även gluten i mat och aldrig reagerat på så det låter det konstigt.

Jag brukar vanligtvis inte dricka vin när jag går ut men det händer, senast jag drack det va 22:a dec och då jag drack en halv flaska rödvin och då hände inget. Jag ska ut igen på nyår så får se om det händer något då. Blir spännande.
Tack för svaren
Citera
2008-12-29, 16:24
Medlem
Homer82s avatar
Glögg?

Det var inte så att du har druckit någon glögg dessa dagar?
Innehåller ju rätt mycket kryddor å liknande.
Eller peppar kakor.
Citera
2008-12-29, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombenx
Jag ska ut igen på nyår så får se om det händer något då. Blir spännande.
Tack för svaren

Gissar på någon form utav överkänslighet i kombination av värme.

Kände du dig varm?

Svårt att andas?
Citera
2008-12-29, 18:23
Moderator
Gromguttens avatar
Alkohol & Dryck -> Medicin & Hälsa

/mod
Citera
2008-12-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homer82
Det var inte så att du har druckit någon glögg dessa dagar?
Innehåller ju rätt mycket kryddor å liknande.
Eller peppar kakor.
Inge glögg eller pepparkakor sen 24:e.

Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Gissar på någon form utav överkänslighet i kombination av värme.

Kände du dig varm?

Svårt att andas?
Jag märkte inte själv att jag va knallröd utan jag trodde dom bara jävlades med mig, speciellt andra gången. Lite varmare blev jag men det va inget jag tänkte på. Vi var relativt många i en lägenhet så det kan vart så. Inge problem med andningen alls.
Citera
2008-12-29, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombenx
Lite varmare blev jag men det va inget jag tänkte på.

Äter du några mediciner för övrigt?

Någon kronisk sjukdom?

Allergier som du vet om?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in