2008-12-28, 13:24
Medlem
Jag har några Porscheknivar som det sitter klistermärken "NO DISHWASH" på.
Vad händer om jag diskar dom i maskin ändå?
Citera
2008-12-28, 13:29
Medlem
Owes avatar
Goggle är min vän låt det bli din också

"Maskindiskmedlet utsätter kniven för våtblästring som slöar den. Kniven står dessutom inte still i korgen utan rör sig under diskningen. Eggen skär lätt sönder diskmaskinskorgens plastbeläggning och korgen börjar rosta. Slår eggen mot t ex bestick skråmas dessa och slår den mot hårt material som t ex en annan kniv så skadas eggen. Det är dessutom stor risk att man skär sig på en kniv som står i diskmaskinen.Salt miljö är aggressiv på rostfria stålmaterial. Lämna aldrig din kniv odiskad efter den använts i salt miljö. Uppstår ytrost kan denna lätt poleras bort med metallputs. Görs inte detta kan djupare korrosionsskador uppstå. Det största problemet med diskmaskinen är kanske ändå själva kulturen. "Jag diskar senare". Du skär kanske i aggressiv mat som saltgurka eller salt sill. Du lämnar kniven på diskbänken för att diska senare. Spaltkorrosionen startar direkt mellan kniv och diskbänk när du har salt vätska emellan. Redan någon timme senare är kniven fläckig och några timmar senare har ytrost uppstått både på kniv och diskbänk väl att märka.För att inte rostbildningen skall fortsätta, måste du snarast putsa bort ytrosten med knivputs."
Citera
2008-12-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owe
Goggle är min vän låt det bli din också

Varför googla själv när man kan få andra att göra det till en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in