Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-27, 15:02
Medlem
Under installationen av en ny uppdatering av Glocalnets säkerhetspaket blev helt plötsligt datorn helt seg och processorn jobbar oavbrutet i 100%.
När installationen var färdig stod det att man skulle starta om datorn, men det gick inte så jag gjorde en tvångsavstängning.
När jag sedan startar om datorn för tredje gången har bakgrunden på skrivbordet försvunnit och ersatts med en text på en vit bakgrund.
"Återställning av active desktop...
Ett oväntat fel har uppstått, som säkerhetsåtgärd har active desktop stänkts av"
Därefter står det lite annan text och möjliga orsaker till felet.
"Slutade webbläsaren fungera eller startade du om datorn utan att stänga av?"
Därefter finns det en knapp som heter "Återställ active desktop".
När jag trycker på den står det" Skriptfel i Internet Explorer...

Vet inte om Active desctop slutade fungera som en konsekvens av installationen av säkerhetspaketet eller om det var för jag stängde av datorn "utan att stänga av"...troligen det sistnämnda.

Jag kan starta datorn, men det tar typ 5 minuter att komma in på saker som jag klickar på.
Är det någon som vet var det är för fel?
Citera
2008-12-27, 15:08
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla i Aktivitetshanteraren vad som tar mycket CPU.
Citera
2008-12-27, 16:03
Medlem
927s avatar
du hade väl ingen annat AV eller brandvägg i datorn innan du installera f-secure? (visserligen borde f-secure varna/inte gå att installera då men man vet ju aldrig...)
Citera
2008-12-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kolla i Aktivitetshanteraren vad som tar mycket CPU.

Processen fssm32.exe tar upp mellan 90-98% av processorkraften enligt aktivitetshanteraren, är det någon som vet var det innebär?

Citat:
Ursprungligen postat av 927
du hade väl ingen annat AV eller brandvägg i datorn innan du installera f-secure? (visserligen borde f-secure varna/inte gå att installera då men man vet ju aldrig...)

Nej det tror jag inte, det enda som var installerat innan var som sagt glocalnets säkerhetspaket. Nu skulle det bara uppdateras via en ny installation.
Citera
2008-12-27, 18:38
Medlem
http://letmegooglethatforyou.com/?q=fssm32.exe
Citera
2008-12-27, 19:27
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddzz
Processen fssm32.exe tar upp mellan 90-98% av processorkraften enligt aktivitetshanteraren, är det någon som vet var det innebär?

Nej det tror jag inte, det enda som var installerat innan var som sagt glocalnets säkerhetspaket. Nu skulle det bara uppdateras via en ny installation.

det borde inte bli nåt problem (tyvärr missa jag ordet uppdatering i ditt första inlägg) men jag är lite osäker på vad du menar med uppdatering via ny installation. du menar att vers 1 skulle ersättas med 1.1?
för att vara säker så bör man ta bort det befintliga först, du kan inte tanka det du vill installera?
Citera
2008-12-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det borde inte bli nåt problem (tyvärr missa jag ordet uppdatering i ditt första inlägg) men jag är lite osäker på vad du menar med uppdatering via ny installation. du menar att vers 1 skulle ersättas med 1.1?
för att vara säker så bör man ta bort det befintliga först, du kan inte tanka det du vill installera?
Jag är själv osäker på vad jag gjorde men jag hade Glocalnets säkerhetspaket installerat. Därefter tankade jag en ny installationsfil från hemsidan och installerade genom den.

När jag googlade såg jag att det är flera som också stött på detta problem, men har inte hittat någon lösning på problemet än.
Citera
2008-12-27, 19:48
Medlem
927s avatar
har du tankat f-secure 2009 så borde den inte ha detta problem, tror jag.
du får göra om installationen, kan du inte få bort programmet så testa avinstallera i felsäkert läge
Citera
2008-12-27, 22:34
Medlem
lyckades få bort programmet från datorn, och nu fungerar den normalt igen(bortsett från avsaknaden av antivirusprogram).
Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in