Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-26, 18:17
  #1
Medlem
Chrissoos avatar
Har skapat mig ett rätt så udda problem som jag inte kan lösa..

Häromdagen råkade jag ange Adobe Reader som standardprogram för att öppna
.exe-filer. Dvs, nu öppnas alla programfiler i Adobe Reader (de funkar ej).
Vissa program, exempelvis iTunes kan fortfarande öppnas genom att man exempelvis öppnar en mp3-fil med iTunes som program. Men som ni förstår är det ganska omständligt och blir ganska segt i längden.

Googlade lite och fann en lösning där jag kunde skriva in några kommandon i command.com (kommandotolken är även en .exe-fil och kan inte användas).
För att skriva in dessa kommandon behövs i sedvanlig ordning ett hederligt backslash-tecken (\) för att hänvisa till kataloger osv. Nu visar det sig att tangentbordet automatisk ställs om till ett engelskt när jag skriver i cmd.com.
Problemet är då att backslash normalt sätt ligger på den vänstra halvan av vårt (svenska) backspace. Denna knapp existerar inte på det svenska tangentbordet.

Hur kan jag lösa detta?
Har letat efter backslash-symbolen som ett kommando (ex. Alt+132=ä)
men utan framgång. Finns det något annat sätt att gå tillväga manuellt för att ändra hur mina programfiler ska öppnas.

Lösningen? http://support.microsoft.com/kb/555067 Göra det manuellt?

Uppskattar svar då detta börjar gå mig på nerverna..
Tack!
__________________
Senast redigerad av Chrissoo 2008-12-26 kl. 18:32.
Citera
2008-12-26, 21:47
  #2
Medlem
smurfenNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrissoo
För att skriva in dessa kommandon behövs i sedvanlig ordning ett hederligt backslash-tecken (\) för att hänvisa till kataloger osv.

Måste du verkligen använda "cd \"? Det som händer när du skriver det är ju bara att katalogen byts till toppen. Du får ju samma effekt utav att skriva "cd .." tills du hamnar till c:\, när du väl hamnat i c: skriver du ju bara "cd windows", som efterfrågas på din länk. Därifrån kan du nog fortsätta?
Citera
2008-12-27, 14:01
  #3
Medlem
Chrissoos avatar
Hittade backslash-tangenten brevid left shift

Problemet är iaf nu att mitt regedit.com inte öppnas..
När jag startar regedit kommer UAC-kontrollen upp som vanligt och jag tillåter att
programmet öppnas. Sedan händer absolut ingenting.
Några förslag?

Tack!
Citera
2008-12-27, 15:57
  #4
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Testa göra så här: Gå in i startmenyn och skriv in cmd i sökfältet. Håll inne ctrl och shift, och tryck sen enter. Då ska UAC poppa upp och fråga om det är okej att köra kommandoprompten som admin. Där skriver du sen regedit och trycker enter.
Citera
2008-12-29, 21:09
  #5
Medlem
Chrissoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Testa göra så här: Gå in i startmenyn och skriv in cmd i sökfältet. Håll inne ctrl och shift, och tryck sen enter. Då ska UAC poppa upp och fråga om det är okej att köra kommandoprompten som admin. Där skriver du sen regedit och trycker enter.

Har inga problem med att komma så långt (att starta programmet).
Problemet är bara att det inte händer nånting mer..
Tack för svaret i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback