2009-04-07, 14:14
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundiZ
Polisen beslag tog min mobiltelefon, För dom påstog att det fanns bevismaterial i den ^^ Hur länge brukar dom hålla mobiltelefoner? Idioterna fattar ju inte att jag verkligen behöver min telefon!

Finns det bevismaterial i den så kan du naturligtvis inte få den tillbaka förrän efter förundersökningen är nedlagd, eller efter att det finns en dom som har vunnit laga kraft. Att du behöver en telefon förstår säkert alla, men det är kanske ingen som förstår att du behöver just den telefonen. (Till skillnad från utredarna då, som behöver just den telefonen.)
Citera
2009-04-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrmann
Polisen behåller ofta beslagtagna saker som hämnd, även fast allt som domstolen inte har beslutat skall förverkas skall lämnas tillbaka. De kan också "råka" förstöra det. Då skall man vända sig till Rikspolisstyrelsen och kräva kompensation.

jävla fittor är vad dem är om det ligger till som du säger. Har också fått min data beslagtagen och den har legat nu hos polisen även om det har gått 1 månad sedan dom och sedan rätten avslutade hela målet.
Citera
2009-04-07, 14:36
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizou
jävla fittor är vad dem är om det ligger till som du säger. Har också fått min data beslagtagen och den har legat nu hos polisen även om det har gått 1 månad sedan dom och sedan rätten avslutade hela målet.

Behövs den inte längre för utredningen så får du den tillbaka. Det är inga problem (om du nu har gjort anspråk på den, samt om den inte har ansetts förverkad). Polisen brukar normalt sett vara ganska angelägna om att bli av med saker som ligger hos dem till ingen nytta, tvärtemot vad den allmäna uppfattningen här tycks vara.
Citera
2009-07-24, 08:38
Medlem
Mina datorer var i beslag under 2 månader sedan så fick jag tillbaka allt. Något jag märkte efter några månader var att de hade stulit två "praktiska" skruvar som håller fast sidoplåten på chassit. De hade ersatt "sämre" skruvar istället för mina "praktiska" skruvar

Jag anmälde dock inte detta. Men visst så förekommer det att de stjäl saker de har i beslag, tyvärr.
Citera
2009-07-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ullefs
De hade ersatt "sämre" skruvar istället för mina "praktiska" skruvar

Jag anmälde dock inte detta. Men visst så förekommer det att de stjäl saker de har i beslag, tyvärr.

Du tror alltså att en tekniker från polisen har fått syn på dina "praktiska" skruvar och tänkt "Fyfan vad fint det skulle va med nya super-praktiska skruvar, jag som så ofta behöver komma åt komponenterna i datorn skulle spara massor av tid med dessa skruvar!".

Ett mer rimligt scenario är väl att skruvarna läggs på hög och när det väl är dags att montera ihop burken tas första bästa skruvpar?
Citera
2009-07-24, 13:49
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullefs
Mina datorer var i beslag under 2 månader sedan så fick jag tillbaka allt. Något jag märkte efter några månader var att de hade stulit två "praktiska" skruvar som håller fast sidoplåten på chassit. De hade ersatt "sämre" skruvar istället för mina "praktiska" skruvar

Så skall de förstås inte göra, men då ett par tumskruvar kostar kanske en femma så är det ingen större investering för dig att sätta dit två nya. Det är den praktiska och snabba lösningen, men hade du haft lust så är det klart att du kunde ha krävt att få tillbaka datorn i samma skick som när den togs i beslag. Att någon uppsåtligen skulle ha tagit dem tror jag faktiskt inte på, utan det var nog bara slarv.
Citera
2015-05-04, 22:40
Medlem
Polare våldtagen på efterfest, jag filmade GM! Polisen beslagtog mobilen, kommer de snoka igenom hela min lur och ta allt från min lur???? Eller bara videon, jag blev tagen för ringa narkotikabrott för 4 årsen
Citera
2017-04-05, 22:19
Medlem
Har blivi av med mobil och dator också sen 3 månader tillbaka ungefär.

Fick bara tillbaka mobilen, men inte datorn. Dock inte heller besmut om undersökningem fick bara mobilen tillbaka.

Är det normalt eller hittade de inget i telefonen?
Varför fick jag inte tillbaka min dator? har inte fått svar av dem på den frågan..
Citera
2017-08-23, 15:48
Medlem
Hur överklagar man ett belsag? Kan man göra det efter att några månader redan passerat? Hur går man till väga?
Citera
2017-08-23, 16:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalfarbror
Ju, fallet är så att polisen har tagit min dator för en undersökning. Jag har ej blivit åtalad än utom är bara misstänkt. (jag är oskyldig ändån). Får dem behålla då datorn tills misstankarna försvinner eller finns det nån maxtid?

Mvh
Det finns ingen maxtid. Vanligen hävs beslag när det gäller misstänkta endera när förundersökningen är klar, eller vid huvudförhandlingen (beroende på om du gör anspråk på att få tillbaka dina saker och om åklagaren yrkar på att beslaget skall bestå )

Om det under utredningens gång står klart att det beslagtagna ( i det här fallet din dator) är betydelselöst för åtalet/förundersökningen kan du få tillbaka ditt beslagtagna gods tidigare.

Är du misstänkt för brott och polisen anser att din dator varit en del i brottsligheten så räkna inte med att återfå den förrän du och datorn är avförda eller du åtalad.
Citera
2017-08-23, 17:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoggens
Du tror alltså att en tekniker från polisen har fått syn på dina "praktiska" skruvar och tänkt "Fyfan vad fint det skulle va med nya super-praktiska skruvar, jag som så ofta behöver komma åt komponenterna i datorn skulle spara massor av tid med dessa skruvar!".

Ett mer rimligt scenario är väl att skruvarna läggs på hög och när det väl är dags att montera ihop burken tas första bästa skruvpar?

Dessa tjuvaktiga poliser

On topic
Får man tillbaka godset skadat eller det saknas delar så måste man givetvis påtala det, annars får man givetvis inte rätt eller ersättning för det skadade/förlorade.
Citera
2017-08-23, 17:11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Polare våldtagen på efterfest, jag filmade GM! Polisen beslagtog mobilen, kommer de snoka igenom hela min lur och ta allt från min lur???? Eller bara videon, jag blev tagen för ringa narkotikabrott för 4 årsen
De kommer att plocka ut bilderna på GM om de inte hittar bevis på att du begått grova brott.
Har du bilder på någon du mördat så räkna med att de använder den överskottsinformationen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in