2008-12-24, 03:44
Medlem
Vet inte om detta är rätt sektion, men frågar ändå.

Vad betyder det om man har siffran 0 i början av de fyra sista siffrorna i personnumret? Då 0 är en jämn siffra borde det väl antyda att personen är en kvinna, men jag känner en del killar som har det.

Eller är det jag som förstått det fel, och att det är så att män har jämna tal i personnumret? Jag blandar alltid ihop det.
Citera
2008-12-24, 03:53
Medlem
Citat:
Personnumret anger dels personens födelsetid och dels ett födelsenummer samt en kontrollsiffra. De enda uppgifter som kan utläsas ur ett personnummer är födelsetid och kön. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret och är udda för män och jämn för kvinnor.

Citat:
Födelsenumret består av tre siffror, där sista siffran är udda för män och jämn för kvinnor. Mellan födelsetiden och födelsenumret finns ett bindestreck (-), som byts ut mot ett plustecken (+) det år en person fyller 100 år.

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/personnummer.4.18e1b10334ebe8bc80001502.html
Citera
Medlem
roobbes avatar
Du blandar ihop det.
Det är siffra tre som talar om kön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige

EDIT: 2late
Citera
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Overseer

Vad betyder det om man har siffran 0 i början av de fyra sista siffrorna i personnumret? Då 0 är en jämn siffra borde det väl antyda att personen är en kvinna, men jag känner en del killar som har det.

Eller är det jag som förstått det fel, och att det är så att män har jämna tal i personnumret? Jag blandar alltid ihop det.

Det betyder att man är född (eller iaf registrerad som tillhörig vid födseln) i Stockholm (län?).

Edit: Ok. Detta var fel enligt ovanstående, men är ändå något jag hört ibland. Någon med koll som kan bekräfta?
Citera
2008-12-24, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Det betyder att man är född (eller iaf registrerad som tillhörig vid födseln) i Stockholm (län?).

Edit: Ok. Detta var fel enligt ovanstående, men är ändå något jag hört ibland. Någon med koll som kan bekräfta?

Det stämmer för personnummer tilldelade före 1990.
Citera
2008-12-24, 05:07
Medlem
Ah, då förstår jag. Tackar.
Citera
2008-12-24, 05:39
Medlem
fredricoss avatar
Vad har detta med juridik att göra?
Citera
2008-12-24, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Overseer

Det betyder att man är en s.k. noll-åtta.

Wiki är din vän. (Som vanligt)

Edit: Oj, nån annan hann visst före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in