2008-12-24, 13:43
Medlem
Hej

Ett lysrör började blinka i dag, varför jag bytte båda lysrören i armaturen (2X18-22W, tror jag). Samtidigt passade jag på att byta glimtändare till säkerhetsglimtändare (heter de så?), varvid allting fungerade som det skall - båda lysrören lyser nu utan att blinka. Jag är dock osäker på hur man ser skillnad på serie- och singelglimtändare. När används de olika sorterna? Hur vet jag vilken sort som jag har? (På de gamla glimtändarna framgick det ej tydligt vilken sort de var - det stod både serie och singel - kan det stämma?) Jag gissar att de nya glimtändarna är av serietypen (de verkar definitivt vanligast). Finns det några risker med att använda fel sorts glimtändare?

Jag undrar alltså:
* När används serie- respektive singelglimtändare?
* Hur tar jag praktiskt reda på vilken sort som jag skall ha?
* Vad händer om man använder fel sorts glimtändare? Lyser det bara inte eller föreligger brandrisk?
* Finns det andra typer av glimtändare?

Det är svårt att hitta bra information på Internet.

Jag är tacksam för alla svar.

Hälsningar
Lage
Senast redigerad av Lage 2008-12-24 kl. 13:56.
Citera
2008-12-24, 17:00
Medlem
epost72s avatar
* När används serie- respektive singelglimtändare? = De används när rören är serie- respektive singelkopplade, det står ofta på reaktorn i armaturen

* Hur tar jag praktiskt reda på vilken sort som jag skall ha? = Lättast är att kolla vilken modell som redan sitter i armaturen eller det står ofta på reaktorn i armaturen

* Vad händer om man använder fel sorts glimtändare? Lyser det bara inte eller föreligger brandrisk? = Rören tänds ej, ingen annan fara

* Finns det andra typer av glimtändare? = Det finns konventionella samt elektroniska(säkerhetständare) + i princip 2 wattintervall (4-22W 4-85W varierar lite)

EDIT

Snart tar jag fram overheaden och håller ett litet föredrag

Lite exempel ur AURAs sortiment(nej jag jobbar inte där, däremot pysslar jag med inköp av ljuskällor och liknande)

AURA TÄNDARE POWER STRIKE ELECTR. 18-65W
AURA TÄNDARE TWIN STRIKE ELECTR. 15-18W
AURA TÄNDARE COOL STRIKE ELECTR. 18-65W
AURA TÄNDARE MINI STRIKE ELECTR.
AURA TÄNDARE QUICK STRIKE ELECTR.15-65W
TÄNDARE ST 171S DE0S 30-65W
TÄNDARE ST 172 DE0S 18-22W
Pulsestarter EFS120 4-22W Serie
Pulsestarter EFS600 4-85W Singel
TÄNDARE T1 4-22W 110V
TÄNDARE T4 4-65W 230V

Skulle nog säga att serie är vanligast på lägre wattstyrkorna
och singel på de högre wattstyrkorna.

Två reaktorer i armaturen borde tyda på singelkopplade rör
En reaktor i armaturen borde tyda på seriekopplade rör
Ett ensamt rör i en armatur är alltid singelkopplat.

Säkerhetständarna ger en mjuk något fördröjd start utan blinkningar samt släcker rör som inte fungerar. Skönt att slippa blinkande rör när man inte hinner byta dem omgående... Säkerhetständarna håller ca 10år.

Konventionella tändare bör bytas i samband med att man byter rör
Senast redigerad av epost72 2008-12-24 kl. 17:36.
Citera
2008-12-24, 21:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
* .............................Säkerhetständarna ger en mjuk något fördröjd start utan blinkningar samt släcker rör som inte fungerar. Skönt att slippa blinkande rör när man inte hinner byta dem omgående... Säkerhetständarna håller ca 10år.

Tjena! Då kanske du känner till om elektroniska säkerhetständare förlänger livslängden på lysrören ?

Har som "projekt" bytt ut samtliga "vanliga" säkerhetständare (dem med en röd knapp på) mot elektroniska i en större lokal där belysningen styrs av rörelsevakter & brinntiden är inställd på max ,ca 20 minuter ,och ...ja jag vet detta är i kortaste laget för lysrör men går ej öka mera ,och idioterna på el firman monterade dem billigaste rörelsevakterna dem kunde hitta vid ombyggnaden.
Jag har bytt för att jag vill se om detta ökar livslängden på rören.
Citera
2008-12-24, 21:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tjena! Då kanske du känner till om elektroniska säkerhetständare förlänger livslängden på lysrören ?

Har som "projekt" bytt ut samtliga "vanliga" säkerhetständare (dem med en röd knapp på) mot elektroniska i en större lokal där belysningen styrs av rörelsevakter & brinntiden är inställd på max ,ca 20 minuter ,och ...ja jag vet detta är i kortaste laget för lysrör men går ej öka mera ,och idioterna på el firman monterade dem billigaste rörelsevakterna dem kunde hitta vid ombyggnaden.
Jag har bytt för att jag vill se om detta ökar livslängden på rören.

Den skonsammare tändningen borde förlänga livslängden en del, men det är inte säkert.

EDIT 1
Samtidigt kostar de ju en hel del mer än de konventionella så frågan är om det kan vara lönsamt, ska man ändå byta rören så kan det vara en idé

EDIT 2

Såg att du redan bytt...

