2008-12-29, 23:20
Medlem
Laktostolerants avatar
hummer

Jag röstar för att du kör den här istället:

http://recept.nu/1.223784/recept.nu_redaktionen/forratter/fisk_skaldjur/hummersallad_tore_wretman

Tore Wretman hade aldrig fel!
Citera
2008-12-30, 11:30
Bannlyst
Kan vi gå ontopic igen och kasta upp några goda recept på räkcocktail?

Jag funderar starkt på att ha det som förrätt i årets nyåsmeny och jag vill se om nån har nåt gott recept att dela med sig av. Jag har ett själv, eller rättare sagt hade för jag hittar det inte nu.
Citera
2008-12-30, 11:54
Medlem
Du kan ju alltid prova en alternativ variant...Denna har jag kört ett par gånger och den är lätt, ser trevlig ut och frångår det klassiska. Serveras gärna i glas ex martiniglas så man ser alla färger.

Kör oftast på måfå med recept men ungefär såhär (4 pers):

1/3 skalad gurka (ta bort kärnhuset)
½ mango (mogen!)
3 dl skalade räkor (helst färska men frysta funkar med men kör inte färdigskalade, lite pill ska du ha
1 röd chili
lite god olivolja
½ kruka färsk koriander samt lite bladpersilja
2 salladslökar
1 avocado (mogen!)

Skär gurkan och mangon i cm stora tärningar. Finhacka chilin, hacka koriandern och persiljan grovt samt skär salladslöken tunt. Blanda med räkorna. Tillsätt lite olivolja och krydda med salt, peppar och limesaft. Avocadon kommer senare.

Det var basen som ska ligga i en juice som du gör på:

1 liten bit ingefära (skalad)
1 citrongräs (hackat)
2 dl färskpressad morotsjuice ex Brämhults
lite oliv eller papsolja
limesaft

Mixa allt, smaka av med limesaft, ev lite salt och peppar. Sila och kyl.

Du kan göra allt ett par timmar innan så smakerna hinner utvecklas. När det är dags för servering skär du ner avocadon och blandar i räkröran sen lägger du basen i glas och juicen i botten. Juicen skiktar sig när den får stå så glöm inte att skaka den innan!

Lite asian-style över det hela men är som sagt jättegott och ser annorlunda ut. Receptet kommer ursprungligen från Markus Aujalays kokbok men har modifierat det lite. Rätten brukar uppskattas pga dess fräschhet och utseende. Att den går att förbereda ett par timmar innan är ett plus.

Lycka till!
Citera
2008-12-30, 12:03
Medlem
Laktostolerants avatar
Per Morbergs räkcocktail

Den här killen vet vad han gör:

http://recept.nu/1.262072/per_morberg/forratter/fisk_skaldjur/per_morbergs_rakcocktail
Citera
2008-12-30, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag har träffat maträdda flickor som tycker att en grönsallad är en hel huvudrätt så jag vet inte om det är någon idé att argumentera om den saken. Några bitar gambas och en hel på toppen är i alla fall alldeles lagom för en normal person.

Det där med att servera saker i avokadohalvor är ett otyg. Man sitter och gräver och saker välter. Till slut sitter man där och håller den med handen medan dressingen rinner. Jag skulle satsa på att skära den i snygga kuber och servera räkorna ovanpå. Då kommer man också undan utan något “krämigt” vilket man hade saknat i avokadohalvorna. Sedan kan tänka mig att rostad paprika skulle dra upp smaken en hel del och att grillat lantbröd skulle vara ett trevligt tillbehör.

Lite feedback bara.
1) tack så jättemycket för tipset!
Jag gör så, skär i kuber o serverar i ett vackert stort glas på fot så blir det lite räkcocktail-feeling. Paprika rostad låter som en nice touch och jag ska ha små skivor bakat bröd till.

2) Naturligtvis kan man ha fina bitar gambas grillade i, jag tänkte då att det kanske blir jobbigt med en stor gamba-räka som man ska pilla med, så kanske du ska följa ditt eget tips och bara ha dem i bitar...?
Nej det blir förstås inte för mkt mat om folk är hungriga...
Citera
2008-12-30, 16:23
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
1) tack så jättemycket för tipset!
Jag gör så, skär i kuber o serverar i ett vackert stort glas på fot så blir det lite räkcocktail-feeling. Paprika rostad låter som en nice touch och jag ska ha små skivor bakat bröd till.

2) Naturligtvis kan man ha fina bitar gambas grillade i, jag tänkte då att det kanske blir jobbigt med en stor gamba-räka som man ska pilla med, så kanske du ska följa ditt eget tips och bara ha dem i bitar...?
Nej det blir förstås inte för mkt mat om folk är hungriga...

Kul! För att dra upp det hela ett snäpp tycker jag även att du skall toppa med forellrom och rostade pinjenötter. Har du tid över och vill göra rätten något elegantare kan du byta ut brödet mot hembakade parmesankex. Väldigt gott!
Citera
2008-12-30, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Kul! För att dra upp det hela ett snäpp tycker jag även att du skall toppa med forellrom och rostade pinjenötter. Har du tid över och vill göra rätten något elegantare kan du byta ut brödet mot hembakade parmesankex. Väldigt gott!
*Aghkkk!* Overkill!
fdf tycker jag inte om forellrom,
fda så funkar fint färskbakat bröd t ex valnötsbröd PERFEKT.
Smaken är tydligen som baken ändå
Citera
2008-12-30, 16:35
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
*Aghkkk!* Overkill!
fdf tycker jag inte om forellrom,
fda så funkar fint färskbakat bröd t ex valnötsbröd PERFEKT.
Smaken är tydligen som baken ändå

Haha, där stötte jag på patrull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här