Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-27, 12:04
Medlem
Pallemans avatar
Halloj!

Det är så att jag har en extern hårddisk, en WD MyBook Premium 500GB, som sjunger på sista versen. Den varvar upp och syns i Finder, man kan bläddra i filer mappar en stund, sen hänger sig Finder och disken varvar upp och ner hela tiden. (Igår kunde jag t o m se ett och ett halvt Vänner-avsnitt innan den hängde sig) Om jag kör en reparation i Skivverktyg står det att det inte är något fel på den, så jag antar att det är ett rent fysiskt fel?

Men problemen började en dag då den var igång helt plötsligt när jag kom hem från jobbet, även fast datorn sov, så jag stängde bara av den och när jag väckte datorn kom "Du matade inte ut enheten blablabla korrekt"-fönstret upp. Så på så sätt verkar det ju som att det är korrupt data eller dyl.

Har även provat koppla in den i en annan dator, samma sak där..

Har inget fruktansvärt viktigt på den, mest "semesterfilm", så jag tänkte formatera den senare och se om det blir bättre, men kan jag rädda datan så vore det ju kanon!

Den är formaterad i HFS+ och körs via FW, om det nu har någon betydelse!

Någon som har en idé om vad som har hänt och vad jag ska göra? Tacksam för svar!
Citera
2008-12-27, 12:10
Medlem
ariers avatar
Det du kan göra bästa är väl när det väl fungerar så drar du bara över så mycket info du hinner. Så har jag gjort.

Annars så kan Techtool pro från Micromat göra underverk not trasiga diskar....
Citera
2008-12-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Halloj!

Det är så att jag har en extern hårddisk, en WD MyBook Premium 500GB, som sjunger på sista versen. Den varvar upp och syns i Finder, man kan bläddra i filer mappar en stund, sen hänger sig Finder och disken varvar upp och ner hela tiden. (Igår kunde jag t o m se ett och ett halvt Vänner-avsnitt innan den hängde sig) Om jag kör en reparation i Skivverktyg står det att det inte är något fel på den, så jag antar att det är ett rent fysiskt fel?

Men problemen började en dag då den var igång helt plötsligt när jag kom hem från jobbet, även fast datorn sov, så jag stängde bara av den och när jag väckte datorn kom "Du matade inte ut enheten blablabla korrekt"-fönstret upp. Så på så sätt verkar det ju som att det är korrupt data eller dyl.

Har även provat koppla in den i en annan dator, samma sak där..

Har inget fruktansvärt viktigt på den, mest "semesterfilm", så jag tänkte formatera den senare och se om det blir bättre, men kan jag rädda datan så vore det ju kanon!

Den är formaterad i HFS+ och körs via FW, om det nu har någon betydelse!

Någon som har en idé om vad som har hänt och vad jag ska göra? Tacksam för svar!

Hej!

Om den inte har någon el adapter skulle jag lämna in den för datarecovery, finns flera företag men jag har provat ett som är bra Ahlbergdata.

Om den har el adapter skulle jag prova med en annan då jag varit med om att externa diskar beter sig konstigt när dom inte får rätt el in i sig.
Citera
2008-12-27, 12:16
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det du kan göra bästa är väl när det väl fungerar så drar du bara över så mycket info du hinner. Så har jag gjort.

Annars så kan Techtool pro från Micromat göra underverk not trasiga diskar....

Kanske skulle ha nämnt att den hänger sig i princip direkt när jag försöker kopiera över något.. ska försöka några ggr igen, man kanske har tur nån gång! Ska kolla in Techtool!

Citat:
Ursprungligen postat av frodoo
Hej!

Om den inte har någon el adapter skulle jag lämna in den för datarecovery, finns flera företag men jag har provat ett som är bra Ahlbergdata.

Om den har el adapter skulle jag prova med en annan då jag varit med om att externa diskar beter sig konstigt när dom inte får rätt el in i sig.

Den har en el-adapter ja.. ska se om jag kan hitta någon med samma specs liggandes någonstans! Tack för tipset båda två!
Citera
2008-12-27, 17:57
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frodoo
Hej!

Det kostar väl en helvetes massa pengar?
Citera
2008-12-28, 17:14
Medlem
CP3As avatar
Att skruva isär den, ta ur hårddisken och stoppa i den i en stationär dator har funkat för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in