Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-28, 03:10
Medlem
Har precis formaterat om datorn efter att jag insåg att det låg filer överallt och jag kände mig inte bekväm med det.

Så, nu har jag formaterat om datorn och frågan står i mitt huvud ifall jag skall installera ett virusskydd eller inte, i detta fall AVAST Home FREE som fungerat bra i över två år.

Jag vet inte riktigt varför jag skall ha virusskydd då jag inte laddar ner ifrån piretbay eller surfar tysk analporr.

Jag kanske har missuppfattat hela meningen med virusskydd men jag har det bara för att se de jag laddar ner är infekterat med något men om jag vet vad jag laddar ner och att det är säkra saker så behöver jag inte oroa mig för virus - right?

Kanske finns en stor antivirustråd där jag kunde ställa samma fråga, men kände att jag ändå tar chansen att skapa en ny tråd.
Citera
2008-12-28, 03:29
Medlem
927s avatar
det kan ju räcka med att man tankar en fil från fel ställe eller surfar på fel ställen (fast då måste ju man ha en väldigt otur). gör du inget av detta så är det lungt, filer via msn kan ju förstårs även va ett problem
Citera
2008-12-28, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det kan ju räcka med att man tankar en fil från fel ställe eller surfar på fel ställen (fast då måste ju man ha en väldigt otur). gör du inget av detta så är det lungt, filer via msn kan ju förstårs även va ett problem

Okej.

Surfar på fel ställen?

Kan få virus utav att bara gå in på en sida? Trodde Drive-by virus inte fanns längre :s

Sedan vill jag inte använda virusskydd för att jag har dålig dator utan jag har överbra dator med 4GB ram och hela kittet så det är inte där skon klämmer utan anser det onödigt.
Citera
2008-12-28, 04:43
Medlem
devilspawns avatar
Nod32 drar väl extremt lite minne? Själv använder jag detta av samma princip som när man använder bilbältet. Man vet aldrig vad som kan hända, och det är väl bättre att vara på den säkra sidan än den osäkra? speciellt när det knappt kräver någon extra ansträngning.
Citera
2008-12-28, 11:31
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eNaz
Har precis formaterat om datorn efter att jag insåg att det låg filer överallt och jag kände mig inte bekväm med det.

Så, nu har jag formaterat om datorn och frågan står i mitt huvud ifall jag skall installera ett virusskydd eller inte, i detta fall AVAST Home FREE som fungerat bra i över två år.

Jag vet inte riktigt varför jag skall ha virusskydd då jag inte laddar ner ifrån piretbay eller surfar tysk analporr.

Jag kanske har missuppfattat hela meningen med virusskydd men jag har det bara för att se de jag laddar ner är infekterat med något men om jag vet vad jag laddar ner och att det är säkra saker så behöver jag inte oroa mig för virus - right?

Kanske finns en stor antivirustråd där jag kunde ställa samma fråga, men kände att jag ändå tar chansen att skapa en ny tråd.

Det beror på hur mycket du kan om datorer.
Själv kan jag lite sådär, då kan det vara skönt att slippa antivirusprogram.
Kan du inte så mycket så kanske du ska installera antivirusprogram för att slippa tänka på att din dator kanske är infekterad.
Du kan ju alltid installera skiten när du känner att din dator är seg eller när du börjar få för dig att din dator än infekterad.

När det gäller brandvägg så tycker jag att det är så jävla onödigt så det finns inte.
Citera
2008-12-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Det beror på hur mycket du kan om datorer.
Själv kan jag lite sådär, då kan det vara skönt att slippa antivirusprogram.
Kan du inte så mycket så kanske du ska installera antivirusprogram för att slippa tänka på att din dator kanske är infekterad.
Du kan ju alltid installera skiten när du känner att din dator är seg eller när du börjar få för dig att din dator än infekterad.

När det gäller brandvägg så tycker jag att det är så jävla onödigt så det finns inte.

Eftersom jag jobbar med datorer, felsökning, bygge och allt vad det innebär så känner jag att jag inte är som en 12-årig flicka som klickar på msn länkar där det står "oh, is this you http://msn.picture.jpg.exe" tex.

De jag laddar ner är inte mycket men jag laddar ju självklart ner ifrån torrents men då är det inte ifrån tpb utan tti och jag läser igenom kommentarer och jag behöver liksom bara photoshop etc.

Så, frågan är om det är värt att ha ett antivirusskydd.
Citera
2008-12-28, 14:54
Medlem
927s avatar
varför ta photoshop/program den vägen, då finns det en viss risk att du med nåt skit.
det är väl inga problem att ta programmet från tillverkaren och sen leta upp ett crack?
Citera
2008-12-28, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
varför ta photoshop/program den vägen, då finns det en viss risk att du med nåt skit.
det är väl inga problem att ta programmet från tillverkaren och sen leta upp ett crack?

Jag laddar bara ner versioner jag laddat ner tidigare, och vet är säkra.
Citera
2008-12-28, 18:03
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:

Visst, jag kan tycka lite som du också när det gäller antivirus då jag själv är väldigt försiktig med vad jag gör online men skulle aldrig våga köra utan AV.
Mest pågrund utav att det finns så mycket och olika typer av skadlig kod idag att jag tror det är mycket svårt att skydda sig helt mot detta även om man är riskmedveten som du säger. Jag tror också att dom som skapar all den skadliga koden blir allt bättre på att gömma sig för olika typer av AV och hitta nya vägar att infektera så personligen ser jag inte vinningen i att köra utan, speciellt inte när det finns bra AV som knappt märks att man kör i bakgrunden.
Citera
2008-12-28, 18:37
Medlem
Farbror Fazers avatar
Som någon tidigare sagt, skaffa Nod32
Citera
2008-12-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Som någon tidigare sagt, skaffa Nod32

Det är inte gratis utan håller väl bara 30 dagar och jag vill inte hålla på och cracka ett Antivirusskydd
Citera
2009-01-04, 13:09
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Det är inte gratis utan håller väl bara 30 dagar och jag vill inte hålla på och cracka ett Antivirusskydd
Nodenable min vän, nodenable.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in