2008-12-28, 10:36
Medlem
miklons avatar
Jag har en laptop från Fujitsu-Siemens och jag vill köra Linux på den (vilken dist spelar inte så stor roll just nu), problemet är att den har ett antal knappar på sidan, som används för att starta program osv, en av knapparna används för att slå av och på WLAN. Dessvärre fungerar knapparna med hjälp av en Windows-mjukvara, vilket innebär att jag inte kan slå på WLAN från Linux.

Finns det något sätt att komma runt det problemet?
Citera
2008-12-28, 11:35
Medlem
sommarlovs avatar
En sådan knapp ska vara ren hårdvara, för säkerhets skull.
Nu vet jag inte vad du har för nätverkskort, men ett gammalt knep är att tejpa över pin 13, så kortet är på jämt.
Citera
2008-12-28, 13:37
Medlem
De finns en chans att maskinen funkar ändå, utan drivjox för speciella hårdavarufunktioner.

Testa med en Boot-cd, dvs du startar systemet från en cd utan att installera något. Sådana hittar du på Ubuntu-hemsidorna.
Citera
2008-12-28, 14:44
Medlem
Jag har också en FS laptop, någon av amilo modellerna. Du behöver använda Acerhk för att det ska fungera.

wget http://www.cakey.de/acerhk/archives/acerhk-0.5.35.tgz

4. Build the new acerhk module, needed to enable the wireless button on the machine:
Code:
cd ..
tar xfvz acerhk-0.5.35.tgz
cd acerhk-0.5.35
make
sudo make install
5. Create a file containing instructions which the system will carry out when the acerhk module is loaded - see comments in the file:
Code:
sudo gedit /etc/modprobe.d/amilo_special_keys.modprobe
and paste the following into the file, save and exit
Code:
# set up kernel module acerhk to enable Fujitsu Siemens Amilo Li1718 special keys
# and enable wireless when the module is inserted.
# NOTE: to have the wireless hardware disabled until you press the wireless key on the laptop,
# simply replace "echo 1" with "echo 0" in the command below.

install acerhk /sbin/modprobe --ignore-install acerhk force_series=6805 autowlan=1; echo 1 > /proc/driver/acerhk/wirelessled
6. Remove the acerhk module which is shipped with Ubuntu:
Code:
sudo rm /lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/misc/acerhk.ko
7. Rebuild the module dependencies database
Code:
sudo depmod -a
8. Tell the system to load the acerhk module at boot time - it won't otherwise, as it's not actually an Acer laptop!
Code:
sudo gedit /etc/modules
add on a new line at the end of this file, then save and exit:
Code:
acerhk
9. restart your machine and you should have a working wifi card.

Guiden är för Ubuntu men fungerade för mig i Arch Linux

Tror att det ska finnas en modernare lösning men har inte checkat in det så det duger för mig
Citera
2008-12-29, 18:44
Medlem
miklons avatar
Tack för tipset, det visade sig dock att acerhk ligger med som en modul i senaste Ubuntu, så det enda som behövdes var att skapa ett skript som slår på WLAN-kortet vid uppstart.
Citera
2008-12-29, 19:06
Medlem
jeddes avatar
Sånt här är vanligt i laptops och det brukar ske genom ACPI, så det krävs en modul till linuxkärnan som hanterar kommunikationen med ACPI, och förmodligen lite script till acpi-demonen då du förmodligen vill att den ska göra något när du trycker på knappen och får ett ACPI-event.
Hade också en del problem med detta innan på min eee då det inte fanns någon fungerande modul och script som det finns idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in