2008-12-24, 11:23
Medlem
Ajaxxs avatar
Hej,

vi hade en hårddiskcrash på en MacBook och nu har jag köpt en ny HD och försökt installera. Denna dator har Tiger och en Mac mini vi har Leopard.

Tyvärr verkar det som att Tiger-skiva #2 har en repa eller liknande så den fastnar där. Min fråga är:

- vad händer om jag skulle installera Leopard från MAC minin även på denna?
- jag har försökt hitta en skiva#2 Tiger på nätet men inte lyckats, någon som vet om det är möjligt och var?

Jag har ingen lust att köpa ett nytt OS också, hmmm blir kanske tvungen dock!
2008-12-24, 11:46
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Hej,

vi hade en hårddiskcrash på en MacBook och nu har jag köpt en ny HD och försökt installera. Denna dator har Tiger och en Mac mini vi har Leopard.

Tyvärr verkar det som att Tiger-skiva #2 har en repa eller liknande så den fastnar där. Min fråga är:

- vad händer om jag skulle installera Leopard från MAC minin även på denna?
- jag har försökt hitta en skiva#2 Tiger på nätet men inte lyckats, någon som vet om det är möjligt och var?

Jag har ingen lust att köpa ett nytt OS också, hmmm blir kanske tvungen dock!

Tror inte det ska vara några problem, jag vet dock inte till 100% men prova du. Du behöver ju ingen cd-key eller liknande
2008-12-24, 11:47
Medlem
Meciraes avatar
Jag vet att min frus Leopardskiva från hennes MBP inte fungerar på min MacBook. Om din Leopard följde med minin kan du ju ha problem. Gör så att du laddar hem en leopardskiva från valfri hemsida med önskat innehåll och så provar du först med leopardskivan från minin. Går inte det så måste du kanske ha lapp för ögat om du inte har råd med en ny skiva.
2008-12-24, 11:49
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecirae
Jag vet att min frus Leopardskiva från hennes MBP inte fungerar på min MacBook. Om din Leopard följde med minin kan du ju ha problem. Gör så att du laddar hem en leopardskiva från valfri hemsida med önskat innehåll och så provar du först med leopardskivan från minin. Går inte det så måste du kanske ha lapp för ögat om du inte har råd med en ny skiva.

Kan nog stämma, men om han piratar den så behöver man inte oroa sig för kontroller, påminnelser och beiga dialogrutor iaf.
2008-12-24, 12:03
Medlem
Hispers avatar
De skivor som levereras med en dator är för den modellen, dvs den skiva som följer med en MBP inte kan användas för att installera på en MB. Om jag fattat allt rätt.

Om man köper en ny skiva/DVD med tex Leopard så är den generell.

Så om du har medlevererade skivor så kan du ha lite problem att installera. Om du går och handlar en ny skiva med OSX så lär du vara säker och kan använda den överallt. Om du på annan sätt, , skaffar dig ett MAC OSX se då till att du får "neutrala" skivor alt något för just den aktuella maskinen.
2008-12-24, 12:11
Medlem
Generellt så är de skivor som följer med en Mac gjorda för att köras i just den modellen och ingen annan. Vill man ha en universell version av operativet (som funkar i alla Macar) så får man köpa det vid sidan om. Kostar 1.200 spänn...

Men prova vetja!
2008-12-24, 22:10
Bannlyst
Fast det fungerar ju rätt så bra att sätta Macbooken i Target disk mode, koppla med Firewirekabel in i Minin och sen installera med dom skivorna..
Det är samma sak på skivorna men det är någon kontroll så man inte ska kunna använda skivorna på andra datorer.
2008-12-24, 23:18
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Fast det fungerar ju rätt så bra att sätta Macbooken i Target disk mode, koppla med Firewirekabel in i Minin och sen installera med dom skivorna..
Det är samma sak på skivorna men det är någon kontroll så man inte ska kunna använda skivorna på andra datorer.
Precis.

Starta måldatorn som en lös hårddisk i FW Target mode genom att hålla nere T på den under uppstart, och ange den som mål för installation från ”rätt”*dator.
2008-12-25, 00:41
Moderator
^Eazs avatar
Detta har diskuterats

Tråd låst

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in