2008-12-28, 23:34
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Nej men typ...ni förstår min vink.

Låt det vara ett forum för diskussion angående det sjuka som våran wannabe 1984 regering håller på med och alla dessa lagar medan Övervakning och Integritet handlar om just det i allmänhet (kanske att övervaka en privat person, kanske internationella topics, kanske hur att skydda sin integritet osv).
Citera
2008-12-29, 18:32
Medlem
johnny_viciouss avatar
Det blir problem att avgöra vilka lagar som ska diskuteras där; ska HMF diskuteras där? Ska lagen om sexuellt utnyttjande av barn diskuteras där? Det finns grupper på flashback som tycker att bägge dessa lagar är sjuka tyranniska lagar som är helt okej att bryta mot...
Citera
2008-12-29, 19:26
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det blir problem att avgöra vilka lagar som ska diskuteras där; ska HMF diskuteras där? Ska lagen om sexuellt utnyttjande av barn diskuteras där? Det finns grupper på flashback som tycker att bägge dessa lagar är sjuka tyranniska lagar som är helt okej att bryta mot...

Håller med. Subjektiviteten kommer orsaka ett mindre trådflyttningskaos.

Dessutom så finns det redan ett forum för övervakning och integritet: https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=241 . Vad är felet på det?
Citera
2008-12-30, 21:11
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Jag skämtade ju lite.

Nåväl, var goda att ändra min rubrik till "Kontroversiella övervaknings lagar i Sverige" eller något liknande. Det var ju det jag syftade på. Kommer inte på någon kort och bra rubrik dock.
Citera
2008-12-30, 21:12
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Håller med. Subjektiviteten kommer orsaka ett mindre trådflyttningskaos.

Dessutom så finns det redan ett forum för övervakning och integritet: https://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=241 . Vad är felet på det?

Felet är väll att svenskens rättigheter är under skarpare nedgång än någonsin i historien och att övervakningen och de lagar som möjliggör den också ökar i antal.

Därför bör ett forum finnas för diskussioner kring dessa och hur att stoppa dem då de är ett direkt hot emot även forum som FB och de som använder dem.
Citera
2008-12-30, 21:22
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Felet är väll att svenskens rättigheter är under skarpare nedgång än någonsin i historien och att övervakningen och de lagar som möjliggör den också ökar i antal.

Därför bör ett forum finnas för diskussioner kring dessa och hur att stoppa dem då de är ett direkt hot emot även forum som FB och de som använder dem.

De som alltid verkar oroad i dessa frågor är väl PiratPartiet, så vad som diskuteras på deras forum tvivlar jag inte ens sekund på
Citera
2008-12-30, 21:32
Medlem
Allt_är_tagets avatar
åh helvete. Märkte just att jag skrev tyraniniska.

lol... som rubrik.

Snälla någon, rädda min rubrik
Citera
2008-12-31, 13:44
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:

Ja och om det nu finns ett forum med namnet övervakning & integritet så låter det väll som ett utmärkt val att diskutera det där? Förstår fortfarande inte vad felet är med det forumet. Inte så att det svämmar över av trådar så man behöver dela upp det.
Citera
2008-12-31, 13:50
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Ni har nog rätt från en rent "objektiv" ståndpunkt då Ö&I ej är översvämmat.

Men det skulle vara kul med ett forum för just de svenska lagändringar som sker där man kanske kan informera varandra om aktioner samt skapa en mängd olika FAQ/Info trådar osv.

Dessa lagar är inte längre fiktiva ting som sker eller kommer att ske i andra länder och som vi diskuterar och inte heller är det lagar som bara "börjat" introduceras. Därför såg jag det som en bra idé att skapa ett forum för en diskussion kring just dessa så att man snabbt kan informera varandra om förändringar, demonstrationer osv samt hålla en diskussion som främst siktar in sig på Sverige och där alla trådar egetntligen skulle ha med varandra att göra.

