Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-27, 00:12
Medlem
ApelsinJabs avatar
Jag har nyligen köpt en ny dator och har använt alla säkerhetsprogram som man får med Windows Vista. Många av dem är fungerar bara i 60 dagar och sen kan man ju köpa hela programmet. Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad alla de programmen längst nere i högra hörnet är, och jag vet inte ens om jag behöver hälften av dem. Nu tänkte jag städa upp lite och installera program enbart som jag behöver ha.

Det jag behöver hjälp med nu är att solla bort onödiga program och tips på nya som antigen ska ersätta dem, eller nya som jag inte tidigare haft.

Längst ner i högra hörnet har jag följande program:

- Norton Protection Center
- LightScribe Control Panel
- HP ProtectTools Secutiry Manager
- HP Quick Launch Buttons
- Windows Sidpanelen
- Intel(R) Grapichs Media Accelerator Driver for Mobile
- Synaptics pekdon

I startmenyn har jag följande program, lägger in en bild istället.

http://img228.imageshack.us/img228/1024/erhewt0.jpg
Citera
2008-12-27, 13:24
Medlem
ApelsinJabs avatar
Verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta? Om inte, vet någon vart jag ska vända mig för att hitta svar på mina frågor?
Citera
2008-12-27, 13:33
Medlem
Andreasvbs avatar
Datorn brukar komma med massa onödigt om Windows är förinstallerat.

Det är olika vad man behöver.
Du skulle kunna göra en ren installation, om det går med din Windows-skiva.

Synaptics är iaf. för trackpaden.
Norton skulle jag bytt ut.
Resten skrotat, som inte har med Windows att göra.

Varför ingen svarat är nog för att ingen orkar gå igenom vad varje person skall ha installerat, är ju upp till den personen själv att bestämma.

Kan ju samtidigt tipsa om saker man kan stänga av, http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm
Utförs på egen risk.

Själv har jag 23 tjänster igång och ca. 45 processer i Vista.

Om du vill ha mer information om de olika programmen är det bara att söka på Google.
Citera
2008-12-27, 13:37
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApelsinJab
Jag har nyligen köpt en ny dator och har använt alla säkerhetsprogram som man får med Windows Vista. Många av dem är fungerar bara i 60 dagar och sen kan man ju köpa hela programmet. Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad alla de programmen längst nere i högra hörnet är, och jag vet inte ens om jag behöver hälften av dem. Nu tänkte jag städa upp lite och installera program enbart som jag behöver ha.

Det jag behöver hjälp med nu är att solla bort onödiga program och tips på nya som antigen ska ersätta dem, eller nya som jag inte tidigare haft.

Längst ner i högra hörnet har jag följande program:

- Norton Protection Center
- LightScribe Control Panel
- HP ProtectTools Secutiry Manager
- HP Quick Launch Buttons
- Windows Sidpanelen
- Intel(R) Grapichs Media Accelerator Driver for Mobile
- Synaptics pekdon

I startmenyn har jag följande program, lägger in en bild istället.

http://img228.imageshack.us/img228/1024/erhewt0.jpg

- Norton Protection Center //Anti-virus

- LightScribe Control Panel //Någonting med dvd läsaren (sök!)

- HP ProtectTools Secutiry Manager //Antar att det är någon typ av anti-virus

- HP Quick Launch Buttons //Knapparna nedanför skärmen

- Windows Sidpanelen //Som namnet säger, sidpanelen på skrivbordet

- Intel(R) Grapichs Media Accelerator Driver for Mobile //Grafik drivrutin

- Synaptics pekdon //Tror det är musplattan

Nu får du välja själv vad du kan ta bort.

Annars kan du trycka windows tangenten + R och skriv msconfig där kan du ta bort autostart program.

Hoppas det hjälpte
Citera
2008-12-27, 15:31
Medlem
ApelsinJabs avatar
Tack för era svar!

Jag vet inte riktigt om det hjälper eller inte då jag har lite svårt att veta vad som är viktigt och mindre viktigt bland alla dem. Antivirusprogrammet ska jag i alla fall plocka bort och ersätta med AVG's.

Hur är det med brandvägg? Använder jag Windows egna eller då jag inte gjort något alls mer än bara installerat Vista? Jag har faktiskt ingen koll på det.
Citera
2008-12-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApelsinJab
Tack för era svar!

Jag vet inte riktigt om det hjälper eller inte då jag har lite svårt att veta vad som är viktigt och mindre viktigt bland alla dem. Antivirusprogrammet ska jag i alla fall plocka bort och ersätta med AVG's.

Hur är det med brandvägg? Använder jag Windows egna eller då jag inte gjort något alls mer än bara installerat Vista? Jag har faktiskt ingen koll på det.

Norton skulle jag ta bort, sen skulle jag avinstallera Microsoft sql server 2005 som troligtvis ligger kopplat mot Office SBS 2007 för själva contact manager som du inte kommer använda om du är privatperson.

Så avinstallera:
Norton
Contacmanager för Office 2007
SQL server 2005

Annars är dom HP program som du har inte någon större bov av minne.

Windows brandvägg blir aktiverad när du avinstallerar Norton men glöm inte att installera ett nytt virusskydd.
Citera
2008-12-27, 18:27
Medlem
ApelsinJabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frodoo
Norton skulle jag ta bort, sen skulle jag avinstallera Microsoft sql server 2005 som troligtvis ligger kopplat mot Office SBS 2007 för själva contact manager som du inte kommer använda om du är privatperson.

Så avinstallera:
Norton
Contacmanager för Office 2007
SQL server 2005

Annars är dom HP program som du har inte någon större bov av minne.

Windows brandvägg blir aktiverad när du avinstallerar Norton men glöm inte att installera ett nytt virusskydd.

Tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in