Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-27, 23:29
Medlem
Jag ska rensa datorn men har ingen recovery skiva till den. Har laddat hem en version av windows xp men jag tänkte använda mitt oem nummer som jag har på det äkta windows xp.
Har för mig att det ska finnas något program som hittar det i datorn. Någon som vet nåt om det???
Citera
2008-12-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydde
Jag ska rensa datorn men har ingen recovery skiva till den. Har laddat hem en version av windows xp men jag tänkte använda mitt oem nummer som jag har på det äkta windows xp.
Har för mig att det ska finnas något program som hittar det i datorn. Någon som vet nåt om det???

OEM-licenser är unika för skivan och datorn den tillhör, har du använt en annan XP-skiva eller en hemladdad version kommer din äkta nyckel ej att fungera.
Citera
2008-12-27, 23:39
Medlem
Ok men om jag använder ett crackat windows går det då att ladda hem service packen?
Fan jag som hittade oem nummret!!
Citera
2008-12-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
OEM-licenser är unika för skivan och datorn den tillhör, har du använt en annan XP-skiva eller en hemladdad version kommer din äkta nyckel ej att fungera.

Joho du. Jag har en OEM-nyckel. Jag tappade bort min XP-skiva för flera år sedan och har sedan dess använt en XP OEM version jag laddade ner från någon obskyr torrentsida. Som jag har förstått det är det bara att man har en retail-skiva till retail-nycklar, OEM till OEM-nycklar osv...

Jag använde något program jag hittade efter lite googling för att få fram min nyckel.
Citera
2008-12-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kug
Joho du. Jag har en OEM-nyckel. Jag tappade bort min XP-skiva för flera år sedan och har sedan dess använt en XP OEM version jag laddade ner från någon obskyr torrentsida. Som jag har förstått det är det bara att man har en retail-skiva till retail-nycklar, OEM till OEM-nycklar osv...

Jag använde något program jag hittade efter lite googling för att få fram min nyckel.

OEM-licenser är till och med bundna till hårdvaran i datorn, byter du moderkort är således licensen förbrukad.

De är unika, använder du inte rätt skiva till rätt nyckel fungerar det inte.
Citera
2008-12-28, 01:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
OEM-licenser är till och med bundna till hårdvaran i datorn, byter du moderkort är således licensen förbrukad.

De är unika, använder du inte rätt skiva till rätt nyckel fungerar det inte.

Så hårt är det inte, du kan aktivera om, skulle problem uppstå, ringer man Microsoft nummret står på skärmen.
Berätta som det är, moderkortet gick sönder, berhöver aktivera om, inga problem.
Precis samma om du vill använda en OEM-licens på en annan dator, du ringer och säger precis som ovan, ja samma dator...
Citera
2008-12-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så hårt är det inte, du kan aktivera om, skulle problem uppstå, ringer man Microsoft nummret står på skärmen.
Berätta som det är, moderkortet gick sönder, berhöver aktivera om, inga problem.
Precis samma om du vill använda en OEM-licens på en annan dator, du ringer och säger precis som ovan, ja samma dator...

Så hårt är det. Skulle moderkortet gå sönder och bytas på garanti av tillverkaren är det också tillverkaren som ska tillhandahålla med ny licens. Enda gången Microsoft gör något är om tillverkaren/återförsäljaren har gått i konkurs.

Skulle du vilja använda en OEM-licens på en annan dator är det däremot helkört.
Citera
2008-12-28, 01:49
Medlem
sommarlovs avatar
Nej nej, jag jobbar med datorer, installerar om kunders datorer hela dagarna.
Datorer går sönder.
Delarna måste bytas.
Vilken kund skulle acceptera följade scenario:
Hej kund, jag har lagat din dator, jag bytte hårddisken/minnet/moderkortet, garanti förstås.
Men du måste köpa ny Windows!

Det händer inte, jag installerar om och använder samma nyckel, skulle inte den automatiska aktiveringen fungera, ofta verkar Microsoft servrar ligga nere, får man ringa och lösa det över telefonen, tar bara några minuter så är den nya installationen aktiverad!
Citera
2008-12-28, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej nej, jag jobbar med datorer, installerar om kunders datorer hela dagarna.
Datorer går sönder.
Delarna måste bytas.
Vilken kund skulle acceptera följade scenario:
Hej kund, jag har lagat din dator, jag bytte hårddisken/minnet/moderkortet, garanti förstås.
Men du måste köpa ny Windows!

