2008-12-25, 18:10
Medlem
Hej, jag har en allmän fråga.

Hur ser polisen/åklagaren på ifall man har påbörjade högskolestudier med topp betyg. Kan man hamna i fängelse en då? ifall man blir dömd t ex till 5mån. Eller är sannolikheten större med böter eller samhällstjänst?
Citera
2008-12-25, 18:35
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakimlundberg

Hur ser polisen/åklagaren på ifall man har påbörjade högskolestudier med topp betyg. Kan man hamna i fängelse en då? ifall man blir dömd t ex till 5mån. Eller är sannolikheten större med böter eller samhällstjänst?

Hur tänkte du? Att du viftar med din examen och därigenom undslipper delar av straffet? Eller... vänta nu.. du hade ingen examen heller? Jag blir förvirrad.

/L
Citera
2008-12-25, 18:39
Medlem
doktor.peppars avatar
Du hamnar nog oberoende i fängelse...
Citera
2008-12-25, 18:54
Medlem
Khapis avatar
Så länge du inte är Paris Hilton så är det fängelse som gäller för dig om du är dömd för just fängelsestraff. Det är en princip som gäller i 99,99 procent av fallen på den här planeten. Att du har en fin utbildning lär kvitta. Det du behöver är en pappa som är entreprenör och en egen parfymserie.
Citera
2008-12-25, 18:56
Medlem
Citat:

det beror mer på vad man har i bagaget. Och vilken typ av brott det är.
Citera
2008-12-25, 19:05
Medlem
TröttSvensks avatar
Har du fläskkotlettfrilla och randig skjorta med vit krage och viftar med att du minnsan har hög utbildning så blir endast resultatet att du blir en arabs frilla inne på kåken...

Med andra ord, domstolen skiter i om du är sopåkare eller högutbildad...
Åtminstone i den bästa av världar.

Citera
2008-12-25, 19:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Goda studieresultat pekar ofta på ordnade sociala förhållanden och då är det snarare något som i värsta fall ligger dig i fatet när rätten kikar på alternativa påföljder.
Citera
2008-12-25, 19:27
Medlem
aklons avatar
Citat:

Om det är troligt att du kommer fortsätta och avsluta dina studier är det vanligtvis en fördel att du öht studerar. Det tyder som sagts på ordnade förhållanden. Men säg att du studerar ekonomi och brottet handlar om ekonomiskt brottslighet. Det kan svårligen ses som positivt. Om kvaliteten är något att framhärda beror också på.

Så vad döms du för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in