2008-12-27, 14:29
Medlem
Ful Fisks avatar
Bilplåtslagare ligger det stora pengar i om du vill vara "hantverkare". El-linjen är väll inte sämre än bygg, industri eller energi på kort sikt. Tror det är rätt jävligt för alla just nu.
Citera
2008-12-27, 14:50
Medlem
Swampwaters avatar
Det viktigaste är att han läser det som han kan vara hyggligt intresserad av sen är framtida finanskriser lika intressanta som en fjärt i rymden.

Hatar man fysik ska man inte gå NA, matten lär han dessvärre inte slippa oavsett linje.
Citera
2008-12-27, 14:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyChainS
Eftersom bara matte A är obligatoriskt på elprogrammet är det tvärtom ett väldigt bra val om man inte vill läsa matte. För du kommer inte undan ma A vilken gymnasieutbildning du än går...

Bara för att matte A är oblikatorisk så kommer du inte undan matten i övrigt på en elprogrammet.
Att säga att det är ett bra val att läsa elprogrammet om man vill slippa undan matten.. Ja då har man knappast en susningom vad man talar om när det kommer till el/elektronik och vad som skall kunnas för att jobba som elektriker/elinstallatör eller med elektronik.

Bara för att man inte specifikt läser matte A-F separat så betyder det inte att man slipper undan matten på elprogrqammet. Tvärt om det är mer eller mindre rent matematikbaserat program och har nästan samma matte som en fysiker har.

Oavsett om vad man skall läsa innom elprogrammet så har du mycket mattematik.. matte A om obligatoriskt talar bara om för dig att det krävs att du har läst det för att klara det andra i kursen som är mycket matematik som är skräddasydd för elektricitet och elektronik.

Du får kappast lära dig "oms-lag" i matte A för att ta ETT exempel.
Oms-lag (I=U/R) för ett exempel är en mycket viktig del inom elprogrammet. Nu är inte "oms-lag" det enda man får lära sig som är viktig utamn en massa andra "lagar" som har med elektricitet och/eller elektronik att göra om man skall syssla med sådant .. Majoriteten innom "elprogrammet" är matematik och beräkningar. Men den matten är skräddasydd för elektroniken och elektricitet. Så den kommer du inte undan matematiken i elprogramet, utan man får i stället lära sig en hel del matematikformler och beräkna formler.

Många verkar inte ha en susning om att elprogrammet räknas in till en del av natrurvetenskap (faktiskt).. Och inom naturvetenskap i allmänhet så är det så mycket med matematik att göra så man kan spy åt det.

Även kemister får lära sig lite av samma matematik som elever lär sig innom elprogrammet (ja kemister får lära sig b.la Oms-lag)och sedan annan matte som kemister behöver för att klar av att jobba med kemi.

Så jag skulle snarare säga att det är ett kasst val att ta elprogrammet om man vill slippa matten..
Då är det bättre med samhälle om man skall slippa matte, eller lingvistik...
Senast redigerad av Empress 2008-12-27 kl. 15:11.
Citera
2008-12-27, 15:26
Medlem
OmgHaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Text...

Ohms lag lär man sig på en handvändning, likaså energi och effekt delarna.
Växelström 3-fas däremot..
Det är även en hel det logik och matematik i digital A/B och Analoga kretsar A/B.

Ellära B Räknas som matte B/C när man söker till vissa universitet, så nog kommer du (din bror?) få harva en hel del matte.
Citera
2008-12-27, 15:29
Medlem
csts avatar
Övrigt > Arbetsliv och studier

/mod
Citera
2008-12-27, 15:35
Medlem
androchas avatar
Jag jobbar som elektriker och kan säga att finanskrisen börjar märkas av nu.
Men börjar din bror skolan nu är han utexaminerad om 3-4 år, och då borde skiten ha avtagit PLUS att extremt många elektriker har gått i pension ( många som förtidspensionerar sig i dessa tider).

När det gäller matten så var jag den som verkligen hatade matte, sket i matte a i princip, men fattade tycke för elläran så klarade den med råge
Jag skulle råda din bror att söka till el linjen för detta var det bästa jag gjort känner jag, samt bor du i Stockholms området kan jag rekommendera ett par skolor.

MVH Androcha
Citera
2008-12-27, 15:51
Medlem
Hydeks avatar
Tack, det hjälpte. Vi bor inte i Stockholm, tyvärr.
Citera
2008-12-27, 16:13
Medlem
Xantiaons avatar
Vill han få ha lätt för att få jobb och tjäna bra med pengar är ju energiprogrammet också ett bra val. Vissa rörmokare tjänar riktigt bra.
Citera
2008-12-27, 16:18
Medlem
Vad fina pengar är är definitionsfråga...
Visst 25-30k kanske man tjänar, några få över det.

I min värld är det ingen hög lön och är därmed fel utbildning om man vill "tjäna fina pengar"

Men för din bror kanske det är en hög lön?
Citera
2008-12-27, 16:23
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Vad fina pengar är är definitionsfråga...
Visst 25-30k kanske man tjänar, några få över det.

I min värld är det ingen hög lön och är därmed fel utbildning om man vill "tjäna fina pengar"

Men för din bror kanske det är en hög lön?
vad skulle du tipsa om för gymnasieutbildning som leder till jobb med en lön på över 30k då?
Citera
2008-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmgHaxx
Ohms lag lär man sig på en handvändning, likaså energi och effekt delarna.
Växelström 3-fas däremot..
Det är även en hel det logik och matematik i digital A/B och Analoga kretsar A/B.

Ellära B Räknas som matte B/C när man söker till vissa universitet, så nog kommer du (din bror?) få harva en hel del matte.

Tänkte bara rätta till att om du gått el, är det motsvarande till matte b och fysik a inte matte c.

http://www.umu.se/utbildning/antagni...dbehorigheter/
Citera
2008-12-27, 16:26
Medlem
Matchens avatar
Det där med hur mycket man tjänar beror ju mycket på vart i landet man bor också. Avtalslönen för en fullbetald elektriker är inget att hänga i granen direkt, tror den ligger runt 22'-23'. Generellt så ligger lönerna i storstadsregionerna mycket högre än ute på landsbygden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in