2008-12-26, 13:39
Medlem
LS Larrys avatar
Hej!

Här finns ju många smarta, så om någon har nåt tips... Dela gärna med er!

Jag har en dator i ett nätverk, som vägrar koppla upp mot vissa sidor på nätet, ex. "www.dn.se"... Jag får bara ett meddelande om att "Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan."

Alla andra datorer i nätverket fungerar bra, men inte en. Detta oberoende av om jag använder FF eller IE, samma resultat. Om jag kopplar den datorn via VPN till annat nätverk men internetanslutning går det fint, då är det inga problem. Jag har provat att byta DNS server, det ger ingen skillnad. Ominstallation av FF, helt och hållet, ger ingen skillnad. Det är ok i hosts filen, och jag har flushat DNS cachen... Ingen skillnad.

Det lustiga är att datorn i fråga är en Macbook, som jag har både Win XP och Mac OS X 10.5 på. Det är samma resultat i både miljöerna... Mycket märkligt.

Nån med ideer?
Citera
2008-12-26, 14:54
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS Larry
Hej!

Här finns ju många smarta, så om någon har nåt tips... Dela gärna med er!

Jag har en dator i ett nätverk, som vägrar koppla upp mot vissa sidor på nätet, ex. "www.dn.se"... Jag får bara ett meddelande om att "Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan."

Alla andra datorer i nätverket fungerar bra, men inte en. Detta oberoende av om jag använder FF eller IE, samma resultat. Om jag kopplar den datorn via VPN till annat nätverk men internetanslutning går det fint, då är det inga problem. Jag har provat att byta DNS server, det ger ingen skillnad. Ominstallation av FF, helt och hållet, ger ingen skillnad. Det är ok i hosts filen, och jag har flushat DNS cachen... Ingen skillnad.

Det lustiga är att datorn i fråga är en Macbook, som jag har både Win XP och Mac OS X 10.5 på. Det är samma resultat i både miljöerna... Mycket märkligt.

Nån med ideer?

Låter onekligen som ett DNS fel. Men du skriver också att du flushat cachen. Får jag fråga hur du gör detta i OS X?

Men eftersom felet finns hos både WinXP och Mac OS X så kan det också vara ett problem med annan utrustning eller hårdvara. Testat från en helt annan anslutning?
Citera
2008-12-26, 15:41
Medlem
LS Larrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Låter onekligen som ett DNS fel. Men du skriver också att du flushat cachen. Får jag fråga hur du gör detta i OS X?

Men eftersom felet finns hos både WinXP och Mac OS X så kan det också vara ett problem med annan utrustning eller hårdvara. Testat från en helt annan anslutning?

Helt korrekt, har bara flushat cachen i XP delen, har ingen aning om hur man kan det i OS X. Men eftersom jag finner OS X, rätt trött så kör jag hellre XP.

Det luriga är att alla andra datorer i nätverket fungerar helt korrekt, så förmodar jag att det är relaterat till denna maskin, i synnerhet som jag får samma fenomen i både XP och i OS X partitionen. Men... jag vette katten vad det kan vara. Inget knepigt i routern, den är clean.

DNS var min första tanke, men det ger ingen skillnad mellan Open DNS och Bredbandsbolagets. Det skumma är ju att det funkar när jag ansluter via annan internet uppkoppling, via VPN.
Citera
2008-12-26, 17:32
Medlem
LS Larrys avatar
Inga förslag.. Någon?

Jag är klart förbryllad över detta!
Citera
2008-12-26, 19:00
Medlem
Bensos avatar
på de sidorna det inte funkar, kan du gå in och göra detta

in i cmd
nslookup <hemsidan som inte funkar.se>
telnet <ipadress> 80
skriv bara GET och tryck enter

då ska hemsidan printas ut och det funkar på varje sida som vanligt inte funkar att DNS resolve:a i webläsaren, så har du iaf inte routing problem utan bara DNS uppslag ändå.

skulle inte packeten heller fungera, så rekommenderar jag att köra igång ett snipper program som wireshark eller liknande, för att kolla om du övh får syn ack tillbaks från destinationen.
Citera
2008-12-26, 21:24
Medlem
LS Larrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso
på de sidorna det inte funkar, kan du gå in och göra detta

in i cmd
nslookup <hemsidan som inte funkar.se>
telnet <ipadress> 80
skriv bara GET och tryck enter

då ska hemsidan printas ut och det funkar på varje sida som vanligt inte funkar att DNS resolve:a i webläsaren, så har du iaf inte routing problem utan bara DNS uppslag ändå.

skulle inte packeten heller fungera, så rekommenderar jag att köra igång ett snipper program som wireshark eller liknande, för att kolla om du övh får syn ack tillbaks från destinationen.

