2008-12-26, 16:09
Bannlyst
Hur kan vissa människor tro på det s.k goda? Vad är godhet?

Vissa kallar t.ex Hitler för ond, varför? Alla människor gör det de tycker är gott/rätt. Hitler tyckte att han stred för sitt folks överlevnad bl.a. Ingen kämpar för det de tycker är fel eller ondskefullt. Inte ens Charles Manson.

Vem bestämmer vad som är ondskefullt? När blir en människa "ond"?
Citera
2008-12-26, 16:16
Medlem
Supertramp01s avatar
Alla människor gör vad de tror är rätt? Nej, du. Vilken fantasivärld lever du i?

Men när det gäller Hitler te x som faktiskt gjorde det, ja du. Hitler var en en väldigt sjuk människa. Han kanske trodde att han gjorde rätt, men då hade han helt enkelt fel. Hans handlingar var så fel att de för mig har blivit rent utav onda. Bara för att någon tycker att vad de gör är gott, rätt, så blir det inte automatiskt det.

Jag själv tror på yin and yang, det ena kan inte existera utan det andra. Man måste alltid ha en motvikt. Då blir följdfrågan hur vet man vad som är rätt och fel? Jag tror att det är något som vi lär oss från barnsben, något vi ärvt efter tusentals år av moralisk lärdom.
Senast redigerad av Supertramp01 2008-12-26 kl. 16:23.
Citera
2008-12-26, 16:24
Medlem
saltfisks avatar
Vi har blivit inprentade med detta sen vi var små. Alla sagor handlar om det goda och det onda. Svart och vitt utan nyanser.
Citera
2008-12-26, 18:40
Medlem
pump-action.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltfisk
Vi har blivit inprentade med detta sen vi var små. Alla sagor handlar om det goda och det onda. Svart och vitt utan nyanser.

Håller med. Så jävla patetiskt. Alltid är man "god" eller "ond", nazisterna var "onda" allihopa och amerikanerna har alltid varit "goda".

Det finns egentligen inget gott eller ont i det mänskliga beteendet, bara våra djuriska instinkter, som när vissa av de levs ut oftast får representera ondska. Tänker på våldtäkter, mord, krig. Och liknande naturliga saker.

Men godhet eller ondska är något människan själv hittat på och definierat, så visst kan man säga att en person är ond, en annan är god osv.
Citera
2008-12-26, 19:22
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Jag håller själv med om att detta koncept är skitsnack. Alla människor är egentligen själviska och agerar efter att tillfredsställa sig själva. Till exempel så ger den snälla tanten som donerar pengar till svältande barn pengarna för att må bra över det, medan kontraktmördaren inte mår dåligt av att döda och således inte har någon motivation att undvika dessa handlingar om han tjänar något på dem. Dock är det inget fel med att vara självisk; det är snarare en oundviklig del i den mänskliga naturen.

/Teutonic Warrior
Citera
2008-12-26, 21:26
Medlem
Deliras avatar
Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig vad som definierar "god" och "ond"?
Citera
2008-12-26, 22:35
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Så svårt kan det väl inte vara att föreställa sig vad som definierar "god" och "ond"?

Om man hör till en av de trögtänkta i massan av människor som ser allt i svartvitt, så stämmer det. Det finns tydliga definitioner inom diverse etiska system, som t.ex. kristendomens, men det är allt.

/Teutonic Warrior
Senast redigerad av TeutonicWarrior 2008-12-26 kl. 22:38.
Citera
2008-12-30, 21:14
Medlem
något jag börjat tänkt på är just att det mesta har sin motpol, liksom att ondska och godhet måste finnas, annars skulle världen vara blank, annat exempel är "normal" och icke-normal (om vi säger om man föds mongolid) måste också finnas så vi kan få bekräftelse att vi är "normala". därför tror jag att det kanske finns en godhet.
Citera
2008-12-30, 21:20
Awaiting Email Confirmation
Fyfan så mycket vackrare världen (ffa Europa) hade sett ut om Hitler hade lyckats. Så jävla pinsamt att se en massa hjärntvättade fittor rapa upp det de hört på sina sossiga historielektioner.
Citera
2008-12-30, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geccko
Fyfan så mycket vackrare världen (ffa Europa) hade sett ut om Hitler hade lyckats. Så jävla pinsamt att se en massa hjärntvättade fittor rapa upp det de hört på sina sossiga historielektioner.

Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in