2008-12-25, 23:22
Medlem
dont_blame_mes avatar
alla dessa .mkv filer med x264 kodning. hur fasen ska jag få ljud och bild i denna underbara kvalité?

kan man koppla datorn DVI>HMDI eller VGA>VGA och sen bara en kabel för ljudet? har massa högupplösta filmer som jag tankade hem innan jag köpte tv. utan att tänka på hur jag skulle spela upp dom :P
Citera
2008-12-26, 00:32
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
alla dessa .mkv filer med x264 kodning. hur fasen ska jag få ljud och bild i denna underbara kvalité?

kan man koppla datorn DVI>HMDI eller VGA>VGA och sen bara en kabel för ljudet? har massa högupplösta filmer som jag tankade hem innan jag köpte tv. utan att tänka på hur jag skulle spela upp dom :P
VGA till VGA blir inte full hd, Du måste använda HMDI.
Sen är det bara att koppla från ditt ljudkort till förstärkare eller dylikt, svårt att veta eftersom du inte har skrivit några som helst specs.
Citera
2008-12-26, 00:57
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
VGA till VGA blir inte full hd, Du måste använda HMDI.
Sen är det bara att koppla från ditt ljudkort till förstärkare eller dylikt, svårt att veta eftersom du inte har skrivit några som helst specs.

på tvn? jag har inte hdmi på min dator. skulle jag inte kunna koppla från DVI till HDMI? med hjälp av en kabel?
Citera
2008-12-26, 00:59
Medlem
_Shakermakers avatar
Koppla VGA > VGA.

Funkar utmärkt.
Citera
2008-12-26, 01:09
Medlem
Spaxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Koppla VGA > VGA.

Funkar utmärkt.
Klart det funkar men du får ju inte full upplösning?
Citera
2008-12-26, 01:13
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Klart det funkar men du får ju inte full upplösning?

Du har som sagt inte möjlighet till maximal HD-upplösning.

Men skillnaden är hårfin. Jag har testat båda och jag ser omöjligtvis någon skillnad, och eftersom hans enda alternativ är VGA eller S-VHS (antar jag, men dåligt med HD där) så är det väl bara att köra på VGA'n.

Lovar att du inte kommer bli besviken på bilkvaliten!
Citera
2008-12-26, 01:14
Medlem
Kör DVI>HMDI. Sedan drar du ut ljudet via SPDIF eller som vanligt till en förstärkare. En bra spelare för .mkv är zoom player.
Senast redigerad av oscra 2008-12-26 kl. 01:18.
Citera
2008-12-26, 01:16
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscra
Kör DVI>HMDI. Sedan drar du ut ljuder via SPDIF eller som vanligt till en förstärkare. En bra spelare för .mkv är zoom player.

okej, det låter mest logiskt. tack men körde med vga och då fick jag faktiskt full upplösning (vad jag trodde) haha :P men ska åka köpa kabel nästa vecka
Citera
2008-12-26, 01:19
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
Du har som sagt inte möjlighet till maximal HD-upplösning.

Men skillnaden är hårfin. Jag har testat båda och jag ser omöjligtvis någon skillnad, och eftersom hans enda alternativ är VGA eller S-VHS (antar jag, men dåligt med HD där) så är det väl bara att köra på VGA'n.

Lovar att du inte kommer bli besviken på bilkvaliten!

varför inte? har ju en tv som tar full-hd
Citera
2008-12-26, 01:41
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
varför inte? har ju en tv som tar full-hd

jag betvivlar inte din TV's kapacitet, men VGA besitter inte denna egenskap.
Citera
2008-12-26, 01:49
Medlem
dont_blame_mes avatar
Citat:
jag betvivlar inte din TV's kapacitet, men VGA besitter inte denna egenskap.

jo, jag förstår det. men frågan var ju hur jag skulle kunna spela upp så pass högupplösta filmer. så det jag kommit fram till är att jag ska koppla en DVI>HDMI kabel. eller är jag på felspår?
Citera
2008-12-26, 02:33
Medlem
Citat:
jo, jag förstår det. men frågan var ju hur jag skulle kunna spela upp så pass högupplösta filmer. så det jag kommit fram till är att jag ska koppla en DVI>HDMI kabel. eller är jag på felspår?
gör som oscra sa, även vlc funkar att spela upp filmerna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in