2008-12-28, 19:27
Medlem
LaPrincipessas avatar
Min hund skäller som en toka när jag lämnar henne utanför affären. Jag tar ibland med henne för att träna men så fort hon står där ensam (direkt hon inte ser mig) så skäller hon som en galning. Hon klarar dock att vara hemma ensam (ligger bara och sover) men annars klarar hon inte alls av att vara ensam. Jag förstår att hon är otrygg, detta har jag gjort att jag ytterst sällan utsätter henne för det här men ibland försöker jag öva korta stunder men det hjälper ju henne knappast, då hade hon ju slutat.

Hur får jag henne att känna sig trygg ensam?
Citera
2008-12-28, 20:20
Medlem
Lämna hunden hemma istället?
Citera
2008-12-28, 20:42
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Lämna hunden hemma istället?

Ja visst kan jag göra det men jag hade ju önskat att hon vore trygg i sig själv ändå. Det är likadant om hon skall vara ensam i en bil, då skäller hon. Och ska man åka någonstans har man ju hunden i bilen och kanske måste gå ur en snabbis. Hon gnyr och gnäller när hon får sitta i bakluckan också, hon måste alltid ha någon nära när hon inte är hemma helt enkelt..
Citera
2008-12-28, 20:50
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Min hund skäller som en toka när jag lämnar henne utanför affären. Jag tar ibland med henne för att träna men så fort hon står där ensam (direkt hon inte ser mig) så skäller hon som en galning. Hon klarar dock att vara hemma ensam (ligger bara och sover) men annars klarar hon inte alls av att vara ensam. Jag förstår att hon är otrygg, detta har jag gjort att jag ytterst sällan utsätter henne för det här men ibland försöker jag öva korta stunder men det hjälper ju henne knappast, då hade hon ju slutat.

Hur får jag henne att känna sig trygg ensam?

Övning ger färdighet.

Enklaste är att du lämnar hunden utanför affären. Sen hämtar du henne inte förens hon är tyst. Hämtar du henne medans hon skäller kommer hon tro att skallet gjort så att du kommer. Det ska löna sig att vara tyst.
Citera
2008-12-28, 22:19
Medlem
Det viktigaste verktyget för att skapa en trygg hund är beröm/uppmärksamhet.
Många lägger ner tid på att tala om för hunden vad den inte får göra men när hunden beter sig väl förbli ägaren tyst .
Beteendet som du vill ha består av flera moment .
Arbeta med ett moment i taget!
Spalta upp träningen i små delar som blir till en hel serie handlingar dvs beteendet du vill ha.
Börja med det hunden kan och bygg på .
Håll i minnet var på kravstegen du befinner dig … hoppar du över moment blir den förvirrad.
Citera
2008-12-28, 23:27
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Det är något som hundar måste lära sig, att kunna lämnas ensamma. Du gör fel om du visar ömkan, dvs, låter hunden vinna. Då tror den att det hjälper om man gnäller. Ju mer du skiter i hunden när den gnäller, desto mer lär den sig att vänta tills du kommer åter.

PS. Inlägget ovan är mycket värt att läsa!
Citera
2008-12-28, 23:30
Medlem
JackBlacks avatar
Du får träna henne på att vara själv utomhus. Skällandet verkar ju vara ett tecken på att hon otrygg och då tror jag tyvärr inte det tidigare förslaget fungerar, dvs att vänta tills hunden slutat skälla.

Jag skulle provat att binda fast hunden på ett ställe (behöver inte vara vid affären). Säga samma ord som du säger när du lämnar henne hemma (om du har något). Sen går du bara runt närmsta hörn så hon inte ser dig. Återvänd innan hon börjar skälla. Sen ökar du bara successivt tiden du är utom synhåll.

Det handlar också om en vanesak. Blir hunden trygg vid en viss plats så behöver den inte vara det vid en annan plats.

Och en mycket viktig sak är att inte tycka synd om hunden någon gång när du lämnar den. Då förstärker du bara obehaget. Enda gången man ska tycka synd om en hund (eller ett barn) är när den gjort något dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in