2008-12-27, 22:20
Medlem
Maguzs avatar
Tjenare !

Har en Macbook med mobilt bredband från tre, den anslutningen skulle jag vilja dela ut trådlöst till en xp-maskin.
Har provat med internetdelningen i osx men kan inte komma ut på internet från pc:n, bara ansluta till nätverket.

Hur får jag det att funka ?
Citera
2008-12-27, 22:31
Medlem
vette f-n om det funkar, vore kul om det postades hur man gör isf. Om du kör med korsad nätverkskabel mellan burkarna o delar 3g anslutningen funkar det då??
/ V
Citera
2008-12-27, 22:34
Medlem
Maguzs avatar
Ingen aning, har inte tillgång till nån kabel just nu.
Citera
2008-12-27, 22:36
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maguz
Tjenare !

Har en Macbook med mobilt bredband från tre, den anslutningen skulle jag vilja dela ut trådlöst till en xp-maskin.
Har provat med internetdelningen i osx men kan inte komma ut på internet från pc:n, bara ansluta till nätverket.

Hur får jag det att funka ?

Ja kan börja med att säga att detta funkar. Vet dock inte hur det funkar med mac då jag ytterst sällan använder det. Men i övrigt är det bara man skapar ett nätverk och anger 3G uppkopplingen som anslutning ut. Man behöver dock såklart ha datorn påslagen som 3G-modemet är inkopplat till. Har testat detta på lan och har surfat 3st samtidigt på turbo-3g uppkoppling utan några problem.
Citera
2008-12-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobo1337o
Ja kan börja med att säga att detta funkar. Vet dock inte hur det funkar med mac då jag ytterst sällan använder det. Men i övrigt är det bara man skapar ett nätverk och anger 3G uppkopplingen som anslutning ut. Man behöver dock såklart ha datorn påslagen som 3G-modemet är inkopplat till. Har testat detta på lan och har surfat 3st samtidigt på turbo-3g uppkoppling utan några problem.

satt du på trådlöst mot en annan pc då? eller körde du mot en router med 3g / usb interface?? med en router kan jag förstå hur det funkar...
Citera
2008-12-27, 22:49
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhan
satt du på trådlöst mot en annan pc då? eller körde du mot en router med 3g / usb interface?? med en router kan jag förstå hur det funkar...

Vi var vid tillfället kopplade via en hubb. Men känns som att det mesta bör funka.
Citera
2008-12-27, 22:56
Medlem
jo fattar hur det funkar om burkarna är fysiskt kopplade mot varandra (via nån typ av hub, swich eller nån typ av kabel.), men inte om man delar den ena bärbara pc´ns 3g internetuppkoppling via dennes trådlösa (inbyggda) nätverkskort. Vette tusan hur jag ska förklara men bärbara pc´s har inte AP (access point) funktionen OM jag inte har fel (fast det kanske jag har?)

/ V
Citera
2008-12-27, 23:01
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidhan
jo fattar hur det funkar om burkarna är fysiskt kopplade mot varandra (via nån typ av hub, swich eller nån typ av kabel.), men inte om man delar den ena bärbara pc´ns 3g internetuppkoppling via dennes trådlösa (inbyggda) nätverkskort. Vette tusan hur jag ska förklara men bärbara pc´s har inte AP (access point) funktionen OM jag inte har fel (fast det kanske jag har?)

/ V

Det går alltså inte att skapa direkt nätverk mellan datorerna?
Citera
2008-12-27, 23:04
Medlem
Maguzs avatar
Jodå jag kan upprätta ett nätverk mellan dem men jag kan ej nå internet.
Citera
2008-12-27, 23:06
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Jodå jag kan upprätta ett nätverk mellan dem men jag kan ej nå internet.

Men testa göra såhär, gå in på datorn som har xp, antar att en av dom har det, sedan går du in på kontrollpanelen och nätverksanslutningar, sen där borde modemet finnas med. Där ska du högerklicka på det och välja dela ut i nätverket. Det bör funka.
Citera
2008-12-27, 23:10
Medlem
Maguzs avatar
Har modemet installerat på macen och delar ut det via airport men kruxet är att det inte händer så mycket sen.
Jag kan ansluta från xp:n till macen men sen tar det stopp.
Citera
2008-12-27, 23:13
Medlem
Bobo1337os avatar
Citat:
Har modemet installerat på macen och delar ut det via airport men kruxet är att det inte händer så mycket sen.
Jag kan ansluta från xp:n till macen men sen tar det stopp.

Okej då vet jag tyvärr inte riktigt hur du ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in