2011-12-25, 23:38
Medlem
Jag saknar helt kunskap om KRIS och deras verksamhet. Också saknar jag kunskap om alla deras pengar är vita eller ej och hur det sköts inom de lagar och regler vi har.

Det jag möjligen kan tycka är konstigt.
Vissa påstår att ordet revansch skulle vara ett annat ord för hämnd. Det har jag personligen svårt att förlika mig med, då jag under mitt livs svenskastudier fått lära mig att det mer betyder "återtagande av förlorad position". Hämnd har ingen plats i detta och är heller ingen synonym, mig veterligen.

Sedan får jag lite konstiga känslor av argumentationen i övrigt. Dessa personer är alltså straffade. Vilket betyder att de är färdigstraffade.
Kan herrar här möjligen sätta upp en lista på vilka personbilar de anser vara korrekta att inneha för personer som redan avtjänat sitt straff. Alltså personer som inte skall straffas mer, utan ges en chans att återta sin tidigare position i samhället.

??

För min del tycker jag att de får ha vilken bil de vill, så länge de betalt ärligt för den.
Citera
2012-08-09, 21:58
Medlem
Jag måste påpeka att jag är lite kluven till KRIS.

Här i byn så har vi 2 stycken KRIS som driver sin verksamhet tillsammans.
Det är mycket lätt att få fel bild av vad KRIS är. Dels är namnet vilseledande och dels undrar jag vad verksamheten går ut på.

Till en början hade dom i princip bara äldre medlemmar i form av gamla missbrukare och langare och på senare tid har dom haffat på sig unga medlemmar. Brilliant idé att försöka integrera kriminella i samhället, men här framstår dom nästan som en sluten sekt. Märker unga som inte har ett skit med kriminalitet att göra som går in i gruppen o skaffar sig ett umgänge av ännu värre kriminella än de som de tidigare hört om.

Dom ska integrera kriminella i samhället men allt jag ser är en fritidsgård för kriminella som får pengar för att utföra studiebesök och nöjes resor runt om i Sverige utan att ens ge en signal att dom, KRIS, är intresserade utav övriga samhället.

Nu har de blivit nästan av en "status" att gå med i KRIS, kriminell eller ej, vilket jag tycker ger en negativ påverkan på samhället eftersom unga numera skyltar om de som om de vorre häftigt o vara förfluten kriminell.

Dessutom är ja tveksam till idén att ta kriminella töntar utan vänner och ge dom ett större umgänge baserat på kriminella. Jag kan ha fel men i mina ögon är KRIS ett koncept dömt att gå åt helvette.

Jag hoppas jag har fel och reserverar mig till att jag inte har fakta utan en åsikt jag bygg upp genom att observera. Min åsikt är endast antagande vad jag som utomstående har fått för bild utav KRIS. Och de är inget positivt

/Dan
Citera
2012-08-17, 11:31
Medlem
sanctissimuss avatar

KRIS Örebro stängs...
källa

edit!

2012-04-02; Årsmöte för Kris Örebro 2012

Lasse Liljegren lämnar efter tolv år över klubban till Steve Holm... Lasse valdes till hedersmedlem...

källa

bilder från årsmötet...
källa
Senast redigerad av sanctissimus 2012-08-17 kl. 11:42.
Citera
2012-08-17, 14:43
Medlem
Är det sant att Lasse Liljegren får en Audi Q7 som avgångsvederlag och att han får behålla sin lön i tre år?
Citera
2013-01-21, 14:50
Medlem
Citroncolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glassgubben08
tjejen som påstås ska ha kört lyx-audin också, är det Hibaaq?

De har varit tillsammans i sex år och är förlovade. Hon jobbade/jobbar också inom KRIS/fenix019 så jag förstår inte varför folk hakade upp sig på det.
Citera
2014-02-14, 21:23
Medlem
Dollmens avatar
Nån som vet hur det går nu ?
Citera
2014-02-14, 23:34
Medlem
De går väl sådär. Kassören och ordföranden var i hetluften både idag och igår efter att ha poserat med vapen på en skjutbana i Thailand.
Expressen skrev om det: http://www.expressen.se/nyheter/face...ningen-angrar/

Idag svarade ordf i Halmstad på kritiken i tv4 nyheterna: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/kr...bilder-2550862
Citera
2014-02-15, 02:34
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Fint att han säger att han skulle sett till att de inte blivit "utlagda", att fibbla med postoler och fota dem är dock inte problemet tydligen.

KRIS är en stor scam för att få pengar i form av bidrag. De där personerna kommer aldrig bli en del av samhället. Bara det att de pratar om revanch visar ju vilken inställning de har, som om att det är samhällets fel att de blev brottslingar eller åkte fast. De har fått sin chans i livet och sumpat den, de får stå för sina val, de förtjänar inte en andra chans. Många får inte ens en chans, men de ska ha två?
Citera
2014-02-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Fint att han säger att han skulle sett till att de inte blivit "utlagda", att fibbla med postoler och fota dem är dock inte problemet tydligen.

Det är inte olagligt i vare sig svensk eller thailändsk lag att sysselsätta sig med pistolskytte.
Så de har ju inte begått någon olaglig handling. Inte ens om de gjort det här i Sverige.

Däremot kan det ge en dålig image att posera med vapen på det sätt de gjorde. Självfallet.
Men brott har inte begåtts.
Pistolskytte är öppen för alla i samhället. Både ostraffade och tidigare straffade.
Citera
2014-02-15, 12:20
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Rent tekniskt kanske de inte gjort sig skyldiga till brott nej, möjligtvis olaga vapeninnehav. Men hur smart är det av personer som ska representera skötsamma ex-kriminella att ens vara i den situationen?
Citera
2014-02-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Rent tekniskt kanske de inte gjort sig skyldiga till brott nej, möjligtvis olaga vapeninnehav. Men hur smart är det av personer som ska representera skötsamma ex-kriminella att ens vara i den situationen?

Nej inte ens olaga vapeninnehav. Inte ens i närheten av att vara olagligt.

Det är enbart en image utåt som blir lite felaktig, då det skiner lite illa med fd. brottslingar stoltsera med vapen i hand på bild.
Ungefär lika illa som om en soldat skulle posera på det sättet med sitt vapen i aftonbladet.
Posen ger vibbar om skjutglädje. Det är inte så, ens en soldat vill visa sig i publika sammanhang.

Det är inte på något sätt förbjudet i lag att bedriva pistolskytte. För att bedriva pistolskytte måste man rent praktiskt hålla vapnet. Finns inga lagar som förbjuder detta. Varken för straffade eller ostraffade.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-15 kl. 12:32.
Citera
2014-02-15, 18:14
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Beror på vad det landets lagar säger. Det ser inte direkt ut som någon skjutbana om du frågar mig utan någons bakgård. Avsett olagligt eller ej så visar de sin rätta sida med både agerandet, bilderna och uttalandet efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in