2009-01-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Min bror fick tillbaka sin dator ETT ÅR efter han blev friad. Han var misstänk för nåt slags bedrägeri som hade med gratis internet att göra.

Normalt är att man får tillbaka sina saker efter att fu är nerlagd eller efter att det har gått till åtal och är avgjort i rätten.
Citera
2009-01-06, 22:26
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Krimtekniker är i allra högsta grad poliser dom också, som oftast börjat som ordningspolis även de en gång i tiden.

Lite sen kontring här men du har rätt i att på skl är det poliser men när det gäller genomgång av datorer så är det mig veterligen polisens it-tekniker som går igenom datorerna och det är där det kan försvinna saker samt att de är inte poliser.

Jag vet att även poliser, som gör beslag, har stulit saker under själva beslaget, dock var det inte det du skrev om iofs...
Citera
2009-01-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Lite sen kontring här men du har rätt i att på skl är det poliser men när det gäller genomgång av datorer så är det mig veterligen polisens it-tekniker som går igenom datorerna och det är där det kan försvinna saker samt att de är inte poliser.

Jag vet att även poliser, som gör beslag, har stulit saker under själva beslaget, dock var det inte det du skrev om iofs...

Polisen har både forensiska IT-tekniker och vanliga IT-tekniker. De forensiska är väldigt ofta poliser även om det säkert förekommer civilare där också.
Citera
2009-01-06, 22:50
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Polisen har både forensiska IT-tekniker och vanliga IT-tekniker. De forensiska är väldigt ofta poliser även om det säkert förekommer civilare där också.

Jaha, där ser man.. då har man lärt sig något nytt.. får väl hoppas att det är rätt personer som gör ts undersökning
Citera
2009-01-08, 13:04
Medlem
_strawberry_s avatar
Dröjde ca 1,5 år innan jag fick tillbaka min dator som beslagtagits... så du kanske skulle börja tänka på att köpa en ny dator. tyvärr.
Citera
2009-01-08, 13:10
Bannlyst
Polisen behåller ofta beslagtagna saker som hämnd, även fast allt som domstolen inte har beslutat skall förverkas skall lämnas tillbaka. De kan också "råka" förstöra det. Då skall man vända sig till Rikspolisstyrelsen och kräva kompensation.
Citera
2009-01-08, 13:11
Medlem
Flytande_argots avatar
En polare fick vänta i över två år innan han fick tillbaka sin dator. Blev aldrig något åtal ens. Den datorn var ju rätt omodern när den väl kom tillbaka.
Citera
2009-01-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalfarbror
Ju, fallet är så att polisen har tagit min dator för en undersökning. Jag har ej blivit åtalad än utom är bara misstänkt. (jag är oskyldig ändån). Får dem behålla då datorn tills misstankarna försvinner eller finns det nån maxtid?

Mvh

Dom har datorn. Så tar dom och speglar hårdiskarna(Kopiera allt) sen får du tillbaka dom. Sen har väl alla läst i tidningarna att dom har brist på IT poliser nu för tiden. Efter dom speglat dom ska du får tillbaka den. Beror ju på vad det är för brott. Om det är begått me datorn el nått kanske dom ha kvar den. Annars bruka det vara en sak dom alltid beslagtar i större utredningar.
Citera
2009-01-08, 14:55
Medlem
Paladias avatar
Även om det säkerligen inte var tänkt så från en början så har "straffet" för många småbrott, även om det inte kommer en fällande dom, i realiteten blivit att utrustningen beslagtas.

Detta är vanligt förekommande vid exempelvis tjuvfiske. Även om det är svårt att sätta åt tjuvfiskare (och om det sker så är bötesstraffen ytterst ringa) så vid misstanke så beslagtas deras utrustning under en längre period (ofta över ett år), vilket i praktiken innebär att man måste skaffa en helt ny, kostsam, fiskeutrustning.

Nämnda princip gäller även för andra brott, där datorer beslagtas utan definitiv anledning och hålls orimligt länge. Effektivt så det förslår men inte vidare rättssäkert.
Citera
2009-04-07, 01:24
Medlem
SundiZs avatar
Polisen beslag tog min mobiltelefon, För dom påstog att det fanns bevismaterial i den ^^ Hur länge brukar dom hålla mobiltelefoner? Idioterna fattar ju inte att jag verkligen behöver min telefon!
Citera
2009-04-07, 10:16
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Normalt är att man får tillbaka sina saker efter att fu är nerlagd eller efter att det har gått till åtal och är avgjort i rätten.

Så är det. Beslaget består ofta till dess förundersökningen är avslutad. Upphör syftet med beslaget i ett tidigare skede kan man dock återfå prylarna snabbare. Väcker åklagaren åtal och vill han att beslaget skall bestå till dess en lagakraftvunnen dom finns måste han framställa ett yrkande om s.k. bevisbeslag som prövas av rätten.

Den som får egendom tagen i beslag kan överklaga beslutet som då prövas av domstol vid särskild förhandling. För ett par år sedan hade jag en sådan förhandling som gällde en beslagtagen bil. Domstolen hävde beslaget pga överklagandet.
Senast redigerad av Kreutz 2009-04-07 kl. 10:18.
Citera
2009-04-07, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SundiZ
Polisen beslag tog min mobiltelefon, För dom påstog att det fanns bevismaterial i den ^^ Hur länge brukar dom hålla mobiltelefoner? Idioterna fattar ju inte att jag verkligen behöver min telefon!

Jag vet ett fall i Göteborg där polisen beslagtagit telefoner och en videokamera.
En beslagsbestridan lämnades in och, vad jag förstått, lämnades telefonerna OCH kameran tillbaka, då personen som ägde kameran ansåg att de skulle lämna tillbaka den för de haft god tid på sig att kopiera innehållet, samtidigt fick personerna tillbaka sina telefoner.

Så gör en beslagsbestridan och se hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in