2023-11-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Nu minns jag inte exakt - men var det inte så att han uppfattade det som att hans liv förstördes av det där spöket, och att det i åratal efteråt funnits som nån sorts hot och gett honom psykiskt lidande?

Om man har en sån upplevelse tänker jag mig att det handlar om nån sorts psykotiskt genombrott

Efter inspelningen beslutade sig Loffe för att resa till USA med en hatt och hoppades spöket skulle följa med. Men det gjorde det inte. Han verkar uppleva det som en tung börda flera decennier efter händelsen och verka plågas av det.

"
-han klev inte av där.

Har han gjort det nu?

- Nej, det är därför jag inte vill prata om honom, säger han oroligt.

Det låter jobbigt?

- Ja, det är väldigt besvärligt faktiskt, säger Loffe och skruvar på sig.

Du har aldrig tänkt på att gå och prata med någon om det och få hjälp?

- Nej! säger han bestämt. Det vill jag helst undvika. För att ... då dyker han upp och vill vara med, säger han och börjar darra på rösten och klia sig nervöst på kroppen."

Varför skulle en sån upplevelse betyda psykos? T om i artikeln du har citerat säger en psykolog att det inte är något sjukligt.
Citera
2023-11-25, 17:40
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle en sån upplevelse betyda psykos? T om i artikeln du har citerat säger en psykolog att det inte är något sjukligt.

Om man plågas av ångest från en osynlig ande som man upplever släppts lös i vår
verklighet då man spelade tv-teater och upplever att anden förföljer en genom livet och att man vill slippa det.

Det tyder ju på nån form av vanföreställning eller hur?

Psykos enligt 1177 : ” psykos innebär att du upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och har svårt att skilja på fantasi och verklighet. Du kan till exempel höra röster eller känna dig förföljd, fast ingen annan uppfattar det så
Citera
2023-11-25, 18:07
Medlem
Citat:
Om man plågas av ångest från en osynlig ande som man upplever släppts lös i vår
verklighet då man spelade tv-teater och upplever att anden förföljer en genom livet och att man vill slippa det.

Det tyder ju på nån form av vanföreställning eller hur?

Psykos enligt 1177 : ” psykos innebär att du upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och har svårt att skilja på fantasi och verklighet. Du kan till exempel höra röster eller känna dig förföljd, fast ingen annan uppfattar det så

Nej det behöver det inte vara.
Citera
2023-11-26, 11:56
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Nej det behöver det inte vara.
Tror du på spöken och demoner förstår jag att du tycker så.
Citera
2023-11-26, 12:25
Medlem
Citat:
Tror du på spöken och demoner förstår jag att du tycker så.

Men vad är det som är så konstigt. Dom flesta människor på planeten tror t ex på gud utan att ha några psykiska problem alls.
Vanföreställning och psykoser är något helt annat. En psykos är ett betydligt knepigare tillstånd än att tro på någonting udda. Själv vanföreställningarna är bara en detalj i vad en psykos är, det är snarare något patienten skapar för att hantera symptomen från psykosen.
Psykoser handlar främst om tankestörningar.
Citera
2023-12-06, 17:22
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Men vad är det som är så konstigt. Dom flesta människor på planeten tror t ex på gud utan att ha några psykiska problem alls.
.
99% av alla religiösa människor är religioösa som del av en vardaglig ritual , del av en kulturell kontext. I Indien lägger man ris i en skål, man ber en bön ibland . Det är på nivån ”inte lägga nycklarna på bordet”

Att vara rädd för och ett halvt liv känna sig jagad av en osynlig demonisk kraft som man tänker frigjort sig från dödsriket under en intensiv filmad iscensättning av ett gammalt mordfall. Det är nåt annat. Att såna saker plågar en och förstör för en i ens liv.

Jag håller med om att det inte är klassisk psykos , men nån form av psykisk ohälsa definitivt
Citera
2023-12-06, 18:49
Medlem
Citat:
99% av alla religiösa människor är religioösa som del av en vardaglig ritual , del av en kulturell kontext. I Indien lägger man ris i en skål, man ber en bön ibland . Det är på nivån ”inte lägga nycklarna på bordet”

Att vara rädd för och ett halvt liv känna sig jagad av en osynlig demonisk kraft som man tänker frigjort sig från dödsriket under en intensiv filmad iscensättning av ett gammalt mordfall. Det är nåt annat. Att såna saker plågar en och förstör för en i ens liv.

Jag håller med om att det inte är klassisk psykos , men nån form av psykisk ohälsa definitivt

Okej men t om psykologen i artikeln du hänvisade till var ju klar med att det inte rörde sig om något sjukligt.
Psykisk ohälsa handlar mer om hur man fungerar i vardagen än att man tror på konstiga saker.
Det finns gott om religiösa som är väldigt allvarlig i sin tro. Man kan utan problem tro på att det finns farliga demoner som lurar i hörnen utan man är psykisk sjuk.
Citera
2024-03-12, 06:58
Medlem
Arne Bajses avatar
Idag den 12/3 skulle Loffe ha fyllt 87 år !

Såg nyligen Loffe i filmen Smugglarkungen. Loffe kunde spela både komiska och seriösa roller,
även om han mest hamnade i det lättsamma "hö hö" facket.

Vad hade Loffe för utbildning ? Gick han på scenskolan eller någon annan teaterskola?

Vad tyckte Börje, Janne och de andra skådespelarna på Dramaten om Loffes kapacitet inom svensk film ? Hade Loffe fixat en verbalt intensiv Bergman-föreställning ?

Loffe dog av levercancer. Hade han perioder då han drack mycket alkohol ?
Citera
2024-03-12, 08:07
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Idag den 12/3 skulle Loffe ha fyllt 87 år !

Såg nyligen Loffe i filmen Smugglarkungen. Loffe kunde spela både komiska och seriösa roller,
även om han mest hamnade i det lättsamma "hö hö" facket.

Vad hade Loffe för utbildning ? Gick han på scenskolan eller någon annan teaterskola?

Vad tyckte Börje, Janne och de andra skådespelarna på Dramaten om Loffes kapacitet inom svensk film ? Hade Loffe fixat en verbalt intensiv Bergman-föreställning ?

Loffe dog av levercancer. Hade han perioder då han drack mycket alkohol ?

Tog 2 sek ta reda på fakta!!!!!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jann...80%9D_Carlsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in