Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Ja, han får gärna förklara då Microkorgen inte är annat än en virtuell analog, hade förstått det om han prata ren analogsynth. Sebn har microkorgen skitlite röster så att rekommendera den om man vill göra hiphop och lägga feta strings då är man lite ute och cyklar.
Nä du TS, vilken jäkla synth som helst men helt ärligt tror jag du får mer glädje av en vanlig rombaserad synth som Korg Triton till just hiphop eller en bra mjukvarusampler och sen något bra samplingsbibliotek till med alla möjliga "Vanliga" instrument" För i hiphop är det inte lika mycket synth som det är hederliga orkesterljud. Sen dom synthar du har kan du använda bra till Hiphop med, lär dig programmera dom bara.
Självklart vore det ju bättre med rena analoga syntar. Men du får ofta lägga på bra många tusen isåfall. Eftersom ts använder sig av vst's så antar jag att han inte har en budget så att han kan köpa ett par monstersyntar. Microkorgen är då ett billigt alternativ som jag personligen gillar.
Microkorg'en må vara en virtuell analog synt, men den låter 10x bättre än alla vst-pluggar jag har provat. Du kan enkelt skruva fram en skön bas, visst kanske den inte har överfeta stråkar. Det kan man isåfall få tag på genom att fixa edirol orchestral.
J Dilla brukade använda sig av bla. en microkorg, inte för att det enbart gör den till en schysst synt.. men det ger lite perspektiv på saken.