C:\Documents and Settings\user>nslookup www.dn.se
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.1

Non-authoritative answer:
Name: www.dn.se
Address: 62.119.189.4

C:\Documents and Settings\nilsow> telnet 62.119.189.4 80
Ansluter till 62.119.189.4...Det gick inte att ansluta till värddatorn, på porte
n 80: Anslutningen misslyckades.

Hmm... Där tar det stopp. Men vad säger det?
Citera
2008-12-26, 21:48
Medlem
dotslashs avatar
Du flushar cachen i OS X (leopard) i terminalen med:

Kod:
dscacheutil -flushcache

eventuellt måste du ha root-rättigheter. Hur fungerar det om du tar datorn till en helt annan uppkoppling? Kompis eller så. Det första du måste göra är att försöka ringa in felet och i vilken utrustning det sitter. Men det låter fortfarande som ett DNS-fel. Kom ihåg att det kanske är så att det är din routers DNS-cache som måste rensas, då gör det inget alls att du rensar klienterns.

Du har alltså en Macbook men kör XP på den? Tillåt mig att le... låter helt korkat, särskilt som OS X är så jävla mycket bättre.
Citera
2008-12-26, 22:33
Medlem
LS Larrys avatar
Citat:
Du flushar cachen i OS X (leopard) i terminalen med:

Kod:
dscacheutil -flushcache

eventuellt måste du ha root-rättigheter. Hur fungerar det om du tar datorn till en helt annan uppkoppling? Kompis eller så. Det första du måste göra är att försöka ringa in felet och i vilken utrustning det sitter. Men det låter fortfarande som ett DNS-fel. Kom ihåg att det kanske är så att det är din routers DNS-cache som måste rensas, då gör det inget alls att du rensar klienterns.

Du har alltså en Macbook men kör XP på den? Tillåt mig att le... låter helt korkat, särskilt som OS X är så jävla mycket bättre.

Hmm.. Ingen skillnad, Routerns cache rensad med.

Ja jag vet.. Alla Apple-gurus älskar det, men det är fan rent instabilt tycker jag. Du får gärna tycka jag är korkad, helt OK. (Firmans dator... Hade aldrig lagt 25 lax på den här!) Min 4:e Mac... Jag blir aldrig van!

Hur som helst... Att det är ett DNS fel motsägs av att det funkar via VPN. Kan det finnas nåt mankemang med Ip nummer... Jag ser att de flesta sidor jag inte fixar börja på 62... xxx.xxx.xxx ... Samma som min firmas VPN anslutning?
Citera
2008-12-27, 09:37
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS Larry
Hmm.. Ingen skillnad, Routerns cache rensad med.

Ja jag vet.. Alla Apple-gurus älskar det, men det är fan rent instabilt tycker jag. Du får gärna tycka jag är korkad, helt OK. (Firmans dator... Hade aldrig lagt 25 lax på den här!) Min 4:e Mac... Jag blir aldrig van!

Hur som helst... Att det är ett DNS fel motsägs av att det funkar via VPN. Kan det finnas nåt mankemang med Ip nummer... Jag ser att de flesta sidor jag inte fixar börja på 62... xxx.xxx.xxx ... Samma som min firmas VPN anslutning?

Du verkar inte förstå hur ett VPN fungerar. När du väl är ansluten till din firmas VPN så är använder du dig DNS:en som tilldelats där. All trafik tunnlas då genom VPN:et. Så har du väl lyckats ansluta dig så använder du dig inte av någon egen DNS ändå.

Jag gjorde samma sak när min ISP hade tillfälliga DNS problem. Tunnlade all trafik via en SSH-tunnel från mitt universitet. Det gick nämligen att nå universitetet men inte mycket annat. Därefter gick det att surfa runt som vanligt.