Ifall behovet för ett FRA forum fanns så tror jag att det skulle vara försvarligt att göra om forumet till något som innefattar alla nya lagar som skapats på senare tid vad gäller övervakning och andra kränkningar av integriteten.
Citera
2008-12-31, 15:16
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ni har nog rätt från en rent "objektiv" ståndpunkt då Ö&I ej är översvämmat.

Men det skulle vara kul med ett forum för just de svenska lagändringar som sker där man kanske kan informera varandra om aktioner samt skapa en mängd olika FAQ/Info trådar osv.

Dessa lagar är inte längre fiktiva ting som sker eller kommer att ske i andra länder och som vi diskuterar och inte heller är det lagar som bara "börjat" introduceras. Därför såg jag det som en bra idé att skapa ett forum för en diskussion kring just dessa så att man snabbt kan informera varandra om förändringar, demonstrationer osv samt hålla en diskussion som främst siktar in sig på Sverige och där alla trådar egetntligen skulle ha med varandra att göra.

Ifall behovet för ett FRA forum fanns så tror jag att det skulle vara försvarligt att göra om forumet till något som innefattar alla nya lagar som skapats på senare tid vad gäller övervakning och andra kränkningar av integriteten.

Typ ett aktivist-forum, men oavsett ämne? Börjar lukta "professionella aktivister" i så fall...
Citera
2008-12-31, 15:30
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Typ ett aktivist-forum, men oavsett ämne? Börjar lukta "professionella aktivister" i så fall...
Nej, ett forum vad gäller just det ökade hotet mot den personliga integriteten i Sverige. Ett ställe där man kan samla länkar vad gäller just det här, diskutera lagarna djupare och i olika sektioner utan att man kräver "en enda tråd om IPREC, en enda tråd om FRA" osv vilket man gör när det ej har ett eget forum. Det är klart att även de få som stödjer detta ska kunna visa på de positiva effekterna (om några) av dessa lagar där och kunna gå i djupare detalj vad gäller dem.

Tycker man att FRA ska ha ett eget underforum så bör även alla liknande lagar vara i samma forum och samma diskussion som förs angående FRA bör föras om just alla lagar i Sverige som hotar det fria, integriteten.
Senast redigerad av Allt_är_taget 2008-12-31 kl. 15:44.
Citera
2008-12-31, 15:41
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Nej, ett forum vad gäller just det ökade hotet mot den personliga integriteten i Sverige. Ett ställe där man kan samla länkar vad gäller just det här, diskutera lagarna djupare och i olika sektioner utan att man kräver "en enda tråd om IPREd, en enda tråd om FRA" osv vilket man gör när det ej har ett eget forum. Det är klart att även de få som stödjer detta ska kunna visa på de positiva effekterna (om några) av dessa lagar där och kunna gå i djupare detalj vad gäller dem.

Tycker man att FRA ska ha ett eget underforum så bör även alla liknande lagar vara i samma forum och samma diskussion som förs angående FRA bör föras om just alla lagar i Sverige som hotar det fria integriteten.

FRA-debatten är i det närmaste unik i svensk politisk historia, där en opinion mot lagens uformning skapades och spreds via nätet, sedan nådde detta etablerad media.

Under en period var diskussionerna så många om FRA och riskerade att spridas över hela forumet som en löpeld. Det fanns en poäng i att koncentrera alla frågor runt ett forum under en period.

Skulle samma sak ske kring andra frågor, så bör man skapa underkategorier till Ö&I, men ser inte den trafiken ännu. Det är användarna som skapar innehållet och behoven, inte flashback. Flashback skall endast underlätta för användarna att hitta sina ämnen och vårda tonen och lagligheten i debatterna.

Så i princip kan jag hålla med, men ser inte behovet riktigt ännu. Ö&I bör kunna svälja dessa frågor idag. Lite trist bara att mycket av IPRED-lagen diskuteras under fildelning, då den grundläggande problematiken med lagen gäller integritet och rättsäkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in