2008-12-24, 22:40
Medlem
Är den här instansen helt körd i huvudet?!?!

Jag går in på försäkringkassan och till min sida och ska anmäla vård av barn för första gången. (detta var i mitten av förra veckan)

Jag väljer att ta ut VAB för den 17/12. I samma veva finns det en fråga som lyder: "Kommer du att begära ytterligare tillfällig föräldrapenning i direkt anslutning till den period du nu begär ersättning för?"

Hur faan ska jag veta om barnet kommer vara sjuk i morgon oxå?!?!

Så svaret blir nej. Och sen blev dottern hemma även den 18/12 och 19/12 iaf men jag var tvungen att gå in varje dag och anmäla VAB. Detta medförde att jag nu fått hem sammanlagt tre brev där förskolan ska fylla i intyg på att hon varit hemma.

Det vore ju både smidigare, billigare och mindre jobb att få anmäla VAB när man vet hur många dagar ungen blev hemma. ETT brev för FK att skicka, EN lapp för förskolan att fylla i, EN anmälan för mig att fylla i på FK´s hemsida och ETT intyg att skicka tillbaka till FK.

Men går man in och ska fylla i bakåt i tiden så frågar FK varför man begär VAB i efterhand.
Om man skriver en dålig ursäkt så riskerar man att inte få nån ersättning eller?

Och vad begär man om man tar ut 3h, 5h eller 7h VAB? Går ju bara att välja:
Heldag (8h)
3/4 dag (6h)
Halvdag (4h)
1/4 dag (2h)
1/8 dag (1h)
Citera
2008-12-25, 00:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Själv har jag blandat ihop pappadagar med VAB vid något tillfälle. Det blev lite knepiga blanketter fram och tilbaks innan jag ringde och bad dem ordna det. Fattar inte varför de inte helt enkelt kallar saker där för vad vanligt folk kallar det.
Citera
2008-12-25, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Själv har jag blandat ihop pappadagar med VAB vid något tillfälle. Det blev lite knepiga blanketter fram och tilbaks innan jag ringde och bad dem ordna det. Fattar inte varför de inte helt enkelt kallar saker där för vad vanligt folk kallar det.

Hade ju underlättat en del.

Det heter tillfällig föräldrapenning vid VAB. Förstår ej varför då det inte bara är föräldrarna som enbart kan vara hemma med sjukt barn.

Men, varför göra saker enkelt. Hoppas jag aldrig nånsin blir arbetslös och behöver kontakta A-kassan tex.
Citera
2008-12-25, 12:07
Medlem
4thFloors avatar
Jag har begärt VAB i efterhand några gånger, helt enkelt skrivit "glömde bort att anmäla", och det har aldrig varit några problem.

Men jo... jävla krångel är det. Byråkratsvenska suger.
Citera
2008-12-25, 12:40
Medlem
Troligts avatar
Det känns lite som med csn. Vet inte hur många studerande det är i sverige men tillräckligt många för att motivera ett vettigt förförande tycker man.
Nej usch och fy för sånt där.
Citera
2008-12-25, 12:51
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thFloor
Jag har begärt VAB i efterhand några gånger, helt enkelt skrivit "glömde bort att anmäla", och det har aldrig varit några problem.

Men jo... jävla krångel är det. Byråkratsvenska suger.
Då har du haft flyt. De senaste gångerna min sambo tagit ut VAB så har pengarna inte dykt upp på ett kvartal. 'Fastnat i stickprov' varenda gång, men när jag sen ringer och lever rövare så finns pengarna på kontot dagen efter. Det är för jävla illa att man måste bli otrevlig och tvinga sig före i deras turordning för att få ut sina pengar.
Citera
2008-12-26, 09:31
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Men en vabperiod kan bestå av flera dagar, fast de måste vara sammanhängande. Så om du anmäler första dagen och barnet blir fortsatt sjukt några dagar till, behöver du inte anmäla på nytt. Du/förskolan skriver ner allt på första blanketten som du ska skicka in.

Kan man kryssa i både 1/8 dag och 1/4 dag för samma dag? Det borde funka om de blivit lite modernare på fk än när jag hade med dem att göra. Själv fick jag oftast antingen leva med att gå miste om en timmes inkomst/bidrag, stanna hemma en timme extra eller använda från komptiden.
Senast redigerad av AnnaAndersson 2008-12-26 kl. 09:36. Anledning: Mer om tid för vab
Citera
2008-12-26, 13:17
Medlem
Nidhoggs avatar
HMm.. Intressant ämne, angående Heldag (8h). Vill inte knycka tråden, men å andra sidan känns det dumt att göra ny.. Hur blir det om man har heldag (12h)? Förlorar man 4 timmar ersättning då, eller hur blir det?
Citera
2009-01-27, 19:30
Medlem
Jag lånar denna tråd lite snabbt..
Ungen här hemma är magsjuk och av tidigare erfarenheter brukar det ta ett tag innan hon repar sig. Nu till helgen reser jag bort men min sambo jobbar. Hon hävdar att man inte får VAB peng av FK under helg jag hävdar motsatsen. Får man pengar under helg? Jag ringde precis FK men för "ovanlighetens" skull var det massvis med kö så jag frågar här
Citera
2009-01-27, 19:53
Medlem
Mr Nosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surface
Jag lånar denna tråd lite snabbt..
Ungen här hemma är magsjuk och av tidigare erfarenheter brukar det ta ett tag innan hon repar sig. Nu till helgen reser jag bort men min sambo jobbar. Hon hävdar att man inte får VAB peng av FK under helg jag hävdar motsatsen. Får man pengar under helg? Jag ringde precis FK men för "ovanlighetens" skull var det massvis med kö så jag frågar här

Nej, du får inte Vab peng under helger.
Citera
2009-01-27, 20:16
Medlem
sephines avatar
SMS vabbet vet ja.
Nummer 71020

Skriv TFP xxxxxx-xxxx (mellanslag) xxxxxx-xxxx.

Alltså x:ena är först ditt personnummer och sedan barnets. Då slipper du få några frågor.

Allt det där finns på FK:s hemsida. Kolla
Citera
2009-01-27, 20:20
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Lägg därtill att alla jävla ansökningar ska kunna behandlas på 17 olika språk så förstår man varför det är så jävla långa handläggningstider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in