Det händer inte, jag installerar om och använder samma nyckel, skulle inte den automatiska aktiveringen fungera, ofta verkar Microsoft servrar ligga nere, får man ringa och lösa det över telefonen, tar bara några minuter så är den nya installationen aktiverad!

Jag jobbar på Microsoft. Visserligen kan jag inte svara exakt hur produktaktiveringens rutiner ser ut när det gäller förbrukade OEM-licenser men när vi får ett samtal och kunden säger att den har bytt moderkort på garantin så ska vi skicka den till återförsäljare/tillverkare.

Vissa saker går att byta. Det är ett poängsystem, d.v.s. byter du processor försvinner x antal poäng, minnen x antal poäng etc. när du har fyllt poängpotten eller vad man nu ska kalla den så är licensen förbrukad. Byter man moderkort fylls poängpotten direkt.

Edit: Skulle det nu inte fungera och vi vet att kunden har en giltig licens som inte går att aktivera kan vi ju givetvis skapa en ny nyckel till kunden så att dennes licens skall fungera. Dock ska vissa steg gå igenom innan vi gör detta.
Senast redigerad av hsfkljf 2008-12-28 kl. 01:58.
Citera
2008-12-28, 02:40
Medlem
Citat:
Jag jobbar på Microsoft. Visserligen kan jag inte svara exakt hur produktaktiveringens rutiner ser ut när det gäller förbrukade OEM-licenser men när vi får ett samtal och kunden säger att den har bytt moderkort på garantin så ska vi skicka den till återförsäljare/tillverkare.

Vissa saker går att byta. Det är ett poängsystem, d.v.s. byter du processor försvinner x antal poäng, minnen x antal poäng etc. när du har fyllt poängpotten eller vad man nu ska kalla den så är licensen förbrukad. Byter man moderkort fylls poängpotten direkt.

Edit: Skulle det nu inte fungera och vi vet att kunden har en giltig licens som inte går att aktivera kan vi ju givetvis skapa en ny nyckel till kunden så att dennes licens skall fungera. Dock ska vissa steg gå igenom innan vi gör detta.

*host* *host* bullshit... *host*
Det stämmer att de finns poängsystem m.m. men det är inte så hårt som du säger.
Själv har jag ominstallerat mitt oem-windows 2 gånger och har bytt...
moderkort, cpu, grafikkort 2x, hårddisk m.m.
Mest känsligt var det när jag bytt grafikkort och skiftat plats mellan trådlöst nätverkskort och tv-in kort. Krävds dock bara en ny aktivering så funkade allt.
Använder t.om. en nerladdad skiva och datorns medföljande oem-kod.
Citera
2008-12-28, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifer666
*host* *host* bullshit... *host*
Det stämmer att de finns poängsystem m.m. men det är inte så hårt som du säger.
Själv har jag ominstallerat mitt oem-windows 2 gånger och har bytt...
moderkort, cpu, grafikkort 2x, hårddisk m.m.
Mest känsligt var det när jag bytt grafikkort och skiftat plats mellan trådlöst nätverkskort och tv-in kort. Krävds dock bara en ny aktivering så funkade allt.
Använder t.om. en nerladdad skiva och datorns medföljande oem-kod.

Vilket var bullshit?

I praktiken ska det inte gå att byta överdrivet mycket hårdvara, men visst kan det gå i vissa fall. Dock tror jag inte att du har bytt allt det där på samma OEM-licens utan gnäll från aktiveringen.
Citera
2008-12-28, 02:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Aha du jobbar på Microsoft!
Jag har massor av frågor, som kanske inte passar i tråden.

Men den där poängpotten, är inte det att håna kunden?
Personerna på kundtjänst borde känna igen min röst och telefonnummer nu tycker jag.
Är det så att Microsoft mer än gärna låter kunderna få återaktivera sina nycklar?
"Jag fick virus och installerade om" brukar jag säga, även om hårdvaran är utbytt.
Kan kundtjänst läsa ut något av akiveringskoden som genererats på datorn i fråga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in