Så det senare du skrev är felaktigt. Jag tror fortfarande att det rör sig om DNS problem. Om du istället samlar på dig en rad IP-adresser och sedan pingar dom från din dator, hur går det?

EDIT: Mycket märkligt att du ändå verkar få till en nslookup i DNS:en. IP nummret stämmer nämligen...

då får jag nog ändra mig till att det rör sig om hårdvara någonstans i ledet eftersom det är ett isolerat problem. Kolla med Wireshark vad som händer i trafiken kanske...
Senast redigerad av dotslash 2008-12-27 kl. 10:12.
Citera
2008-12-27, 12:13
Medlem
LS Larrys avatar
Citat:
Du verkar inte förstå hur ett VPN fungerar. När du väl är ansluten till din firmas VPN så är använder du dig DNS:en som tilldelats där. All trafik tunnlas då genom VPN:et. Så har du väl lyckats ansluta dig så använder du dig inte av någon egen DNS ändå.

Jag gjorde samma sak när min ISP hade tillfälliga DNS problem. Tunnlade all trafik via en SSH-tunnel från mitt universitet. Det gick nämligen att nå universitetet men inte mycket annat. Därefter gick det att surfa runt som vanligt.

Så det senare du skrev är felaktigt. Jag tror fortfarande att det rör sig om DNS problem. Om du istället samlar på dig en rad IP-adresser och sedan pingar dom från din dator, hur går det?

EDIT: Mycket märkligt att du ändå verkar få till en nslookup i DNS:en. IP nummret stämmer nämligen...

då får jag nog ändra mig till att det rör sig om hårdvara någonstans i ledet eftersom det är ett isolerat problem. Kolla med Wireshark vad som händer i trafiken kanske...

Nja... Jag uttyckte mig lite fel, du har rätt. Jag menade, DNS verkar det inte vara, jag får samma resultat med BBB och OpenDNS. dessutom funkar de andra 7 datorerna som vanligt i nätverket.

Pinga ger samma resultat från den här datorn:
C:\Documents and Settings\user>ping 62.119.189.4

Skickar signaler till 62.119.189.4 med 32 byte data:

Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Ping-statistik för 62.119.189.4:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %)

Motsvarande sökning med Tracert ger:

Spårar väg till noname.dn.se [62.119.189.4]
över högst 30 hopp:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.0.1
2 34 ms 26 ms 26 ms ua-83-227-XXX-XXX.cust.bredbandsbolaget.se [83.227.XXX.XXX]
3 22 ms 22 ms 22 ms 195.54.115.29
4 * * * Begäran gjorde timeout.
5 * * * Begäran gjorde timeout.
6 * * * Begäran gjorde timeout.
7 * * * Begäran gjorde timeout.
8 53 ms 24 ms 23 ms ti3089d320-ge2-1-0.ti.telenor.net [146.172.85.22
5]
9 * * * Begäran gjorde timeout.
10 * * * Begäran gjorde timeout.
11 96 ms 23 ms 23 ms ti3002d320-ge0-0-0.ti.telenor.net [146.172.99.24
2]
12 23 ms 23 ms 23 ms ti3002a210-10ge9-1.ti.telenor.net [146.172.82.62
]
13 * * * Begäran gjorde timeout.
14 * * * Begäran gjorde timeout.
15 * * * Begäran gjorde timeout.
16 * * * Begäran gjorde timeout.
17 * * * Begäran gjorde timeout.
18 * * * Begäran gjorde timeout.
19 * * * Begäran gjorde timeout.
20 * * * Begäran gjorde timeout.
21 * * * Begäran gjorde timeout.
22 * * * Begäran gjorde timeout.
23 * * * Begäran gjorde timeout.
24 * * * Begäran gjorde timeout.
25 * * * Begäran gjorde timeout.
26 * * * Begäran gjorde timeout.
27 * * * Begäran gjorde timeout.
28 * * * Begäran gjorde timeout.
29 * * * Begäran gjorde timeout.
30 * * * Begäran gjorde timeout.

Spårning utförd.

Detta är normalt enl BBB-Support, då deras 4:e server i Telenornätet är satt för att inte vidarebefodra pingförfrågan.. Jag vet inte dock...

Får kolla med Wireshark och se om jag ser nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in