Om det är besvärligt att byta rören kanske produktionsstopp eller liknande kan man fundera på longliferör AURA har prisvärda åtminstone om man har statligt avtal.

Det finns en del som ringer och erbjuder longliferör för över 200kr st Aura säljer för under 100kr
Senast redigerad av epost72 2008-12-24 kl. 22:02.
Citera
2008-12-24, 22:08
Moderator
Tystnads avatar
Tack för ett snabbt svar

Japp dem är dyrare ,men fick ett fint erbjudande från en grossist (Dahl) så jag testade beställa hem ett 40 tal för test ,inga chefer som sagt något....

Tycker mig märka att det inte är lika många rör som är utbrända vid dem tillfällen man besöker lokalen ,men som sagt tiden får utvisa hur det blir.

Ursprungsfelet vilket tyvärr är vanligt är ju att elfirmorna monterat rörelsevakter -trappautomater med åt helsike för kort brinntid.Vanliga lysrör skall ju brinna minium 30 minuter har jag förr mig för att undervika en allt för kraftig nedgång i livslängden.

Skräck exemplet jag hade på jobbet var ett nybygge (1998) där vanliga lysrör satt överallt i trapphus och källare ,tror du inte idioterna monterade trappautomater med max brinntid på 5 minuter!!!
Helvete vad lysrör vaktmästern bytte där första året innan vi fick idiotfirman till att kostnadsfritt bytta till automater med 30 minuters brinntid (fanns inga med längre brinntid) Efter detta håller dem betydligt bättre men inte tillfredställande ,men vad fan gör man.....
Senast redigerad av Tystnad 2008-12-24 kl. 22:10.
Citera
2008-12-24, 22:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
text

Ska ta till mig detta med "trappautomater" och kolla upp vilken tid de har på mitt jobb, jag är även den som byter rör där och tycker mig märka att de får kortare livstid i trappor och andra ställen som är tidsstyrda.
Citera
2009-10-26, 09:02
Medlem
epost72s avatar
Citat:
[...]
* Vad händer om man använder fel sorts glimtändare? Lyser det bara inte eller föreligger brandrisk? = Rören tänds ej, ingen annan fara
[...]

Får revidera den punkten, lysrör som blinkar eller bara glöder är en vanlig orsak till bränder.
Citera
2009-10-26, 12:36
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

......

Det där beror ju lite på hur lysrören används också. Står lysrören på för jämnan behöver man knappast byta glimtändare varje gång man byter rör så länge man byter röret ganska omedelbart efter att det ballade ur och började blinka. Om det däremot stått och blinkat mer än några timmar är det nog en bra ide att byta ut glimtändaren.

I hemmamiljö där man tänder och släcker ideligen är det en annan sak, där får ju glimtändaren jobba även under "normal drift". Det är lika bra att byta ut den när man ändå är i farten.
Citera
2009-10-26, 13:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det där beror ju lite på hur lysrören används också. Står lysrören på för jämnan behöver man knappast byta glimtändare varje gång man byter rör så länge man byter röret ganska omedelbart efter att det ballade ur och började blinka. Om det däremot stått och blinkat mer än några timmar är det nog en bra ide att byta ut glimtändaren.

I hemmamiljö där man tänder och släcker ideligen är det en annan sak, där får ju glimtändaren jobba även under "normal drift". Det är lika bra att byta ut den när man ändå är i farten.

Jag försökte vara så generell som möjligt, dessutom tror jag att de allra flesta som läser här är just hemmabrukare.
Citera
2009-10-26, 16:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Den skonsammare tändningen borde förlänga livslängden en del, men det är inte säkert. .......text.................

Update: Har nu kört det här "projektet" i ca ett år ,och kan bara konstatera att livslängden har ökat enormt sedan dessa elektroniska tändare installerades.
Har bytt max 5 rör på ett helt år nu ,före dem elektroniska glimtändarna fick man kanske byta minst 6-7 rör i månaden.
Kan alltså praktisk konstatera att det fungera.
Citera
2012-08-07, 17:22
Medlem
Jag har bytt lysrör i badrummet nu, då dom gamla började blinka. Äkta Biltema, både rör och glimtändare. Samma satt där innan, samma styrka och beteckning.

Lik förbannat slutar det inte blinka. Betydligt bättre nu, men det blinkar fortfarande. Vad kan vara felet? Inte fan kan det väl vara så kass kvalité på rör och tändare från Biltema? Eller behöver nya rör lite starttid på sig innan dom funkar som dom ska?
Citera
2012-08-07, 22:05
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Jag har bytt lysrör i badrummet nu, då dom gamla började blinka. Äkta Biltema, både rör och glimtändare. Samma satt där innan, samma styrka och beteckning.

Lik förbannat slutar det inte blinka. Betydligt bättre nu, men det blinkar fortfarande. Vad kan vara felet? Inte fan kan det väl vara så kass kvalité på rör och tändare från Biltema? Eller behöver nya rör lite starttid på sig innan dom funkar som dom ska?

Nya rör kan vara sega då dom är nya ,prova och låt dom vara konstant tända i ett par timmar.
Dock rekommenderar jag dig att byta glimtändarna mot Elektroniska kvalitetständare ,dessa gör att lysrören startar snabbt och mjukt och håller längre.

Ps.jag vet inget om Biltemas rör ,men tvivlar dom är av större kvalite deras affärside är ju lågpris så kvaliten blir därefter ,reklamera skiten om dom inte sluta blinka
Senast redigerad av Tystnad 2012-08-07 kl. 22:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in